Türk halk müziğinin, dünya etnografik araştırmalar paralelinde, cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren yapılan çalışmalarla derlenmeye başladığı bilinmekte, günümüzde de bu çalışmaların devam ettiği görülmektedir. Oldukça zahmetli olan bu araştırma ve derleme gezileri sonunda, nota yazılarıyla icra arasında bazı küçük motif uyuşmazlıklarının ortaya çıktığı görülmüştür. Bu çalışmada; nota yazımı ile icra arasında, uyuşmazlık ve farklılık görülen türkülerin tespiti yapılmıştır. Bunun için Muğla yöresine ait TRT Repertuvarında kayıtlı sözlü 73 türkü incelenmiş, ses kayıtlarına ulaşılabilen 13 türkü örneklem olarak seçilmiştir. Seçilen bu türkülerde, nota yazımı ve icrada farklılık gösteren nota motiflerinin, önce asıl notaları verilmiş, ardından TRT sanatçıları ve koroları tarafından seslendirildikleri biçimiyle yazılan notaları verilmiştir.
Daily Motion. (2021). 7 08, 2021 tarihinde https://www.dailymotion.com/video/x1ph8t5 adresinden alındı
Ayan, D. (2011). Bela Bartok'un Türk Halk Müziği Derlemeleri Üzerine Çalışmalar. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Bartok, B. (2014). Küçük Asya'dan Türk Halk Musikisi. (B. Aksoy, Çev.) İstanbul: Pan Yayıncılık.
Eke, M. (2009). Türk Halk Müziği Ezgilerindeki Eksikliklerin Giderilerek Geleceğe İntikâli ve Korunması. 38.ICANAS (Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi) (s. 276). Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları :9.
Emnalar, A. (1998). Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
Eroğlu, T. (1989). TRT ve Türk Halk Müziği Derlemeleri. Milli Folklor, 7.
It is know that Turkish folk music began to be compiled in parallel with world ethnographic studies, from the early years of the republic and it is seen that these studies continue today. At the end of these research and compilation trips, it was obserued that some minor motif arose betwean note writting and performance. In this study, it was defermined that the folk songs that were found to be inconsistant and different between note writting and performance. For this purpose, 73 oral folk songs recarded in the TRT Repertoire of Muğla region were studied and 13 folk songs whose sound recordings could be accessed were selected as a sample. In these selected folk songs, the main notes of the note motigs, which differ in note writting and performance, are given first, the actual notes and then the notes written in the form, in which they are sung by TRT artists and choirs.
Daily Motion. (2021). 7 08, 2021 tarihinde https://www.dailymotion.com/video/x1ph8t5 adresinden alındı
Ayan, D. (2011). Bela Bartok'un Türk Halk Müziği Derlemeleri Üzerine Çalışmalar. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Bartok, B. (2014). Küçük Asya'dan Türk Halk Musikisi. (B. Aksoy, Çev.) İstanbul: Pan Yayıncılık.
Eke, M. (2009). Türk Halk Müziği Ezgilerindeki Eksikliklerin Giderilerek Geleceğe İntikâli ve Korunması. 38.ICANAS (Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi) (s. 276). Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları :9.
Emnalar, A. (1998). Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
Eroğlu, T. (1989). TRT ve Türk Halk Müziği Derlemeleri. Milli Folklor, 7.
Dönmez, A. O. (2021). Nota yazımı ile icrası arasında uyuşmazlık bulunan türkü motifleri -Muğla örneği. Rast Musicology Journal, 9(1), 2659-2672. https://doi.org/10.12975/rastmd.20219111
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir. Önümüzdeki sayıdan itibaren makaleler Türkçe yayınlanamayacaktır. Bu süreçte yazarlar makalelerini Türkçe olarak yükleyecek, review süreçleri Türkçe yapılacaktır. Makale kabul edilirse yazar makalenin Türkçe versiyonu üzerinden çeviri yapacaktır. Sadece yazarlar çeviri veya proofreading konusunda destek aldıklarını (kişi ya da kurum) bildirmelerini istiyoruz. (Şubat 24, 2025)