BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN GENEL ÖĞRETMENLİK DAVRANIŞLARI AÇISINDAN KENDİLERİNE YÖNELİK YETERLİLİK ALGILARI ANKARA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 23, 01.01.2013

Abstract

Bu çalışmada ilköğretim matematik öğretmenlerinin genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerini ne kadar yeterli algıladıklarını belirlemek ve öğretmen yeterliliğinde cinsiyet, kıdem ve mezun oldukları fakülte değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini; Ankara ili Altındağ, Yenimahalle, Çankaya ve Keçiören ilçelerinde görev yapan 237 ilköğretim matematik öğretmeni oluşturmuştur. Veriler, öğretmenlerce doldurulan anketler yoluyla elde edilmiştir. Genel tarama modelinde yürütülen araştırmada veri toplama aracı olarak, Erişen ve Çeliköz 2003 tarafından geliştirilen “Genel Öğretmenlik Davranışları Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa Güvenirlik Katsayısı .96 dir. Verilerin analizinde bu anket formundaki sorular kullanılmış ve analizler Windows SPSS versiyon 15.0 programı ile yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kişisel bilgileri frekans ve yüzde değerleri ile çözümlenmiştir. Cinsiyet açısından anlamlı bir fark olup olmadığı “t” testiyle, kıdem ve mezun olunan üniversite değişkenleri açısından anlamalı bir fark olup olmadığı ise tek yönlü varyans analizinden yaralanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmenler genelde kendilerini yeterli olarak algılamaktadır. Cinsiyet ve kıdem açısından öğretmenler arasında anlamlı bir fark bulunmazken mezun olunan fakülte değişkeni açısından anlamlı bir fark gözlenmiştir. Elde edilen veriler yorumlanarak alan ve araştırmalara katkı sağlayacak önerilerde bulunulmuştur

References

  • Bandura, A.(1986). “Social Foundation of Thought and Action: A Social Cocnitive Theory Englewood Cliffs”. NJ: Prentice Hall.
  • Burç, E. D. (2006). “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yeterliliği”. Hatay İli Örneği”. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • Butakın, V., Obay, M. (2007).“Öğretmen Adaylarının İlk ve Orta Öğretimde Çalışan Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Davranışlarına İlişkin Algıları”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:6 Sayı:22, s: 198-205
  • Coşkun, E.,Özer, B.,Tiryaki, E. (2010).“Türkçe Öğretmen Adaylarının Özel Alan Yeterlilik Algılarının Değerlendirilmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:27.
  • Dede, Y. (2006).“Matematik Öğretmenlerinin Etkileşim Düzeyleri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. sayı:12, s:176-194.
  • Eğri, G. (2006).“Coğrafya Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Yapabilme Yeterlilikleri”. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Elyıldrırm, Ü. (2006). “ İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretim Yöntemlerini Kullanma Yeterlilikleri”. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kars.
  • Ersoy, Y. (2008).“İlköğretim Okullarında Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Yeterlilik ve Yetkinlik İnançları”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 24, s:28-41.
  • Eskiocak, S. (2005).“Sınıf Öğretmenlerinin Öğretimi Planlama Aşamasında Karar Verme Sürecine Etki Eden Etmenlerin Analizi”. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). “Avrupa Birliği Uyum Sürecinde Öğretmen Yeterlilikleri”. Yayınlanmış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. Karacaoğlu, Ö. C. (2008).“Öğretmenlerin Yeterlilik Algıları”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 5, sayı:1, 70-97.
  • Meriç, G., Ersoy, E. (2007).“Sınıf Öğretmenliği Son Sınıf Öğrencilerinin Fen Öğretiminde Yeterlilik Düzeyi Algıları”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, , ss. 51-62.
  • Öztürk, Ç. (2004).“Ortaöğretim Coğrafya Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kullanabilme Yeterlilikleri”.Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 5, Sayı 2, s:75-83.
  • Sabancı, A., Şahin, A. (2007). “Denetmenlerin Öğretmenlik Yeterlilik Alanları Açısından Devlet İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerine Rehberlik Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyleri”. Eğitim ve Bilim Dergisi. Cilt:32, sayı:145.
  • Yeşilyurt, E., Çankaya, İ. (2008). “Sınıf Yönetimi Açısından Öğretmen Niteliklerinin Belirlenmesi”. Cilt:7, sayı:23, s:274-295.

The Self Effiency of Maths Teachers of Primary Schools of General Teaching Behaviors The Sample Of Ankara

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 23, 01.01.2013

Abstract

Throughout this study, the main objective is to determine how competently maths teachers at primary education perceive themselves in terms of general teaching behaviors and to examine whether the competency of a teacher displays any distinction or not, based on some variants such as gender, seniority and the graduated university. The universe of the study consists of the 237 maths teachers working in the various towns of Ankara, namely Altındağ, Yenimahalle, Çankaya and Keçiören. Throughout the study conducted in general survey model, the data has been collected with Erişen’s and Çeliköz’s 2003 “Efficiency Scale of General Teaching Behaviors”. The scale’s Cronbach alpha reliability coefficient is. 96. The statistical analysis of the data has been made with Windows SPSS Version 15.0. The personal information of the teachers participated in the survey has been analyzed with frequency and percentage values. Whether there is any significant difference in gender has been determined with t test. The single way variant analysis has been used to determine whether there is any significant difference in terms of the variants of seniority and the graduated university. According to the results in the research, the teachers generally perceive themselves competent. Though there has not been observed any significant difference among the teachers in terms of gender and seniority, there is a significant difference in terms of the graduated university. The research outcomes have been interpreted and the offers have been suggested accordingly

References

  • Bandura, A.(1986). “Social Foundation of Thought and Action: A Social Cocnitive Theory Englewood Cliffs”. NJ: Prentice Hall.
  • Burç, E. D. (2006). “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yeterliliği”. Hatay İli Örneği”. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • Butakın, V., Obay, M. (2007).“Öğretmen Adaylarının İlk ve Orta Öğretimde Çalışan Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Davranışlarına İlişkin Algıları”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:6 Sayı:22, s: 198-205
  • Coşkun, E.,Özer, B.,Tiryaki, E. (2010).“Türkçe Öğretmen Adaylarının Özel Alan Yeterlilik Algılarının Değerlendirilmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:27.
  • Dede, Y. (2006).“Matematik Öğretmenlerinin Etkileşim Düzeyleri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. sayı:12, s:176-194.
  • Eğri, G. (2006).“Coğrafya Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Yapabilme Yeterlilikleri”. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Elyıldrırm, Ü. (2006). “ İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretim Yöntemlerini Kullanma Yeterlilikleri”. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kars.
  • Ersoy, Y. (2008).“İlköğretim Okullarında Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Yeterlilik ve Yetkinlik İnançları”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 24, s:28-41.
  • Eskiocak, S. (2005).“Sınıf Öğretmenlerinin Öğretimi Planlama Aşamasında Karar Verme Sürecine Etki Eden Etmenlerin Analizi”. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). “Avrupa Birliği Uyum Sürecinde Öğretmen Yeterlilikleri”. Yayınlanmış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. Karacaoğlu, Ö. C. (2008).“Öğretmenlerin Yeterlilik Algıları”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 5, sayı:1, 70-97.
  • Meriç, G., Ersoy, E. (2007).“Sınıf Öğretmenliği Son Sınıf Öğrencilerinin Fen Öğretiminde Yeterlilik Düzeyi Algıları”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, , ss. 51-62.
  • Öztürk, Ç. (2004).“Ortaöğretim Coğrafya Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kullanabilme Yeterlilikleri”.Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 5, Sayı 2, s:75-83.
  • Sabancı, A., Şahin, A. (2007). “Denetmenlerin Öğretmenlik Yeterlilik Alanları Açısından Devlet İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerine Rehberlik Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyleri”. Eğitim ve Bilim Dergisi. Cilt:32, sayı:145.
  • Yeşilyurt, E., Çankaya, İ. (2008). “Sınıf Yönetimi Açısından Öğretmen Niteliklerinin Belirlenmesi”. Cilt:7, sayı:23, s:274-295.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nadir Çeliköz This is me

Hülya Yıldızlı This is me

Publication Date January 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 1

Cite

IEEE N. Çeliköz and H. Yıldızlı, “İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN GENEL ÖĞRETMENLİK DAVRANIŞLARI AÇISINDAN KENDİLERİNE YÖNELİK YETERLİLİK ALGILARI ANKARA İLİ ÖRNEĞİ”, Researcher, vol. 1, no. 1, pp. 1–23, 2013.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.