Research Article
BibTex RIS Cite

Bebeği Yenidoğan Yoğun Bakımda Olan Primipar Annelere Demonstrasyon Yöntemiyle Verilen Emzirme Eğitiminin Annelerin Emzirmeye Yönelik Bilgi Düzeyleri ve Tutumlarına Etkisi

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 36 - 47, 31.12.2024

Abstract

Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel çalışma, bebeği yenidoğan yoğun bakım ünitesinde yatan primipar annelere demonstrasyon yöntemiyle verilen emzirme eğitiminin kadınların emzirmeye yönelik bilgi düzeyleri ve tutumlarına olan etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.Katılımcılar, bebeği yenidoğan yoğun bakımda yatan ve primipar anneler arasından eğitim grubu (n=50) ve kontrol grubu (n=50) için rastgele seçildi. Tüm annelere ön testte sosyo-demografik veri anketi ve emzirmeye yönelik bilgi düzeyleri ve tutumlarını değerlendirme formu uygulandı. Eğitim grubundaki annelere demonstrasyon yöntemiyle emzirme eğitimi verildi ve kontrol grubuna hastanede verilen danışmanlık dışında müdahalede bulunulmamıştır. Her iki gruba 4 hafta sonra son test uygulandı. Gruplar arasında ön test puanları istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermemektedir (p>0,05). Emzirmeye yönelik bilgi düzeyi ve tutum son test doğru cevap ortalamaları; kontrol grubunda 14,50±1,887, eğitim grubunda; 18,24±1,041 olarak bulunmuş olup, emzirmeye yönelik bilgi düzeyi ve tutum son testi, gruplara göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir (t: -12,270; p<0,05). Sonuçlar incelendiğinde eğitim grubunda olanların ortalaması anlamlı şekilde daha yüksektir. Sonuç olarak primipar annelere demonstrasyon yöntemi ile verilen emzirme eğitiminin annelerin emzirmeye yönelik bilgi düzeyleri ve tutumlarını artırmada etkili olduğu bulunmuştur.

Ethical Statement

Etik ilkelere uyulduğunu beyan ederim

Project Number

yok

References

  • Akça, G., & Yıldız, E. (2024). Annelerin emzirme öz yeterlilik düzeyi ve emzirmeye etki eden faktörler. Türk Aile Hekimliğ. Dergisi., 28(1):18-24.
  • Aluş Tokat, M., & Okumuş, H.(2013). Emzirme öz-yeterlilik algısını güçlendirmeye temelli antenatal eğitimin emzirme öz-yeterlilik algısına ve emzirme başarısına etkisi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi,10(1):21-9.
  • Arslan, H. (2020). Simülasyon temelli emzirme eğitiminin kadınların emzirme başarısına, emzirme özyeterliliğine, emzirmeye ilişkin tutum ve bilgi düzeyine etkisinin değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2020.
  • Bölükbaşı H. (2016). Doğum sonrası altı aylık dönemde postpartum depresyonun emzirme öz yeterlilik, emzirme başarısı ve beslenme durumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, 2016.
  • Cangöl, E., & Şahin, NH. (2017). Emzirmenin desteklenmesinde bir model: Pender’in sağlığı geliştirme modeline dayalı motivasyonel görüşmeler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(1): 98-103.
  • Çetin, E. (2020). Dicle üniversitesi aile hekimliği polikliniğine başvuran annelerin anne sütü ve emzirme ile ilgili bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi, 2020.
  • Durmazoğlu, G., & Okumuş, H. (2019). Yenilikçi ve güncel eğitim yöntemlerinin kullanıldığı emzirme eğitimlerinin incelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1):23-31.
  • Durmuş, A., & Durmuş İskender, M. (2022). Türkiye’de emzirme eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-14.
  • Dyson, L., McCormick, FM., & Renfrew, MJ. (2005). Interventions for promoting the initiation of breastfeeding. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 18(2):CD001688.
  • Ergezen, Y., Efe, E., Çalışkan, Özdöl, F., & Dikmen, Ş. (2021). Doğum sonu dönemde annelerin emzirme öz-yeterlilik algıları ile emzirme başarıları arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(3): 217- 223.
  • Fahami, F., Mohamadirizi, S., & Bahadoran, P. (2014). Effect of electronic education on the awareness of women about post partum breast feeding. International Journal of Pediatrics, 2(3.2):57-63.
  • Gijsbers, B., Mesters, I., Knottnerus, JA., & van Schayck, CP. (2008). Factors associated with the duration of exclusive breast-feeding in asthmatic families. Health Education Research, 23:158-169.
  • Gönenli, S., Ayar Kocatürk, A., Yeşilçiçek Çalık, K. (2019). Normal doğum yapan primipar annelerin erken doğum sonu dönemde emzirme başarısı ve etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28(3), 191-200. https://doi.org/10.17942/sted.448325
  • Gürbüz, E. (2020). 0-6 ay bebeği olan annelerin anne sütü ve emzirme konusundaki bilgi düzeylerinin ve bunlara etki eden faktörlerin değerlendirilmesi. Tıpta Uzmanlık Tezi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi, 2020.
  • Hannula, L., Kaunonen, M., & Tarkka, MT. (2008). A systematic review of Professional support interventions for breastfeeding. Journal of Clinical Nursing, 17(9):1132-1143.
  • Iliadou, M., Lykeridou, K., Prezerakos, P., Swift, E.M., & Tziaferi, SG. (2018). Measuring the effectiveness of a midwife-led education programme in terms of breastfeeding knowledge and self-efficacy, attitudes towards breastfeeding, and perceived barriers of breastfeeding among pregnant women. Mater Sociomed, 30(4):240-245.
  • Kaya, A. (2021). Aile Hekimliği Polikliniğine Başvuran 18-49 Yaş Arası Kadınların Emzirme ve Anne Sütü Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Tıpta Uzmanlık Tez, Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, 2021.
  • Kılcı H., Çoban, A. (2016). The correlation between breastfeeding success in the early postpartum period and the perception of self-efficacy in breastfeeding and breast problems in the late postpartum. Breastfeeding Medicine, 11(4): 188-195
  • Martín-Iglesias, S., Santamaría-Martín, MJ., Alonso-Álvarez, A., Rico-Blázquez, M., Cura-González, ID., Rodríguez-Barrientosn, R., Barberá-Martín, A., et al. (2017). Effectiveness of an educational group intervention in primary healthcare for continued exclusive breast-feeding: Prolact study. BMC Pregnancy and Childbirth, 18(59):1-10
  • Mizrak, B., Ozerdogan, N., & Colak, E. (2017). The effect of antenatal education on breastfeeding selfefficacy: Primiparous women in Turkey. International Journal of Caring Sciences, 10(1): 503-510
  • Moore, E., & Coty, M.B. (2006). Prenatal and postpartum focus groups with primiparas: breastfeeding attitudes, support, barriers, self efficacy, and intention. Journal of Pediatr Health Care, 20(1):36-8.
  • Özkara, H., Fidancı, BE., Yıldız, D., & Kaymakamgil, Ç. (2016). Emzirme danışmanlığı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(6): 551-555.
  • Öztürk, R. (2018). Antenatal dönemde verilen anne sütü ve emzirme eğitiminin emzirme başarısına ve emzirme öz yeterliliğine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, 2018.
  • Palda, VA., Guise, JM., & Wathen, CN. (2004). Interventions to promote breast-feeding: Applying the evidence in clinical practice. CMAJ, 170(6):976-978.32.
  • Piro, SS., & Ahmed, HM. (2020). Impacts of antenatal nursing interventions on mothers’ breastfeeding selfefficacy: An experimental study. BMC Pregnancy and Childbirth, 20(19):1-12
  • Pitts, A,. Faucher, MA., & Spencer, R. (2015). Incorporating breastfeeding education into prenatal care. Breastfeeding Medicine, 10(2): 118-123
  • Sacco, LM., Caulfield, LE., Gittelsohn, J., & Martinez, H. (2006). The conceptualization of perceived insufficient milk among Mexican mothers. Journal of Human Lactation, 22: 277-286
  • Sikorski, J., Renfrew, MJ., Pindoria, P, & Wade, A. (2002). Support for breastfeeding mothers. Cochrane Database of Systematic Reviews 2002; Issue 1. Art. No: CD001141. DOI:10.1002/14651858. CD001141.pub3.
  • Sinha, B., Chowdhury, R., Sankar, MJ., Martines, J., Taneja, S., Mazumder, S., Bhandari, N. (2015). Interventions to improve breastfeeding outcomes: a systematic review and meta‐analysis. Acta Paediatrica, 104(S467): 114-134.
  • Şen Er, B., & Koçakoğlu, Ş. (2022). Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde 0-24 aylık bebeği olan annelerin anne sütü ve emzirmeye ilişkin bilgi ve tutumları. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 19(3):542-50.
  • Tetik Metin, H. (2023). Anne otelinde kalan bebeğini emzirememiş annelere video ve emzirme simülatörü destekli verilen eğitim etkinliğinin karşılaştırılması. Doktora Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023.
  • UNICEF (2009). Baby-friendly hospital initiative: Revised, updated and expanded for integrated care. World Health Organization and UNICEF,2009.Available from http:// whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241594967_eng.pdf
  • Üst, ZD., & Pasinlioğlu, T. (2015). Primipar ve multipar gebelerde doğum ve postpartum döneme ilişkin endişelerin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(3):306-317.
  • Wallenborn, JT., Lu, J., Perera, RA., Wheeler, DC., & Masho, SW. (2018). The impact of the professional qualifications of the prenatal care provider on breastfeeding duration. Breastfeeding Medicine, 13(2): 106-111.
  • WHO (2015). “WHO Safe Child birth Checklist implementation guide: improving the quality of facility-based delivery for mother and newborns.” 2015. (Erişim Tarihi: 15 Eylül 2024). Erişim adresi: http://www.who.int/iris/handle/10665/199177.
  • Yanıkkerem, E., Ay, S., & Göker, A. Primipar ve multipar gebelerin emzirme tutumu ve yaşadıkları endişeler. Van Tıp Dergisi, 21(1): 6-16.
  • Yenal, K., Aluş Tokat, M., Durgun Ozan, Y., Çeçe, Ö., & Bakılan Abalı, F. (2013). Annelerin emzirme özyeterlilik algıları ile emzirme başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 10(2): 14-19.

The Effect of Breastfeeding Education Given by Demonstration Method to Primiparous Mothers Whose Babies are in Neonatal Intensive Care on Mothers' Knowledge Levels and Attitudes towards Breastfeeding

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 36 - 47, 31.12.2024

Abstract

A quasi-experimental study with a pretest-posttest control group was conducted to determine the effect of breastfeeding education delivered by demonstration method to primiparous mothers whose babies were hospitalised in the neonatal intensive care unit, on women's knowledge levels and attitudes towards breastfeeding. Participants were randomly selected for the training group (n=50) and control group (n=50) among primiparous mothers whose infants were hospitalised in the neonatal intensive care unit. All mothers were given a pre-test questionnaire on socio-demographic data and a form to assess their knowledge and attitudes towards breastfeeding. Mothers in the training group were given breastfeeding training by demonstration method and the control group was not intervened except for the counselling given in the hospital. The post-test was administered to both groups after 4 weeks.The pre-test scores did not show a statistically significant difference between the groups (p>0.05). The mean correct answers of the post-test of knowledge level and attitude towards breastfeeding were 14.50±1.887 in the control group and 18.24±1.041 in the education group, and the post-test of knowledge level and attitude towards breastfeeding showed a statistically significant difference between the groups (t: -12.270; p<0.05). When the results were analysed, the mean was significantly higher in the education group. It was found that breastfeeding education given to first-time mothers using the demonstration method was effective in improving mothers' knowledge and attitudes towards breastfeeding.

Project Number

yok

References

  • Akça, G., & Yıldız, E. (2024). Annelerin emzirme öz yeterlilik düzeyi ve emzirmeye etki eden faktörler. Türk Aile Hekimliğ. Dergisi., 28(1):18-24.
  • Aluş Tokat, M., & Okumuş, H.(2013). Emzirme öz-yeterlilik algısını güçlendirmeye temelli antenatal eğitimin emzirme öz-yeterlilik algısına ve emzirme başarısına etkisi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi,10(1):21-9.
  • Arslan, H. (2020). Simülasyon temelli emzirme eğitiminin kadınların emzirme başarısına, emzirme özyeterliliğine, emzirmeye ilişkin tutum ve bilgi düzeyine etkisinin değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2020.
  • Bölükbaşı H. (2016). Doğum sonrası altı aylık dönemde postpartum depresyonun emzirme öz yeterlilik, emzirme başarısı ve beslenme durumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, 2016.
  • Cangöl, E., & Şahin, NH. (2017). Emzirmenin desteklenmesinde bir model: Pender’in sağlığı geliştirme modeline dayalı motivasyonel görüşmeler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(1): 98-103.
  • Çetin, E. (2020). Dicle üniversitesi aile hekimliği polikliniğine başvuran annelerin anne sütü ve emzirme ile ilgili bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi, 2020.
  • Durmazoğlu, G., & Okumuş, H. (2019). Yenilikçi ve güncel eğitim yöntemlerinin kullanıldığı emzirme eğitimlerinin incelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1):23-31.
  • Durmuş, A., & Durmuş İskender, M. (2022). Türkiye’de emzirme eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-14.
  • Dyson, L., McCormick, FM., & Renfrew, MJ. (2005). Interventions for promoting the initiation of breastfeeding. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 18(2):CD001688.
  • Ergezen, Y., Efe, E., Çalışkan, Özdöl, F., & Dikmen, Ş. (2021). Doğum sonu dönemde annelerin emzirme öz-yeterlilik algıları ile emzirme başarıları arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(3): 217- 223.
  • Fahami, F., Mohamadirizi, S., & Bahadoran, P. (2014). Effect of electronic education on the awareness of women about post partum breast feeding. International Journal of Pediatrics, 2(3.2):57-63.
  • Gijsbers, B., Mesters, I., Knottnerus, JA., & van Schayck, CP. (2008). Factors associated with the duration of exclusive breast-feeding in asthmatic families. Health Education Research, 23:158-169.
  • Gönenli, S., Ayar Kocatürk, A., Yeşilçiçek Çalık, K. (2019). Normal doğum yapan primipar annelerin erken doğum sonu dönemde emzirme başarısı ve etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28(3), 191-200. https://doi.org/10.17942/sted.448325
  • Gürbüz, E. (2020). 0-6 ay bebeği olan annelerin anne sütü ve emzirme konusundaki bilgi düzeylerinin ve bunlara etki eden faktörlerin değerlendirilmesi. Tıpta Uzmanlık Tezi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi, 2020.
  • Hannula, L., Kaunonen, M., & Tarkka, MT. (2008). A systematic review of Professional support interventions for breastfeeding. Journal of Clinical Nursing, 17(9):1132-1143.
  • Iliadou, M., Lykeridou, K., Prezerakos, P., Swift, E.M., & Tziaferi, SG. (2018). Measuring the effectiveness of a midwife-led education programme in terms of breastfeeding knowledge and self-efficacy, attitudes towards breastfeeding, and perceived barriers of breastfeeding among pregnant women. Mater Sociomed, 30(4):240-245.
  • Kaya, A. (2021). Aile Hekimliği Polikliniğine Başvuran 18-49 Yaş Arası Kadınların Emzirme ve Anne Sütü Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Tıpta Uzmanlık Tez, Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, 2021.
  • Kılcı H., Çoban, A. (2016). The correlation between breastfeeding success in the early postpartum period and the perception of self-efficacy in breastfeeding and breast problems in the late postpartum. Breastfeeding Medicine, 11(4): 188-195
  • Martín-Iglesias, S., Santamaría-Martín, MJ., Alonso-Álvarez, A., Rico-Blázquez, M., Cura-González, ID., Rodríguez-Barrientosn, R., Barberá-Martín, A., et al. (2017). Effectiveness of an educational group intervention in primary healthcare for continued exclusive breast-feeding: Prolact study. BMC Pregnancy and Childbirth, 18(59):1-10
  • Mizrak, B., Ozerdogan, N., & Colak, E. (2017). The effect of antenatal education on breastfeeding selfefficacy: Primiparous women in Turkey. International Journal of Caring Sciences, 10(1): 503-510
  • Moore, E., & Coty, M.B. (2006). Prenatal and postpartum focus groups with primiparas: breastfeeding attitudes, support, barriers, self efficacy, and intention. Journal of Pediatr Health Care, 20(1):36-8.
  • Özkara, H., Fidancı, BE., Yıldız, D., & Kaymakamgil, Ç. (2016). Emzirme danışmanlığı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(6): 551-555.
  • Öztürk, R. (2018). Antenatal dönemde verilen anne sütü ve emzirme eğitiminin emzirme başarısına ve emzirme öz yeterliliğine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, 2018.
  • Palda, VA., Guise, JM., & Wathen, CN. (2004). Interventions to promote breast-feeding: Applying the evidence in clinical practice. CMAJ, 170(6):976-978.32.
  • Piro, SS., & Ahmed, HM. (2020). Impacts of antenatal nursing interventions on mothers’ breastfeeding selfefficacy: An experimental study. BMC Pregnancy and Childbirth, 20(19):1-12
  • Pitts, A,. Faucher, MA., & Spencer, R. (2015). Incorporating breastfeeding education into prenatal care. Breastfeeding Medicine, 10(2): 118-123
  • Sacco, LM., Caulfield, LE., Gittelsohn, J., & Martinez, H. (2006). The conceptualization of perceived insufficient milk among Mexican mothers. Journal of Human Lactation, 22: 277-286
  • Sikorski, J., Renfrew, MJ., Pindoria, P, & Wade, A. (2002). Support for breastfeeding mothers. Cochrane Database of Systematic Reviews 2002; Issue 1. Art. No: CD001141. DOI:10.1002/14651858. CD001141.pub3.
  • Sinha, B., Chowdhury, R., Sankar, MJ., Martines, J., Taneja, S., Mazumder, S., Bhandari, N. (2015). Interventions to improve breastfeeding outcomes: a systematic review and meta‐analysis. Acta Paediatrica, 104(S467): 114-134.
  • Şen Er, B., & Koçakoğlu, Ş. (2022). Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde 0-24 aylık bebeği olan annelerin anne sütü ve emzirmeye ilişkin bilgi ve tutumları. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 19(3):542-50.
  • Tetik Metin, H. (2023). Anne otelinde kalan bebeğini emzirememiş annelere video ve emzirme simülatörü destekli verilen eğitim etkinliğinin karşılaştırılması. Doktora Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023.
  • UNICEF (2009). Baby-friendly hospital initiative: Revised, updated and expanded for integrated care. World Health Organization and UNICEF,2009.Available from http:// whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241594967_eng.pdf
  • Üst, ZD., & Pasinlioğlu, T. (2015). Primipar ve multipar gebelerde doğum ve postpartum döneme ilişkin endişelerin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(3):306-317.
  • Wallenborn, JT., Lu, J., Perera, RA., Wheeler, DC., & Masho, SW. (2018). The impact of the professional qualifications of the prenatal care provider on breastfeeding duration. Breastfeeding Medicine, 13(2): 106-111.
  • WHO (2015). “WHO Safe Child birth Checklist implementation guide: improving the quality of facility-based delivery for mother and newborns.” 2015. (Erişim Tarihi: 15 Eylül 2024). Erişim adresi: http://www.who.int/iris/handle/10665/199177.
  • Yanıkkerem, E., Ay, S., & Göker, A. Primipar ve multipar gebelerin emzirme tutumu ve yaşadıkları endişeler. Van Tıp Dergisi, 21(1): 6-16.
  • Yenal, K., Aluş Tokat, M., Durgun Ozan, Y., Çeçe, Ö., & Bakılan Abalı, F. (2013). Annelerin emzirme özyeterlilik algıları ile emzirme başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 10(2): 14-19.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Information Systems (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Hatice Tetik Metin 0000-0002-5659-7147

Project Number yok
Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 9, 2024
Acceptance Date November 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Tetik Metin, H. (2024). Bebeği Yenidoğan Yoğun Bakımda Olan Primipar Annelere Demonstrasyon Yöntemiyle Verilen Emzirme Eğitiminin Annelerin Emzirmeye Yönelik Bilgi Düzeyleri ve Tutumlarına Etkisi. Rahva Journal of Technical and Social Studies, 4(2), 36-47.