In this study, academic studies on the educational processes of Roma children in Turkey and abroad were examined. By emphasizing the dimensions of these studies on the education of Roma children, the subject has been tried to be described. In this study which used a qualitative design, 33 studies conducted on the education of Roma people between the years 2015-2021 were reviewed by using systematic review analysis. The subject areas of the studies on the education of Roma children are grouped into five categories which are the views of Roma families on education, the effect of school on Roma children’s education, the role of teachers in the education of the Roma, the impact of intervention programs on the education of Roma children and socio-economic problems. In the present study, it was concluded that there was a significant increase in the number of articles on the education of Roma children in 2020. In addition, the most preferred research method is the qualitative method, and the most frequently used data collection technique is the interview technique. When an examination is made according to the countries, it is seen that the country with the most published articles on the subject is Spain.
Bu araştırmada, Roman çocukların eğitim süreçleri üzerine Türkiye’de ve yurt dışında yapılan akademik çalışmalar incelenmiştir. Bu çalışmaların Roman çocukların eğitimleri meselesini hangi boyutları ile ele aldığı üzerinde durularak konu betimlenmeye çalışılmıştır. Nitel desenin kullanıldığı bu araştırmada 2015-2021 yılları arasında Romanların eğitimlerini konu alan 33 çalışma sistematik derleme çalışması yapılarak gözden geçirilmiştir. Roman çocukların eğitimiyle ilgili yapılan çalışmaların konu alanları; Roman ailelerin eğitime ilişkin görüşleri, Roman çocukların eğitiminde okulun etkisi, Roman çocukların eğitiminde öğretmenlerin rolü, Roman çocukların eğitiminde müdahale programlarının etkisi ve sosyoekonomik sorunlar olmak üzere beş kategori altında toplanmıştır. Eldeki bu çalışmada Roman çocukların eğitimleri ile ilgili olan makalelerin sayısında 2020 yılında dikkate değer bir artış olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca en çok tercih edilen araştırma yöntemi nitel yöntem, en sık kullanılan veri toplama tekniği ise görüşme tekniğidir. Ülkelere göre bir inceleme yapıldığında ise konuyla ilgili en çok makale yayınlanan ülkenin İspanya olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Migration, Ethnicity and Multiculturalism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2023 |
Submission Date | March 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |