Hızla gelişen ve değişen dünyada bilginin durmaksızın artması, insanların hayatında sürekli bir değişime neden olmaktadır. Eleştirel düşünme becerisi insanların yaşamında önemli bir yere sahiptir. Eleştirel düşünme, kusursuz ve eksiksiz düşünceyi ortaya çıkarmak için disiplinli ve öz denetimli düşünce şekli olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2007-2014 yılları arasında eleştirel düşünme becerisi konu başlığı altında yapılan doktora tezlerini analiz etmektir. Bu araştırmada eğitim ve öğretim alanında eleştirel düşünme becerisi başlığıyla yapılan doktora tezleri "tarama modeli" yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada, nitel araştırmada desenlerinden biri olan doküman incelemesi uygun görülmüştür. Araştırmanın evrenini belirlemek üzere 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar döneminde YÖK Ulusal Tez Merkezinde eğitim ve öğretim alanında eleştirel düşünme becerisine yönelik olarak yapılan doktora tezleri taranmıştır. Ulusal Tez Merkezinde yapılan taramalarda 2001-2014 yılları arasında konuyla ilgili yapılan doktora çalışmalarının sayısının 37 adet olduğu görülmüştür. Bu doktora tezleri Türkçe yazılmış olanlarla sınırlandırılmıştır. Bu yüzden 28 adet doktora tezi çalışma kapsamına dâhil edilmiştir. Veriler, cinsiyet, tezlerin yapıldığı üniversiteler, tezlerin sunulduğu enstitü ve anabilim dalları, araştırma konuları, araştırma desenleri, araştırma yöntemleri, veri toplama araçları ve çözümlenmesi, örneklem türü ve tezlerin yapıldığı iller başlıkları altında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular frekans ve yüzdelerle açıklanmıştır. Bu alanda yapılacak çalışmalarda dikkat edilecek konular üzerine önerilerde bulunulmuştur
In rapidly developing world, ceaselessly changing knowledge leads to a permanent change in people’s lives. Critical thinking skills have an important place in people’s lives. Critical thinking can be defined as a form of disciplined and self-controlled thought to reveal perfect and faultless thought. The aim of this study is to analyze the PhD thesis on critical thinking skills made between the years of 2007-2014 in Turkey. In this study, PhD thesis carried out by the title of critical thinking skills in the field of education and training have been analyzed using content analysis method. The study is carried out by document analysis which is one of the patterns of qualitative research. To determine the scope of the research, PhD thesis made on critical thinking skills in the field of education and training were screened in Higher Education Institution national thesis centre in spring semester of 2014-2015 academic year. The number of doctoral studies on the subject between the years 2001-2014 were found 37 in the screening carried out in national thesis center. These PhD thesis were limitated by Turkish written ones. For that reason, 28 PhD thesis form the sample of the study. The thesis have been analyzed under the headings of gender, universities where the thesis made, institute and departments, research topics, research design, research methods, data collection tools and analysis, the sample type and the province where the thesis made. The data obtained has been illustrated by frequency and percentage and some recommendations have been made on subjects which will be made in this field
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.