Çalışma, teorik bir alt yapı oluşturmak için sürdürülebilirlik bağlamında pazarlamaya bir bakış açısı geliştirmek ve demarketing stratejisinin sürdürülebilirliğe katkısını incelemek amaçlıdır. Bu amaçla çalışmada ilk olarak, bugün ve gelecek kuşakların yaşam kalitesini artırma çabalarını kapsayan sürdürülebilirlik kavramı ele alınmıştır. Daha sonra talebi artırma amacına hizmet eden bir faaliyet ile bu artan talebin yarattığı bozulmalara karşı duran çalışmaların ortak bir payda da nasıl birleşebileceği konusuna vurgu yapılmaktadır. Ayrıca pazarlamanın talebi yönetme amacıyla demarketing stratejisini uygulayarak tüketicilerde sürdürülebilirlik için bir duyarlılık ve tüketim bilinci oluşturmanın önemine dikkat çekmek de bu çalışmanın diğer amacını oluşturmaktadır
The purpose of this study is to develop an insight for marketing into the context of sustainability and to investigate the contribution of demarketing strategy to sustainability. Firstly, within this scope in the study has been discussed sustainability concept which has included efforts to improve the life quality of present and future generations. Then it is emphasized the issues how united with a common denominator with an activity that serves to increase the demand and efforts that against corruption created by the growing demand. Also, other purpose of the study is to put an emphasis to the importance of creating the consumer awareness for sustainability
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.