Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 15, 30.06.2021

Abstract

Bu çalışmada Türkiye’de dezavantajlı grupların ve bu grupta yer alan Roman öğrencilerin eğitimlerinin hangi boyutlarıyla incelendiğini belirlenmek amacıyla ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanan 2010-2020 yılları arasındaki dezavantajlı öğrencilerin eğitimlerini ve Romanların eğitimlerini konu alan 15 çalışma incelenmiştir. Bu çalışmalar dezavantajlı öğrencilerin eğitimlerini ve yalnızca Roman öğrencilerin eğitimini konu alan çalışmalar olarak gruplandırılarak araştırmaların amacı ve bulguları odağında gözden geçirilmiştir. Nitel desende yürütülen araştırmada, çalışmalar doküman analizi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçların göre; çalışmalarda en fazla nitel yöntem tercih edilmiştir ve bu çalışmalar en çok öğrencilerle yapılmıştır. İncelenen çalışmaların çoğunluğunun akademik başarı, okula devam etme, dezavantajlı ve roman öğrencilerin eğitim sistemi içinde yaşadıkları problemler odağında yürütüldüğü görülmüştür. Bu çalışmaya ek olarak dezavantajlı ve Roman öğrencilerin eğitimlerini konu alan yüksek lisans/ doktora tezlerinin analizi/incelenmesi yapılabilir.

References

  • Adıgüzel, S. (2020). Türkiye’de yaşayan Romanların eğitim hakkının Avrupa Birliği ve sosyal politika açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 11(21), 1-20. 02/12/2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1028626 adresinden erişildi.
  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2016). Roman Vatandaşlara Yönelik Strateji Belgesi. Erişim Adresi: http://www.sp.gov.tr/upload/xSPTemelBelge/files/wZYtU+Roman_Vatandaslara_Yonelik_Strateji_Belgesi_2016-2021_.pdf. Erişim Tarihi: 02/12/2020
  • Aytaş, G., ve Kardaş, D. (2014). Dezavantajlı öğrencilerin okuma anlama gelişimleri. TurkishStudies, 9(11), 79-92. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7493
  • Bayır, Ö. (2019). Dezavantajlı gruptaki çocuklarla eğitim süreci: sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 44(199), 321-336. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.7893
  • Cerit, Ç., Porsuk, A.O. (2020). Roman çocukları ve okula devamsızlıkları: kırklareli’de bir okul örneği. Uluslararası Akademik Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 283 – 295. https://doi.org/10.47793/hp.778134
  • Çetin, B.I. (2017). Kimlikleriyle romanlar: Türkiye’deki Roman vatandaşlara yönelik sosyal içerme ulusal strateji belgesi ve birinci aşama eylem planı’nın değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 85 – 112. https://doi.org/10.11611/yead.278435
  • Diktaş, A., Deniz, A.Ç., ve Balcıoğlu M. (2016). Uşak’ta yaşayan Romanların Türk eğitim sistemi içerisinde yaşadıkları problemler. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1121-1142. 01/12/2020 tarihinde http://www.itobiad.com/tr/download/article-file/206402 adresinden erişildi.
  • Disadvantaged Groups. (2021, 10 Ocak). Disadvantaged groups. Erişim adresi https://eige.europa.eu/thesaurus/terms/1083
  • Ektiren, M.T., ve Kaynar, M.N. (2017). Mahalli idarelerin dezavantajlı gruplara eğitim desteği verme sürecindeki rolleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 51-68. 05.12.2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/743684 adresinden erişildi.
  • Es, M., ve Menteşe, B. (2018). Yerel Yönetimlerde Dezavantajlı Gruplara Yönelik Uygulanan Sosyal Politikalar: Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi Örneği. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 7(19), 525-551.
  • Fındık, L., ve Kavak, Y. (2013). Türkiye’deki sosyo-ekonomik açıdan dezavantajlı öğrencilerin pısa 2009 başarılarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(2), 249-273 05.12.2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108154 adresinden erişildi.
  • Genç, Y., Taylan, H.H., ve Barış İ. (2015). Roman çocuklarının eğitim süreci ve akademik başarılarında sosyal dışlanma algısının rolü. The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 79-97. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2796
  • Gökbayrak, Ş. (2005). “Avrupa birliğinin sosyal koruma sorunsalı olarak sosyal içerme politikaları”, Çalışma Ortamı Dergisi, 80, 16-17.
  • Kahraman, F., ve Kahraman, A.B. (2017). Dezavantajlılığın çocuk halleri: dünyada ve Türkiye’de dezavantajlı gruplarda yer alan çocukların durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(20), 255-268 03/12/2020 tarihinde http://earsiv.kmu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11492/1598/Kahraman%2c%20Fatih%202017.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişildi.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi: Kırşehir, 10(3), 75-87.
  • Kazu, İ.Y. (2019). Sosyo-Ekonomik açıdan dezavantajlı kişilerin eğitimleri sırasında karşılaştıkları sorunlar. Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 249 – 273. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1912
  • Köse, E. (2019). Dezavantajlı bölge okullarında öğrenim gören risk altındaki öğrencilerin okul bağlılıklarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 44(199), 321-336. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.7893
  • MARKA Doğu Marmara Kalkınma Ajansı. (2011), Dilovası’nda Dezavantajlı Grupların İstihdam Potansiyelinin Artırılması: Araştırma Sonuç Raporu.
  • Mayer, E. S. (2003). What is a Disadvantaged Group Minneapolis: Effective Communities Project.
  • Merriam, S. B. (2002). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (1973). 1739 sayılı Mili Eğitim Temel Kanunu. Erişim adresi: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.doc
  • Öksüz, Y., Demir, E.G., ve Öztürk M. (2018). Roman çocukların okul doyumu düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (samsun ili örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 256-268. doi: 10.16986/HUJE.2017029312
  • Özbaş, M. (2018). Dezavantajlı sosyolojik tabakalarda zorunlu eğitim sürecini etkileyen değişkenler. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1143-1154. https://doi.org/10.24106/kefdergi.434262
  • UNESCO (1998), Education Strategies for Disadvantaged Groups, UNESCO Working Documents in the Series IIEP Contributions, 26/05/2021 tarihinde http://www.iiep.unesco.org/en/publication/education-strategies-disadvantaged-groups-some-basic-issues adresinden erişildi.
  • Yaşar, M.Y., ve Amaç, Z. (2018). Öğretmen adaylarının dezavantajlı öğrencilere eğitim verme deneyimleri: zorluklar ve fırsatlar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 611-634. https://doi.org/10.17860/mersinefd.410242
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

ANALYSİS OF STUDİES CONDUCTED ON EDUCATİON FOR DİSADVANTAGED GROUPS AND ROMANİ CİTİZENS İN TURKEY

Year 2021, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 15, 30.06.2021

Abstract

In this study, on the purpose of determining in which dimensions the education of Roman students, who are in the disadvantaged group in Turkey, are dealt with, 15 researches were reviewed which are published in peer-reviewed journals from 2010 to 2020. These researches were grouped as the researches about the education of disadvantaged groups and the education of Roman students in particular, and they were reviewed in the focus of the aim and the findings in these researches. This study has been conducted in qualitative research method, and the researches have been examined using the document analysis method. According to the results of the researches; mostly qualitative method was preffered and the studies were mostly carried out with the students. It has been observed that most of the studies that were examined were conducted in the focus of academic achivement, school attendance and the Roman students’ problems in the education system. In addition to this study, it is also possible to review and analysis bachelors, masters and doctorate dissertations focusing on education of disadvantaged and Roman students.

References

  • Adıgüzel, S. (2020). Türkiye’de yaşayan Romanların eğitim hakkının Avrupa Birliği ve sosyal politika açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 11(21), 1-20. 02/12/2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1028626 adresinden erişildi.
  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2016). Roman Vatandaşlara Yönelik Strateji Belgesi. Erişim Adresi: http://www.sp.gov.tr/upload/xSPTemelBelge/files/wZYtU+Roman_Vatandaslara_Yonelik_Strateji_Belgesi_2016-2021_.pdf. Erişim Tarihi: 02/12/2020
  • Aytaş, G., ve Kardaş, D. (2014). Dezavantajlı öğrencilerin okuma anlama gelişimleri. TurkishStudies, 9(11), 79-92. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7493
  • Bayır, Ö. (2019). Dezavantajlı gruptaki çocuklarla eğitim süreci: sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 44(199), 321-336. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.7893
  • Cerit, Ç., Porsuk, A.O. (2020). Roman çocukları ve okula devamsızlıkları: kırklareli’de bir okul örneği. Uluslararası Akademik Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 283 – 295. https://doi.org/10.47793/hp.778134
  • Çetin, B.I. (2017). Kimlikleriyle romanlar: Türkiye’deki Roman vatandaşlara yönelik sosyal içerme ulusal strateji belgesi ve birinci aşama eylem planı’nın değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 85 – 112. https://doi.org/10.11611/yead.278435
  • Diktaş, A., Deniz, A.Ç., ve Balcıoğlu M. (2016). Uşak’ta yaşayan Romanların Türk eğitim sistemi içerisinde yaşadıkları problemler. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1121-1142. 01/12/2020 tarihinde http://www.itobiad.com/tr/download/article-file/206402 adresinden erişildi.
  • Disadvantaged Groups. (2021, 10 Ocak). Disadvantaged groups. Erişim adresi https://eige.europa.eu/thesaurus/terms/1083
  • Ektiren, M.T., ve Kaynar, M.N. (2017). Mahalli idarelerin dezavantajlı gruplara eğitim desteği verme sürecindeki rolleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 51-68. 05.12.2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/743684 adresinden erişildi.
  • Es, M., ve Menteşe, B. (2018). Yerel Yönetimlerde Dezavantajlı Gruplara Yönelik Uygulanan Sosyal Politikalar: Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi Örneği. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 7(19), 525-551.
  • Fındık, L., ve Kavak, Y. (2013). Türkiye’deki sosyo-ekonomik açıdan dezavantajlı öğrencilerin pısa 2009 başarılarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(2), 249-273 05.12.2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108154 adresinden erişildi.
  • Genç, Y., Taylan, H.H., ve Barış İ. (2015). Roman çocuklarının eğitim süreci ve akademik başarılarında sosyal dışlanma algısının rolü. The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 79-97. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2796
  • Gökbayrak, Ş. (2005). “Avrupa birliğinin sosyal koruma sorunsalı olarak sosyal içerme politikaları”, Çalışma Ortamı Dergisi, 80, 16-17.
  • Kahraman, F., ve Kahraman, A.B. (2017). Dezavantajlılığın çocuk halleri: dünyada ve Türkiye’de dezavantajlı gruplarda yer alan çocukların durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(20), 255-268 03/12/2020 tarihinde http://earsiv.kmu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11492/1598/Kahraman%2c%20Fatih%202017.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişildi.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi: Kırşehir, 10(3), 75-87.
  • Kazu, İ.Y. (2019). Sosyo-Ekonomik açıdan dezavantajlı kişilerin eğitimleri sırasında karşılaştıkları sorunlar. Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 249 – 273. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1912
  • Köse, E. (2019). Dezavantajlı bölge okullarında öğrenim gören risk altındaki öğrencilerin okul bağlılıklarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 44(199), 321-336. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.7893
  • MARKA Doğu Marmara Kalkınma Ajansı. (2011), Dilovası’nda Dezavantajlı Grupların İstihdam Potansiyelinin Artırılması: Araştırma Sonuç Raporu.
  • Mayer, E. S. (2003). What is a Disadvantaged Group Minneapolis: Effective Communities Project.
  • Merriam, S. B. (2002). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (1973). 1739 sayılı Mili Eğitim Temel Kanunu. Erişim adresi: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.doc
  • Öksüz, Y., Demir, E.G., ve Öztürk M. (2018). Roman çocukların okul doyumu düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (samsun ili örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 256-268. doi: 10.16986/HUJE.2017029312
  • Özbaş, M. (2018). Dezavantajlı sosyolojik tabakalarda zorunlu eğitim sürecini etkileyen değişkenler. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1143-1154. https://doi.org/10.24106/kefdergi.434262
  • UNESCO (1998), Education Strategies for Disadvantaged Groups, UNESCO Working Documents in the Series IIEP Contributions, 26/05/2021 tarihinde http://www.iiep.unesco.org/en/publication/education-strategies-disadvantaged-groups-some-basic-issues adresinden erişildi.
  • Yaşar, M.Y., ve Amaç, Z. (2018). Öğretmen adaylarının dezavantajlı öğrencilere eğitim verme deneyimleri: zorluklar ve fırsatlar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 611-634. https://doi.org/10.17860/mersinefd.410242
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Migration, Ethnicity and Multiculturalism
Journal Section Research Articles
Authors

Ebru Çağlayan 0000-0003-3997-7313

Publication Date June 30, 2021
Submission Date March 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çağlayan, E. (2021). TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ. Roman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 2(1), 1-15.
AMA Çağlayan E. TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. June 2021;2(1):1-15.
Chicago Çağlayan, Ebru. “TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ”. Roman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 2, no. 1 (June 2021): 1-15.
EndNote Çağlayan E (June 1, 2021) TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 2 1 1–15.
IEEE E. Çağlayan, “TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ”, Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, vol. 2, no. 1, pp. 1–15, 2021.
ISNAD Çağlayan, Ebru. “TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ”. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 2/1 (June 2021), 1-15.
JAMA Çağlayan E. TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 2021;2:1–15.
MLA Çağlayan, Ebru. “TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ”. Roman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, vol. 2, no. 1, 2021, pp. 1-15.
Vancouver Çağlayan E. TÜRKİYE’DEKİ DEZAVANTAJLI GRUPLARIN VE ROMAN VATANDAŞLARIN EĞİTİMİ HAKKINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN ANALİZİ/İNCELENMESİ. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 2021;2(1):1-15.
Creative Commons Lisansı

Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.