Bugün müzikle olan ilişkimiz duyuma dayalı bir deneyimden fazlasına işaret eder. Ses ile kazanılan düzeye görselliğin de eklenmesi, müziği sadece dinlenilen bir araç olmanın ötesine geçirir. Müzik videoları da bu deneyim dünyasının en çok anlam ve mesaj içeren ögesidir. Özellikle 1980’li yıllardan bugüne sanatçı ve kitleler arasındaki her türlü iletişim düzeyinin en etkin aracısı konumundadır. Kitle iletişim araçlarının ve teknolojinin hızla gelişimiyle müzik videolarının anlam dünyası çok daha fazla mesajın, göstergenin, kodun iç içe olduğu bir etkileşim alanı oluşturur. Bu etkileşime açık unsurlardan biri de bedendir. Bu çalışmada, 2007-2017 yılları arasında seçilen müzik videolarındaki bedenle ilişkilendirilen imaj, gösterge, kod ve normların nasıl ve ne şekilde sergilendiğini, oluşturulan sorgu maddeleri üzerinden analiz edip yorumlama amacı taşır. Görünen o ki, bedenin sahip olduğu yansıtıcı potansiyeli onu bazı semiyotik anlamı olan mesajların ve fiziksel görünüme ait normların aktarıcısı konumuna getirir. Müzik videolarında beden çoğunlukla ticarileşen, sergilenen ve etkileşime yönlendiren bir etki nesnesi durumundadır. Bu çalışma da, müzik videolarının bedenin sahip olduğu dinamikleri etkileme ve inşa etmede yönlendirici potansiyelini gösterir.
TÜBİTAK
215K165
Bu makale Türkiye Bilimsel ve Teknoloji Kurumu TUBİTAK 1001 Projesi (Proje no:215K165) desteğiyle üretilmiştir. Bu çalışmada katkısı olan Onur Karabiber’e teşekkür ederiz.
Music videos do more than just text to listen to music with the effect of the image. Especially since the 1980s, popular music videos, which have been spread through mass media, have the potential to include suggestions for social and cultural life or show specific images and be a marketing tool. On the other hand, the semantic dimension of music videos gradually creates an interactive space where messages, signs, and codes are intertwined. Thus, individuals can make a body image that they constantly construct between themselves and the norms and signs conveyed by the mass media.
This study aims to analyze and interpret how and in what form images, signs, codes, and norms associated with the body in the selected music videos between 2007-2017 are displayed through the query items created. Thus, how the criteria associated or created with the body are reflected in the music videos.
This study's scope, based on data provided Turkish Phonographic Industry Society, between the years 2007-2017, constitutes popular music TOP lists published under license in Turkey.
Sample selection in the study is determined by the homogeneous sampling method, a subtype of purposive/purposeful sampling. Since there are no official music videos of 57 songs in the project sample consisting of 400 units, the official videos of 343 songs are analyzed. By observing the sex of the main vocalist, the person positioned in the video's focus was determined. Then the same-sex emphasis was associated with each other, considering their relationship with the character.
In music videos, based on the assumption that the audience is the organizer of the social and cultural sphere, body appearances in these texts were analyzed through determined codes and signs. First, by observing the sex of the main vocal, the person positioned in the video's focus was determined; then, considering their relationship with the character, the emphasis on same-sex between each other was associated. Secondly, it was created by marking repetitive and semiotic visual motifs in music videos by determining the preferences made over men's and women's clothing. Finally, sign and code categories were determined through 8 query items created to interpret the whole analysis: Sex of main vocal/vocals, the person in focus, emphasis on same-sex, men’s clothing, women’s clothing, recurring visual motives, signs, and codes.
In the music videos reviewed, the artist is mostly the focal person and primary character in the music video's narrative. Within the sample, male-female (7.7%) and male-male (2.1%) duets have a low ratio; there are no female-female duets. On the other hand, the themes covered in music videos are mainly shaped around topics such as separation (41.4%), love (28.3%), and longing (5.4%).
Although visual motifs have symbolic values, the body is determined as the carrier of clothing, conveyor of emotion, and reflector of violence, love, separation, and sexuality in the processing of codes and signs. Thus, within the scope of the promotional function of music videos, the music gains visuality and meaning above or beyond its use-value.
215K165
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Popular Music |
Authors | |
Project Number | 215K165 |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.