Avrupa Birliği Anlaşması’nda rekabet normlarının ihlaline dayalıtazminat sorumluluğuna ilişkin özel bir düzenleme bulunmamaktadır.Zarar görenler tazminat taleplerini ulusal mahkemeler önünde ve üyedevletlerin iç hukuk hükümleri çerçevesinde ileri sürebilmektedirlerAncak, üye devletlerin ulusal hukuklarının farklı olması ve birçoğununtazminat davalarını etkin kılan yeterli düzenlemeler içermemesi, rekabetinkorunmasında tazminat davalarından beklenen yararın sağlanamamasınaneden olmaktadır. Bu durum AB rekabet hukukunda özel hukukyaptırımlarının private enforcement , özellikle de tazminat davalarınınyaygınlaştırılması ve daha etkin hale getirilmesi ihtiyacını beraberindegetirmiştir.Bu amaçla AB Komisyonu tarafından başlatılan reform çalışmalarıTazminat Davalarına İlişkin Beyaz Kitap’ın yayınlanmasıyla önemli biraşamaya ulaşmıştır. Beyaz Kitap’ta yer alan önerilerle amaçlanan,rekabet ihlallerinden zarar görenlerin tazminat davası açmalarınınönündeki engellerin kaldırılması, böylece zarar görenlerin zararlarınıntam olarak giderilmesi ve ihlaller üzerinde caydırıcılığın sağlanmasıdır.Bu yapılırken, AB hukuk kültürü ve geleneğine uygun tedbirlere yerverilmeye çalışıldığı görülmektedir. Beyaz Kitap’taki önerilerin hayatageçirilmesi halinde, AB rekabet hukukunda tazminat davaları alanındayeni ve özgün bir sistemin oluşacağını söylemek mümkündür.Hukukumuzda, rekabet ihlaline dayalı tazminat talepleri 4054 SayılıRekabetin Korunması Hakkında Kanun madde 57 ve devamındadüzenlenmiştir. Söz konusu Kanun “üç kat tazminat” ve “ispat kolaylığı”gibi davacılar lehine bir takım düzenlemeler içermektedir. Ancak,bunların tazminat davalarını yaygın ve etkin kılmada tek başına yeterliolduğunu söylemek güçtür. Tasarı ile getirilmek istenen düzenlemeler ise,pişmanlık programından yararlanan teşebbüsler bakımından üç kattazminat sorumluluğunun kaldırılması ve ihlalin Rekabet Kurumutarafından incelenmekte olmasının adliye mahkemesince bekletici meselesayabilmesi ile sınırlıdır. Tazminat taleplerinin ileri sürülmesininönündeki engelleri kaldırıcı asli mekanizmalara örneğin, yargılamagiderlerinin indirilmesi, Kurul kararlarının bağlayıcılığı, sınıf davalarıgibi gerek pozitif hukukumuzda, gerekse Tasarı’da yer verilmediğigörülmektedir. Bu alanda yapılacak düzenlemeler, Türk rekabetnormlarının AB hukukuyla uyumlu hale gelmesinin ötesinde, tazminatdavalarını rekabet ihlalleriyle mücadelede etkin bir araç haline getirmesibakımından son derece önemlidir
There is no specific provision in the Treaty on European Union regardingthe liability for compensation for the breach of the antitrust rules. Thosewho have been damaged should put their damage claims forward beforethe national courts with the framework of member states’ law system.However, some reasons as the differentiation of national law systems ofthe member states and that the law systems of member states are nothaving the adequate regulations cause that the expected benefits not toemerge. Therefore, there exists an urgent need to spread the claimsdamages and make them effective regarding private enforcements in EUCompetition Law.For this aim, the reform actions commenced by the EU Commission havereached to a certain point with the White Paper on Damages Actions beenpublished. What is aimed with the proposals of white paper is to smooththe way before the damage claims for those who have been damaged dueto breach of competition. Moreover, those proposals embedded in thewhite paper are also aim to provide deterrence over the breaches. It isobvious that these steps are taken with some care in order to ensure theconvenience with the EU law culture and tradition. It is possible to saythat there will emerge an original and new system in the damage claimspart of the EU competition law if the proposals in white paper to be putinto practice.Damage claims based on the competition infringement in our law areregulated in 4054 Numbered Law on Protection of Competition, articleno. 57 and following articles. Aforementioned Law contains someregulations in favor of plaintiffs such as “treble damage” and “easinessof evidence”. However, it is difficult to state that these are solelysufficient to generalize and to activate actions of damage. Regulations,which are demanded to be enacted with draft, are limited to cancellationof treble damage responsibility in terms of attempts, which are benefittedfrom repentance program and that inspection of infringement byCompetition Institution is deemed as prejudicial issue by general court. Itis seen that it is not given place to actual mechanisms, removinghindrances in front of allegation of damage claims for example,reduction of litigation costs, binding effect of Board resolutions, classlawsuits etc. both in our positive law and also in the Draft. Regulationsto be made in this field are extremely important in terms of becomingactions for damage as an active instrument for struggle with competitioninfringements beyond harmonization of Turkish competition norms withEU law
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 37 |