Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 74 - 80, 06.06.2024

Abstract

References

  • Aka, B.. (2018). “Bebek Patlaması, X Ve Y Kuşağı Yöneticilerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Kamu Ve Özel Sektör Farklılıklarına Göre İncelenmesi: Bir Araştırma”. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi 9(20): 118-35.
  • Arslan, A., and Staub, S. (2015). “Kuşak Teorisi ve İç Girişimcilik Üzerine Bir Araştırma”. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6(11): 1-24.
  • Ayhün Erden, S.. (2013). “Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları”. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 2(1): 93-112.
  • Beal, D. J., ve Sarath B. D. (2003). “Financial Literacy Among Australian University Students”. Economic Papers: A journal of applied economics and policy 22(1): 65-78.
  • Benlisoy, S. (2008) “Mit ile Gerçeklik Arasında 68’i Hatırlamak”. Mesele Kitap Dergisi 24(1): 30-33.
  • Berkup, Baysal S.. (2015). “Sosyal Ağlarda Bireysel Mahremiyet Paylaşımı: X Ve Y Kuşakları Arasında Karşılaştırmalı Bir Analiz”. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi.
  • Çetin Aydin, G., Başol.O. (2015). “X Ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var Mı?” EJOVOC : Electronic Journal of Vocational Colleges 4(4). http://dergipark.gov.tr/doi/10.17339/ejovoc.41369 (06 Eylül 2019).
  • Durmuşkaya, S.,, Kavas. Y. (2018). “Akademik Gelişim Ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma”. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. http://dergipark.gov.tr/doi/10.18657/yonveek.441375 (31 Temmuz 2019).
  • Gutnu, M., Cihangir, M.(2015). “Finansal Okuryazarlık: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Personeli Üzerinde Bir Araştırma”. the Journal of Academic Social Sciences 10(10): 415-415.
  • İnce, F. (2018). “Z Kuşağının Girişimcilik Eğilimi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (32): 105-13.
  • Kılıç, Y., Ali Ata H., Seyrek,. H. (2015.) “Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”. Muhasebe ve Finansman Dergisi (66): 129-50.
  • Kon, B.(2017). “Kuşakları Anlamak ve Yönetmek”. Humanica. http://www.humanica.com.tr/kusaklari-anlamak-yonetmek/ (18 Eylül 2019).
  • Levickaite, R. (2010). “Generations X Y Z: How Social Networks Form the Concept of the World Without Borders the Case of Lithuania”. Limes 3(2): 170-83.
  • Mannheim, K. (1952). “The Problem of Generations”. Içinde Essays on the Sociology of Knowledge, London: Routledge & Kegan, 276-322.
  • https://pdfs.semanticscholar.org/2e13/8af10c7c65980305c115557134fdec2659c5.pdf. Merkezi, EPN Haber. 2017. “E-ticareti Z Kuşağı ‘Uçuracak’”. Enterprise Next. https://epnext.com/e-ticareti-z-kusagi-ucuracak/ (18 Eylül 2019).
  • Sherratt, E., . Coggshall, J. G. (2010). “Realizing the Promise of Generation Y”. Educational Leadership 67(8): 28-34.
  • Silva, T. P. D., Magro, C. B. D., Gorla, M. C., & Nakamura, W. T. (2017). Financial education level of high school students and its economic reflections. Revista de Administração (São Paulo), 52, 285-303.
  • “Türkiye İstatistik Kurumu, Nüfus Projeksiyonları, 2018-2080”. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30567 (02 Ağustos 2019).
  • Ulusoy, T., & Çelik, M. Y. (2019). Financial Literacy in Agricultural Products Industry: The Case of Kastamonu. Alinteri Journal of Agriculture Science, 34(1), 57-66.
  • Williams, K.C, Page,R. A. (2011). “Marketing to the Generations”. Journal of Behavioral Studies in Business: 17.
  • www.kigem.com/cekilin-yoldan-z-kusagi-geliyor.html "Çekilin yoldan z kuşağı geliyor!” 2013. KİGEM. (18 Eylül 2019).

An Assessment on the Financial Literacy Level of Generation “Z”

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 74 - 80, 06.06.2024

Abstract

The ability to follow current economic events at a basic level and make decisions that best result for them by commenting on the possible effects of these events is called financial literacy. Financial literacy has an important place to achieving sustainable economic growth in the individual and social sphere. For this reason, efforts are being made to increase the level of financial literacy in the world. It is estimated that from 2020, about 40% of the worldwide consumer population will be made up of Generation Z. The purchasing power of this young adult group, born in the United States between 2000-2015, is thought to be $ 44 billion.
Generation Z, which is the future of our society, is expected to have at least a basic level of financial knowledge about financial literacy. In the literature, whose were born between 1925 and 1945 are named the traditional generation, whose were born between 1946 and 1964 are named the baby boom generation, whose were born in 1965-1979 are named generation X, born between 1980 and 2001 are named generation Y, born between 2000 and 2020 are named the generation Z. Within the scope of this study, 57 participants of Generation Z who were born after 2000 were asked questions about measuring the level of financial literacy. During the study, recognition questions were asked to identify the participants and to determine whether they had typical characteristics of the generation Z. It was concluded that the participants had the basic characteristics of the generation Z. The results of the study were compared with the results of previous researches.

References

  • Aka, B.. (2018). “Bebek Patlaması, X Ve Y Kuşağı Yöneticilerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Kamu Ve Özel Sektör Farklılıklarına Göre İncelenmesi: Bir Araştırma”. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi 9(20): 118-35.
  • Arslan, A., and Staub, S. (2015). “Kuşak Teorisi ve İç Girişimcilik Üzerine Bir Araştırma”. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6(11): 1-24.
  • Ayhün Erden, S.. (2013). “Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları”. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 2(1): 93-112.
  • Beal, D. J., ve Sarath B. D. (2003). “Financial Literacy Among Australian University Students”. Economic Papers: A journal of applied economics and policy 22(1): 65-78.
  • Benlisoy, S. (2008) “Mit ile Gerçeklik Arasında 68’i Hatırlamak”. Mesele Kitap Dergisi 24(1): 30-33.
  • Berkup, Baysal S.. (2015). “Sosyal Ağlarda Bireysel Mahremiyet Paylaşımı: X Ve Y Kuşakları Arasında Karşılaştırmalı Bir Analiz”. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi.
  • Çetin Aydin, G., Başol.O. (2015). “X Ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var Mı?” EJOVOC : Electronic Journal of Vocational Colleges 4(4). http://dergipark.gov.tr/doi/10.17339/ejovoc.41369 (06 Eylül 2019).
  • Durmuşkaya, S.,, Kavas. Y. (2018). “Akademik Gelişim Ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma”. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. http://dergipark.gov.tr/doi/10.18657/yonveek.441375 (31 Temmuz 2019).
  • Gutnu, M., Cihangir, M.(2015). “Finansal Okuryazarlık: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Personeli Üzerinde Bir Araştırma”. the Journal of Academic Social Sciences 10(10): 415-415.
  • İnce, F. (2018). “Z Kuşağının Girişimcilik Eğilimi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (32): 105-13.
  • Kılıç, Y., Ali Ata H., Seyrek,. H. (2015.) “Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”. Muhasebe ve Finansman Dergisi (66): 129-50.
  • Kon, B.(2017). “Kuşakları Anlamak ve Yönetmek”. Humanica. http://www.humanica.com.tr/kusaklari-anlamak-yonetmek/ (18 Eylül 2019).
  • Levickaite, R. (2010). “Generations X Y Z: How Social Networks Form the Concept of the World Without Borders the Case of Lithuania”. Limes 3(2): 170-83.
  • Mannheim, K. (1952). “The Problem of Generations”. Içinde Essays on the Sociology of Knowledge, London: Routledge & Kegan, 276-322.
  • https://pdfs.semanticscholar.org/2e13/8af10c7c65980305c115557134fdec2659c5.pdf. Merkezi, EPN Haber. 2017. “E-ticareti Z Kuşağı ‘Uçuracak’”. Enterprise Next. https://epnext.com/e-ticareti-z-kusagi-ucuracak/ (18 Eylül 2019).
  • Sherratt, E., . Coggshall, J. G. (2010). “Realizing the Promise of Generation Y”. Educational Leadership 67(8): 28-34.
  • Silva, T. P. D., Magro, C. B. D., Gorla, M. C., & Nakamura, W. T. (2017). Financial education level of high school students and its economic reflections. Revista de Administração (São Paulo), 52, 285-303.
  • “Türkiye İstatistik Kurumu, Nüfus Projeksiyonları, 2018-2080”. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30567 (02 Ağustos 2019).
  • Ulusoy, T., & Çelik, M. Y. (2019). Financial Literacy in Agricultural Products Industry: The Case of Kastamonu. Alinteri Journal of Agriculture Science, 34(1), 57-66.
  • Williams, K.C, Page,R. A. (2011). “Marketing to the Generations”. Journal of Behavioral Studies in Business: 17.
  • www.kigem.com/cekilin-yoldan-z-kusagi-geliyor.html "Çekilin yoldan z kuşağı geliyor!” 2013. KİGEM. (18 Eylül 2019).
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Behavioural Economy
Journal Section Research Article
Authors

Selcuk Kendirli 0000-0001-7381-306X

Savaş Mücteba Harputlu

Early Pub Date June 5, 2024
Publication Date June 6, 2024
Submission Date February 25, 2024
Acceptance Date May 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kendirli, S., & Harputlu, S. M. (2024). An Assessment on the Financial Literacy Level of Generation “Z”. Quantrade Journal of Complex Systems in Social Sciences, 6(1), 74-80.

NOTICE: The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.