Bu çalışma, Roman çocukların anlatılarından yola çıkarak Roman çocukların eğitim durumlarını ve eğitimden kopmalarının ardında yatan temel dinamikleri anlamayı ve anlamlandırmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın çıkış noktasını oluşturan temel soru ise böylesine ekonomik ve toplumsal problemlerin odağında yetişen Roman çocukların, eğitim yaşantılarının nasıl etkilendiği ve şekillendiğidir.
Bu araştırmada nitel araştırma tekniklerinden faydalanılmış olup Çanakkale Fevzipaşa Mahallesi’nde ikamet eden 9-18 yaş aralığındaki 10’u kız ve 15’i erkek 25 Roman çocuğa kartopu örneklem tekniği ile ulaşılmış ve yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan derinlemesine mülakat tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte veriler analiz edilirken, saha araştırması sürecinde elde edilen gözlem ve notlardan yararlanılmıştır.
This study aims to understand and make sense of the Roma children’s educational background and the fundamental dynamics which lie behind their disengagement from education through Roma children’s narratives. The fundamental question of this study is how the educational lives of Roma children who grow up in the center of such economic and social problems get affected and take shape.
This study is a qualitative research in which semi-structured interviews were conducted with 10 females and 15 males. 25 Roma children aged 9-18 living in Çanakkale Fevzipaşa neighbourhood were reached using a snowball sampling technique. Additionally, observations and notes obtained in fieldwork have been utilized in the process of data analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Migration, Ethnicity and Multiculturalism, Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | May 10, 2024 |
Acceptance Date | June 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |