One of the most striking innovations in Ottoman westernization after the Tanzimat was made in
the field of education. The opening of modern schools for the implementation of the education
models required by the age, gained momentum towards the end of the nineteenth century.
Among these many music schools equivalent to universities and high schools took place.
Education programs in the axis of western music have reached today within a similar program
and curriculum. Particularly, the contents of the courses determined by music schools based
in Istanbul and Ankara played an active role in music education. This situation is similar to
the fine arts high schools in our country. The first school of fine arts in Turkey was founded by
Avni Akyol, the Minister of Education of the period in 1989 in Istanbul Fine Arts High School
are leading institutions of music education at secondary level today. Western-oriented music
education models, which have been applied in the conservatory and fine arts faculties from are
also applied in these high schools. In this study, it is aimed to examine the effect of the number
of courses in the genres Western Music, Turkish Music and Folk Music on the number of students
in the music teaching program of the Fine Arts High Schools in our country. For this purpose, the
student data of Fine Arts High Schools obtained from the Department of Student Affairs of the
Ministry of National Education and the data published by the Board of Education on 19.02.2018
regarding course distributions in the weekly course schedules of the Fine Arts High Schools
music teaching program were examined.
Tanzimat sonrası Osmanlı batılılaşmasında göze çarpan en önemli yeniliklerden biri eğitim
alanında yapılmıştır. Çağın gerektirdiği eğitim modellerinin uygulanması için modern
okulların açılması on dokuzuncu asrın sonlarına doğru hız kazanmıştır. Bunlar arasında
üniversite ve lise dengi birçok müzik okulu yer alıyor. Batı müziği ekseninde verilen eğitim
programları günümüze kadar benzer program ve müfredat dahilinde ulaşmıştır. Özellikle
İstanbul ve Ankara merkezli müzik yüksek okullarının belirlemiş olduğu ders içerikleri müzik
eğitiminde etkin rol oynamıştır. Bu durum ülkemizde yer alan güzel sanatlar liselerinde
de benzerlik gösteriyor. Türkiye’deki güzel sanatlar liselerinin ilki 1989 yılında dönemin
Milli Eğitim Bakanı Avni Akyol tarafından İstanbul’da kurulmuştur. Güzel Sanatlar Liseleri
bugün orta öğretim düzeyindeki müzik eğitiminin öncü kurumlarıdır. Konservatuvar ve güzel
sanatlar fakültelerinde geçmişten bu yana uygulanan Batı eksenli müzik eğitim modelleri
bu liselerde de görülmektedir. Bu araştırmada, ülkemizdeki Güzel Sanatlar Liselerinin müzik
öğretim programında yer alan Batı Müziği, Türk Müziği ve Halk Müziği türlerindeki ders
sayısı planlamalarının, müzik bölümündeki öğrenci sayılarına yansımasının incelenmesi
amaçlanmıştır. Buna yönelik olarak Millî Eğitim Bakanlığı Öğrenci İşleri Daire Başkanlığından
alınan Güzel Sanatlar Liseleri öğrenci verileri ve 19.02.2018 tarihinde Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanlığı tarafından yayımlanan Güzel Sanatlar Liseleri müzik öğretim programı
derslerine ait haftalık ders çizelgelerindeki ders dağılımları incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Music Education |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.