ET Beden eğitimi ve spor eğitiminde mesleki eğitim derslerinden olan okul uygulamaları dersleri beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının gerçek öğretmenlik deneyimlerini tecrübe etmeleri bakımından meslek eğitiminde özel bir öneme sahiptir. Bu dersler, söz konusu beceri, tutum ve bilgilerin hem kazanılmasında hem de uygulanmasında önemli bir yer oluşturmaktadır. Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının mesleki yeterliklerinin ve tutumlarının geliştirilebilmesinde kullanılacak içerik, yöntem ve stratejilerin belirlenmesi için mevcut durumun iyi bilinmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de ve ABD’de okul uygulamaları derslerinin ne düzeyde yararlı olduğunu tespit etmek, uygulamada karşılaşılan sorunları belirlemek ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda iki ülkede bu derslerin daha etkili bir biçimde yürütülmesine yönelik çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmanın örneklem grubu şu şekildedir. Türkiye’de Fırat Üniversitesi, Erzincan Üniversitesi ve Sütçü İmam Üniversitesi’nde beden eğitimi ve spor öğretmeni adayı öğrencilerden 4. Sınıf öğrencileri: 75 kişi oluşmaktadır. ABD’de ise University of Utah, Weber State University, Ohio University ve Wayland Baptist University’de beden eğitimi ve spor öğretmeni adayı öğrencilerden 4. Sınıf öğrencileri: 46 kişi oluşmaktadır. Örneklem grubun görüşlerini ve deneyimlerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formları ve nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Anket formlarıyla elde edilen verilerin çözümlenmesi için SPSS 18.0 paket programından yararlanılmıştır. Görüşme formlarından elde edilen verilerin çözümlenmesi nitel içerik analiz süreçleri ile yapılmıştır. Verilerin analizi ve çıkan durumun modellenmesi ise QSR NVIVO-8 programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara genel olarak bakıldığında okul uygulamaları sürecinde iki ülkede birçok sorunun olduğu görülmektedir. Bu sonuçlara göre, bu dersler kapsamındaki paydaşlara akademik personeller, uygulama öğretmenleri ve beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları önemli sorumluluklar düşmektedir. Bu dogrultuda oneriler sunulmuştur
Anahtar Sozcukler: eğitim kurumları akademik personel uygulama öğretmenleri beden eğitimi öğretmeni adayları okul uygulamaları dersleri
Courses on school practices are very crucial in terms of physical education and sport teacher candidates’ gaining real teaching experiences in the process of their vocational education in the field of physical and sport education. These courses help teacher candidates to gain their knowledge and skill-set both in theory and practice. Thus, it is important to have a clear picture of the current situation in education systems in order to design appropriate strategies, contents, and methods for developing teacher candidates’ vocational proficiencies and behavioral qualities. The aim of this research is to unpack the state of courses upon school practices, determining their in efficiencies, and showing the proficiency and behavioral areas that need improvement. Overall, this research systematically analyzes the school practice courses in sport teacher education in the United States and Turkey on the one hand, and provides policy recommendations in the improvement of these courses in both countries, as well. The sample group in Turkey is as follows: 75 senior students from Firat, Erzincan, and Sutcu Imam Universities. The sample group in the US is as follows: 46 senior students from University of Utah, Weber State University, Ohio University and Wayland Baptist University. In order to analyze the views and experiences of the sample group, the researcher of this study has prepared survey forms and adopted qualitative method along with case study approach. SPSS 18.0 software was used to analyze the data obtained from the interviews. The data received from the interviews were analyzed through the qualitative content analysis processes. The results were modeled with QSR NVIVO-8. As this research have unpacked with its results and conclusions, there are many problems in both countries with regards to school practice processes. According to these results, there are so many responsibilites to be considered by academic staff, practice teachers, and teacher candidates. In this context, suggestions are presented
educational institutions academic staff' practice teachers physical education and sports teacher candidates school practice courses
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.