Bu çalışmada Ermenistan Cumhuriyeti Eğitim, Bilim, Kültür ve Spor Bakanlığının onayı ile sekizinci sınıfta okutulan “Ermenilerin Tarihi” («Հայոց պատմություն») adlı ders kitabında üretilen tarihî ve siyasi söylemleri dilbilimsel açıdan incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda derlem temelli söylem analizi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen ders kitabında ilk olarak en çok kullanılan kelimeler; ikinci olarak “savaş” ve “düşman” kelimeleri ve bu kelimelerin eş, yakın ve zıt anlamlılarının sıklıkları tespit edilmiştir. Üçüncü aşamada en sık kullanılan tarihler saptanmıştır. Son olarak Ermeniler dışındaki halklara gönderme yapan kelimelerin analizi yapılmıştır. “Öteki” bağlamında “Türk” ve “Osmanlı” kelimeleri ve bu kelimelerden türeyen farklı kelimeler bağlamlı dizinlerden örnekler ile gösterilmiştir. İncelenen ders kitabında en sık kullanılan kelimeler arasında “Türk” kelimesinin olması dikkat çekmektedir. 1917 ve 1918 tarihlerine odaklanan ders kitabında “savaş” anlamındaki kelimelerin “barış” anlamındaki kelimelere göre daha fazla kullanıldığı görülmüştür. Bağlamlı dizinler incelendiğinde ise “Türk” ve “Osmanlı” kelimelerinin olumsuz imge oluşturacak kelime türleri ile sistemli bir şekilde kullanıldığı belirlenmiştir.
This study aims to examine the historical and political discourses in the textbook titled “History of Armenians” («Հայոց պատմություն») used in the eighth grade with the approval of the Ministry of Education, Science, Culture and Sports in the Republic of Armenia. The study uses a corpus-based discourse analysis method for this purpose. In the textbook it examines, the study first determines the most used words, and, secondly, the words “war” and “enemy” and the frequencies of the synonyms, near-synonyms and antonyms of these words. At the third stage, it determines the most frequently used dates. It lastly analyzes the words that refer to peoples other than the Armenians. The study discusses the words “Turk” and “Ottoman” in the context of “the other”, different words derived from the afore-mentioned two words with examples from concordances. It is noteworthy that the word “Turk” is among the most frequently used words in the textbook. In the textbook, which focuses on the dates of 1917 and 1918, it can be seen that words meaning "war" are used more than words meaning “peace”. When concordances were examined, the study determines that the “Turkish” and “Ottoman” words are used systematically with word types that create negative images.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Political Science (Other), International Relations (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 49 |