Focusing on the unique and original characteristics of Southern Albanian folk music, this study offers a deep insight into the subtleties of the genre called as "kaba", which is the pinnacle of violin performance in this style. The music of this region is based on a vocal-based polyphonic texture called Iso-polyphony, recognised as a cultural heritage by UNESCO. This structure, also characterised by the use of the modes of the pentatonic scale, has been the source of the performances of folk music instrumental ensembles called "saze" in southern Albania. The musical structure of the kaba is rarely discussed in studies on Albanian folk music, and there is no detailed analysis of the playing methods applied or the harmonic-melodic structure of the kaba. The aim of the research is to provide an analytical overview of performance named as "kaba" in order to observe the stylistic characteristics of the use of the violin in Southern Albanian folk music. Conventional western music notation was used for the transcription. The result of the analysis shows that the kaba performance can be transcribed in conventional notation, approximating the note values in free rhythm. It was observed that timbral diversity and dramatic effects were achieved through the combined use of articulations, different dynamics, different bow positions and variable bow pressure. The basic melodic framework is formed by pentatonic modes, and non-pentatonic degrees are used as auxiliary tones, but not for structural purposes. Transitions between pentatonic modes are made by travelling to a close mode in the same key signature or to a mode system perfect fifth above and back. This recalls the model of modulation to the dominant in classical harmony. The melodic surface is woven with small motifs and their variations. In the analysed kaba, it was observed that there is a deep structural pentatonic-based trajectory in the background of the melody. This is a unique finding that has not been previously revealed in the literature. In future studies, the validity of these findings in other kaba performances can be investigated. Field-specific terminology can be suggested for commonly observed elements.
Destek alınmamıştır.
Makale ile ilişkili bir proje numarası bulunmamaktadır
Sağladığı önemli katkı ile bu çalışmayı mümkün kılan rahmetli Ethem Qerimaj’a teşekkür ederiz. Değerli kitaplarının kopyalarını cömertçe bize sağlayan Prof. Vasil Tole ve Prof. Sokol Shupo’ya ayrıca teşekkür etmek isteriz. We would like to thank the late Ethem Qerimaj for his considerable contribution that made this work possible. We are also grateful to Prof. Vasil Tole and to Prof. Sokol Shupo for the copies of their invaluable books which they have generously provided.
Bu çalışma, Güney Arnavutluk halk müziğinin eşsiz ve özgün özelliklerine odaklanarak, bu stilde keman icrasının zirve noktası olan ve "kaba" olarak anılan türün inceliklerine derin bir bakış sunmaktadır. Bu bölgenin müziği, İso-polifoni adı verilen, UNESCO tarafından kültürel miras olarak tanınmış vokal temelli çoksesli bir dokuya dayanmaktadır. Pentatonik dizinin modlarının kullanımıyla da karakterize olan bu yapı, Arnavutluk'un güneyinde "saze" adı verilen halk müziği çalgı topluluklarının icralarına kaynak olmuştur. Arnavutluk halk müziği konulu çalışmalarda kabanın müziksel yapısı nadiren tartışılmış, uygulanan çalım yöntemleri veya kabanın armonik-melodik yapısı üstüne detaylı analize yer verilmemiştir. raştırmanın amacı kemanın Güney Arnavutluk halk müziğinde kullanımına dair stil özelliklerini gözlemlemek için, "kaba" olarak adlandırılan icraya analitik bir bakış sağlamaktır. Transkripsiyonda konvansiyonel batı müziği notasyonu kullanılmıştır. Analiz sonucu, kaba icrasının konvansiyonel notasyon ile kağıda geçebileceği, serbest ritimde nota değerlerinin yaklaşık olarak notaya alınabileceği görülmüştür. Artikülasyonların kombine kullanımı, değişik gürlükler, farklı yay pozisyonları ve değişken yay baskısı sayesinde tınısal çeşitlilik ve dramatik etkiler sağlandığı gözlenmiştir. Temel ezgisel çerçeveyi pentatonik modlar meydana getirmekte, pentatonik dışı dereceler yardımcı ses olmakta, yapısal önemde kullanılmamaktadır. Pentatonik modlar arası geçişler, aynı donanımda yakın bir moda veya tam beşli yukarıdaki mod sistemine gidip dönerek yapılmaktadır. Bu, klasik armonideki dominanta modülasyon modelini anımsatmıştır. Melodik yüzey, küçük motifler ve bunların varyasyonları ile örülüdür. İncelenen kabada ezginin arka planında yine pentatonik temelli temel yapısal bir rota bulunduğu gözlemlenmiştir. Bu, literatürde önceden ortaya konmamış özgün bir bulgudur. İlerideki çalışmalarda bu bulguların başka kaba performanslarında geçerliliği araştırılabilir. Yaygınlıkla görülen unsurlar için alana özgü terminoloji önerilebilir.
Makale ile ilişkili bir proje numarası bulunmamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Performance, Theories of Music |
Journal Section | Original research |
Authors | |
Project Number | Makale ile ilişkili bir proje numarası bulunmamaktadır |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 3 - Autumn 2023 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.