Research Article
BibTex RIS Cite

Yapay Zekâ ve Sanal Gerçeklik Teknolojilerinin Dijital Pazarlamanın Gelişimi Üzerine Etkileri

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 10, 23.06.2023

Abstract

Günümüzde en çok bahsettiğimiz konular genellikle Endüstri 4.0 dönüşümü ile gelişen dijital ortam, nesnelerin interneti, sanal gerçeklik, dijital dönüşüm ve yapay zekâ gibi konular oldu. Bu bağlamda dijitalleşen teknoloji, şirketlerin iş yapısı, sektörü, iş tanımı ne olursa olsun artık her şirketin bir teknoloji şirketi olarak konumlanması gerektiğini ortaya çıkarmaktadır. Çünkü ne iş yaparsak yapalım işin ucu bir yerde mutlaka mobile ve teknolojiye değmektedir. Gelişen teknoloji ile yaşama oranlarının ve hızın yüksek olduğu bir dönemde sektörlere yön veren önemli bir kavram olarak nitelendirebileceğimiz bir unsur da "yapay zeka ile pazarlama stratejileri" kavramı olmalıdır. Çünkü teknolojinin gelişmesi ile gelecek tüketicilerin davranışlarının nasıl bir adım izleyeceğini ön görü ile akıllı sistemler sayesinde birbirleri ile konuşup müşteri davranışlarına göre hareket etme konusunda gelişmeler meydana gelmiştir. İş analitiği ve dijital pazarlama konusunu birlikte ele aldığımızda ortaya yönetmesi zor bir veri tabanı çıkmaktadır. Bunun sonucunda müşterinin ihtiyacı olan ürün müşteriye kampanya yolu ile ulaştırılmak istenildiğinde müşterileri yolda, işte gibi çoğu yerde takip edilebilecek duruma gelinebilecektir. Bunun sayesinde mobil pazarlama ve mobil reklamların ortaya çıkarak artmasında mümkün olacaktır. Bugün çoğu ortamda dijital liderlerin sosyal ağlardan ve yapay zekadan dijital pazarlamaya kadar her alanda, dijital dünyaya hazırlanmaktadır. Bu çalışmada teknolojinin ortaya çıkmasından günümüze kadar gelişmesinin her alanda etkisi ve durumu ele alınmıştır. Gelişen teknoloji ile dijital çağdaki büyüme ve farklı alanlardaki gelişmelerin yol açtığı durumların tüketici ve üretici açısından faydaları ve zararları ele alınmıştır. Gelişen teknoloji ile yapay zekanın ortaya çıkması onun peşinden sanal gerçekliğin ortaya çıkması ile e-ticarette hızlı büyüme yaşanmış olup günümüzün teknolojisi ile vazgeçilmez hale gelmiştir.

References

  • Alcañiz, M., Bigné, E., & Guixeres, J. (2019). Virtual reality in marketing: a framework, review, and research agenda. Frontiers in psychology, 10, 1530.
  • Bose, C. (2020, 24 Ocak). Brief History of Digital Marketing (1990-2020), https://www.webcentral.au/blog/brief-history-of-digital-marketing-1990-2020/ (Erişim Tarihi: 10.08.2022)
  • Büyükmehmetoğlu, N., & Oktay, K. (2019). Turizmde Yeni Ürün Geliştirme Ve Pazarlama Stratejileri: Kastamonu Şehir Merkezi Destinasyonu Örneği. İşletme Bilimi Dergisi, 7(3), 653-676. Çekerol, G. S., & Kesler, U. (2021). Artificial Intelligence In Marketing. Social Sciences, 11(4), 407-428.
  • David, J. (2021, 5 Nisan). Advantages and disadvantages of digital marketing, https://howandwhat.net/advantages-disadvantages-digital-marketing/ (Erişim Tarihi: 10.09.2022)
  • Demirci Orel, F. & Arık, A. (2020). Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin çevrimiçi tüketici katılımı ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi: Moda markaları örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19. Uluslararası İşletmecilik Kongresi Özel Sayısı, 146-161.
  • Dimitrieska, S., Stankovska, A., & Efremova, T. (2018). Artificial intelligence and marketing. Entrepreneurship, 6(2), 298-304.
  • Eroglu, Y., Yildirim, K., Çinar, A., & Yildirim, M. (2021). Diagnosis and grading of vesicoureteral reflux on voiding cystourethrography images in children using a deep hybrid model. Computer Methods and Programs in Biomedicine, 210, 106369.
  • Eş, A. & Terzioğlu, E. (2020). Sosyal Medya Pazarlama Aktivitelerinin Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi , 1 (2) , 113-131. Gedik, Y. (2020). Pazarlamada yenı̇ bir pencere: Dijital pazarlama. 63-75.
  • Güleryüz, S. S. (2019). Pazarlama, modern pazarlama ve dijital pazarlama.
  • Gürsoy, İ., & Ayyıldız, H. (2020). İşletmeler İçin İnternet Tabanlı Pazarlama Planı Yazılımı Geliştirilmesine Yönelik Tasarım Tabanlı Bir Araştırma/A Design-Based Research of Internet-Based Marketing Plan Software Development for Businesses. Nitel Sosyal Bilimler, 2(2), 182-207.
  • Huang, M. H., & Rust, R. T. (2021). A strategic framework for artificial intelligence in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 49(1), 30-50.
  • Hughes, J. (2020, 31 Ağustos). The Evolution Of Digital Marketing, https://velocitize.com/2020/08/31/the-evolution-of-digital-marketing/ (Erişim Tarihi: 20.08.2022)
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde Yapay Zekâ Kullanımı Ve Gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11.
  • Kaličanin, K., Čolović, M., Njeguš, A., Mitić, V. (2019). Benefits of Artificial Intelligence and Machine Learning in Marketing. Paper presented at Sinteza 2019 - International Scientific Conference on Information Technology and Data Related Research. doi:10.15308/Sinteza-2019-472-477.
  • Kaya, E., & Kaya, E. (2017). Dijital pazarlama ve ölçümleme. Isparta: Doktora Ders Notları.
  • Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0 gelenekselden dijitale geçiş. Optimist Yayın Grubu.
  • Koç, E. (2012). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Lindsay, T. (2017). What is Artificial intelligence marketing and why is it powerful.
  • McCarthy, J. (2007). What is artificial intelligence.
  • Nalbant, K. G. (2021a). The Applications And Position Of Artificial Intelligence In Health And
  • Medicine: A Short Review 49-54. Retrieved from http://jms.eleyon.org/index.php/jms/article/view/508
  • Nalbant, K. G. (2021b). The importance of artificial intelligence in education: a short review. Journal of Review in science and engineering, 2021, 1-15.
  • Nalbant, K. G., & Uyanık, Ş. (2022). A Look At The New Humanity: Metaverse and Metahuman. International Journal of Computers, 7.
  • Nalbant, K. G., Aydın, S. & Eryılmaz, B. (2022). The Effects of Artificial Intelligence and Machine Learning on Digital Marketing and Branding, 1st International Conference on Engineering and Applied Natural Sciences (ICAENS 2022), 10th-13th May, Konya, Turkey, 2022.
  • Pannu, A. (2015). Artificial intelligence and its application in different areas. Artificial Intelligence, 4(10), 79-84.
  • Sağlam, M. (2020). Porter Elmas Modeli Boyutlarının ve Dijital Dönüşümün Uluslararası
  • Pazarlama Karması Stratejilerine Etkisi. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 3 (2), 315-349.
  • Şevik, F. (2020, 23 Eylül). Yapay Zeka, Dijital Pazarlama Sektörünü Nasıl Etkiliyor?, https://www.dijitalfakulte.com/yapay-zeka-ve-dijital-pazarlama/ (Erişim Tarihi: 27.09.2022)
  • Tutkunca, T. & Gülmez, M. (2020). Pazarlama Kavramlarının Uygulanmasında Bilgisayar Tabanlı Simülasyon Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 8 (2), 1-10.
  • Wohlgenannt, I., Simons, A., & Stieglitz, S. (2020). Virtual reality. Business & Information Systems Engineering, 62(5), 455-461.
  • Yeğin, T. (2020). The place and future of artificial intelligence in marketing strategies. Ekev Akademi Dergisi, (81), 489-506.
  • Yıldırım, M. (2022a). Automatic classification and diagnosis of heart valve diseases using heart sounds with MFCC and proposed deep model. Concurrency and Computation: Practice and Experience, 34(24), e7232.
  • Yıldırım, M. (2022b). Using and Comparing Machine Learning Techniques for Automatic Detection of Spam Website URLs . NATURENGS , 3 (1) , 33-41 . DOI: 10.46572/naturengs.1097970.
  • Yıldız, G., & Ayranpınar, S. K. (2021). Moda Sektöründe Artırılmış Gerçeklik Ve Sanal Gerçeklik. Yedi, (25), 1-15.

Effects of Artificial Intelligence and Virtual Reality Technologies on the Development of Digital Marketing

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 10, 23.06.2023

Abstract

The topics we talk about the most today are the digital environment developed with the Industry 4.0 transformation, the internet of things, virtual reality, digital transformation, and artificial intelligence. In this context, digitalized technology reveals that every company should be positioned as a technology company, regardless of the business structure, sector, and job description. Because no matter what we do, the end of the business is touching mobile and technology somewhere. In a period when living rates and speed are high with developing technology, another element that can be described as an essential concept that shapes the sectors should be the concept of "marketing strategies with artificial intelligence." Because with the development of technology, there have been developments in talking with each other and acting according to customer behaviors thanks to smart systems, with the help of predicting how the behavior of future consumers will follow. When we consider business analytics and digital marketing together, a database that is difficult to manage emerges. As a result, when the product that the customer needs is delivered to the customer through a campaign, it will be possible to follow the customers in most places, such as on the road and at work. Thanks to this, it will be possible to increase mobile marketing and advertisements. In most environments today, digital leaders are preparing for the digital world in everything from social networks and artificial intelligence to digital marketing. This study discusses the effect and situation of the development of technology in every field, from its emergence to the present. The benefits and harms of developing technology, the growth in the digital age, and the developments in different areas for the consumer and the producer are discussed. With the emergence of artificial intelligence with developing technology and the emergence of virtual reality, there has overgrown e-commerce and has become indispensable with today's technology.

References

  • Alcañiz, M., Bigné, E., & Guixeres, J. (2019). Virtual reality in marketing: a framework, review, and research agenda. Frontiers in psychology, 10, 1530.
  • Bose, C. (2020, 24 Ocak). Brief History of Digital Marketing (1990-2020), https://www.webcentral.au/blog/brief-history-of-digital-marketing-1990-2020/ (Erişim Tarihi: 10.08.2022)
  • Büyükmehmetoğlu, N., & Oktay, K. (2019). Turizmde Yeni Ürün Geliştirme Ve Pazarlama Stratejileri: Kastamonu Şehir Merkezi Destinasyonu Örneği. İşletme Bilimi Dergisi, 7(3), 653-676. Çekerol, G. S., & Kesler, U. (2021). Artificial Intelligence In Marketing. Social Sciences, 11(4), 407-428.
  • David, J. (2021, 5 Nisan). Advantages and disadvantages of digital marketing, https://howandwhat.net/advantages-disadvantages-digital-marketing/ (Erişim Tarihi: 10.09.2022)
  • Demirci Orel, F. & Arık, A. (2020). Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin çevrimiçi tüketici katılımı ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi: Moda markaları örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19. Uluslararası İşletmecilik Kongresi Özel Sayısı, 146-161.
  • Dimitrieska, S., Stankovska, A., & Efremova, T. (2018). Artificial intelligence and marketing. Entrepreneurship, 6(2), 298-304.
  • Eroglu, Y., Yildirim, K., Çinar, A., & Yildirim, M. (2021). Diagnosis and grading of vesicoureteral reflux on voiding cystourethrography images in children using a deep hybrid model. Computer Methods and Programs in Biomedicine, 210, 106369.
  • Eş, A. & Terzioğlu, E. (2020). Sosyal Medya Pazarlama Aktivitelerinin Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi , 1 (2) , 113-131. Gedik, Y. (2020). Pazarlamada yenı̇ bir pencere: Dijital pazarlama. 63-75.
  • Güleryüz, S. S. (2019). Pazarlama, modern pazarlama ve dijital pazarlama.
  • Gürsoy, İ., & Ayyıldız, H. (2020). İşletmeler İçin İnternet Tabanlı Pazarlama Planı Yazılımı Geliştirilmesine Yönelik Tasarım Tabanlı Bir Araştırma/A Design-Based Research of Internet-Based Marketing Plan Software Development for Businesses. Nitel Sosyal Bilimler, 2(2), 182-207.
  • Huang, M. H., & Rust, R. T. (2021). A strategic framework for artificial intelligence in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 49(1), 30-50.
  • Hughes, J. (2020, 31 Ağustos). The Evolution Of Digital Marketing, https://velocitize.com/2020/08/31/the-evolution-of-digital-marketing/ (Erişim Tarihi: 20.08.2022)
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde Yapay Zekâ Kullanımı Ve Gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11.
  • Kaličanin, K., Čolović, M., Njeguš, A., Mitić, V. (2019). Benefits of Artificial Intelligence and Machine Learning in Marketing. Paper presented at Sinteza 2019 - International Scientific Conference on Information Technology and Data Related Research. doi:10.15308/Sinteza-2019-472-477.
  • Kaya, E., & Kaya, E. (2017). Dijital pazarlama ve ölçümleme. Isparta: Doktora Ders Notları.
  • Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Pazarlama 4.0 gelenekselden dijitale geçiş. Optimist Yayın Grubu.
  • Koç, E. (2012). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Lindsay, T. (2017). What is Artificial intelligence marketing and why is it powerful.
  • McCarthy, J. (2007). What is artificial intelligence.
  • Nalbant, K. G. (2021a). The Applications And Position Of Artificial Intelligence In Health And
  • Medicine: A Short Review 49-54. Retrieved from http://jms.eleyon.org/index.php/jms/article/view/508
  • Nalbant, K. G. (2021b). The importance of artificial intelligence in education: a short review. Journal of Review in science and engineering, 2021, 1-15.
  • Nalbant, K. G., & Uyanık, Ş. (2022). A Look At The New Humanity: Metaverse and Metahuman. International Journal of Computers, 7.
  • Nalbant, K. G., Aydın, S. & Eryılmaz, B. (2022). The Effects of Artificial Intelligence and Machine Learning on Digital Marketing and Branding, 1st International Conference on Engineering and Applied Natural Sciences (ICAENS 2022), 10th-13th May, Konya, Turkey, 2022.
  • Pannu, A. (2015). Artificial intelligence and its application in different areas. Artificial Intelligence, 4(10), 79-84.
  • Sağlam, M. (2020). Porter Elmas Modeli Boyutlarının ve Dijital Dönüşümün Uluslararası
  • Pazarlama Karması Stratejilerine Etkisi. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 3 (2), 315-349.
  • Şevik, F. (2020, 23 Eylül). Yapay Zeka, Dijital Pazarlama Sektörünü Nasıl Etkiliyor?, https://www.dijitalfakulte.com/yapay-zeka-ve-dijital-pazarlama/ (Erişim Tarihi: 27.09.2022)
  • Tutkunca, T. & Gülmez, M. (2020). Pazarlama Kavramlarının Uygulanmasında Bilgisayar Tabanlı Simülasyon Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 8 (2), 1-10.
  • Wohlgenannt, I., Simons, A., & Stieglitz, S. (2020). Virtual reality. Business & Information Systems Engineering, 62(5), 455-461.
  • Yeğin, T. (2020). The place and future of artificial intelligence in marketing strategies. Ekev Akademi Dergisi, (81), 489-506.
  • Yıldırım, M. (2022a). Automatic classification and diagnosis of heart valve diseases using heart sounds with MFCC and proposed deep model. Concurrency and Computation: Practice and Experience, 34(24), e7232.
  • Yıldırım, M. (2022b). Using and Comparing Machine Learning Techniques for Automatic Detection of Spam Website URLs . NATURENGS , 3 (1) , 33-41 . DOI: 10.46572/naturengs.1097970.
  • Yıldız, G., & Ayranpınar, S. K. (2021). Moda Sektöründe Artırılmış Gerçeklik Ve Sanal Gerçeklik. Yedi, (25), 1-15.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Sevgi Aydın 0000-0002-9507-5448

Kemal Gökhan Nalbant 0000-0002-5065-2504

Bedriye Betül Coğuplugil 0000-0001-7186-4269

Early Pub Date June 18, 2023
Publication Date June 23, 2023
Submission Date October 26, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Aydın, S., Nalbant, K. G., & Coğuplugil, B. B. (2023). Yapay Zekâ ve Sanal Gerçeklik Teknolojilerinin Dijital Pazarlamanın Gelişimi Üzerine Etkileri. Rahva Journal of Technical and Social Studies, 3(1), 1-10.