BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Girişimcilik Algıları

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 417 - 430, 01.01.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin girişimcilik algılarını tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 öğretim yılında İstanbul ili Başakşehir İlçesinde bulunan resmi bir ortaokulda görev yapan 25 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırma, nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde tasarlanmıştır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu çalışma grubuna elden dağıtılmış, öğretmenler görüşlerini yazılı olarak belirtmişlerdir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır;1. Öğretmenlerin girişimcilik denilince en çok üzerinde durdukları kavram risk almadır f=10 . 2. Girişimcilik öğretmenlerde en çok risk ve yenilik f=9 kavramlarını çağrıştırmaktadır. 3. Öğretmenler kendilerini kısmen girişimci bir birey f=10 olarak algılamaktadır. 4. Öğrencilere girişimcilik becerisi kazandırmada en etkili faktör güven f=10 faktörüdür. 5. Girişimcilik becerisi geliştiren en önemli ders Teknoloji ve Tasarım f=15 dersidir. 6. Öğretmenler, girişimcilik becerisini geliştirmede en çok beyin fırtınasını f=15 kullanılması gerektiğini belirtmiştir. 7. Öğretmenlerin sahip olduğu girişimcilik özellikleri öğrenciler üzerinde oldukça etkili olmaktadır

References

  • Akyürek, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Altıntop, M. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinde mesleki yönelim ve girişimcilik. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Argon, T. & Selvi, Ç. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sahip oldukları girişimcilik değerleri ve algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 1, p. 179-206
  • Ataseven, Ö. (2016). Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerindeki ilkokul öğrencilerinin girişimcilik yeterliliklerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Aytaç, Ö. & İlhan, S. (2007). Girişimcilik ve girişimci kültür: Sosyolojik bir perspektif. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 101-120.
  • Aytaç, Ö. (2006). Girişimcilik: sosyo kültürel perspektif. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15, 139-160.
  • Bozkurt, R. (2000). Girişimci ve Rol Bilinci. İş Fikirleri Dergisi, Aralık, Sayı:2000/12, 2000.
  • Çalık T. & Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13(1), 55-66.
  • Eraslan, L. (2011). İlköğretim programlarında girişimcilik öğretimi (Hayat Bilgisi Dersi Örneği). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 27, 82-94.
  • Erdem, F. (2001). Girişimcilerde risk alma eğilimi ve belirsizliğe tolerans ilişkisine kültürel yaklaşım. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, (2): 43-61.
  • Güner H. & Korkmaz, A. (2011). İstihdamın artırılmasında girişimciliği önemi: girişimcilik destekleme modeli olarak İŞGEM’ler. Çalışma İlişkileri Dergisi. 2(1), 42-65.
  • İçerli, L., Yıldırım, M. H. & Demirel, Y. (2011). Kobilerde iç girişimciliğin incelenmesine yönelik bir araştırma: Aksaray Örneği”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi.3(2), 177-187,
  • İşcan Ö. F. & Kaygın E.(2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,15 (2): 443-462
  • Korkmaz S. (2000). Girişimcilik ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi,CiltNo.18, Sayı No.1.
  • Semerci, N. & Yanpar-Yelken, T. (2010). İlköğretim programlarındaki ortak temel becerilere ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ İli Örneği)”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları (DAUM). 8(2), 47-54.
  • Tutar, H. & Küçük, O. (2003). Girişimcilik ve küçük işletme yönetimi. Seçkin Yayıncılık, İstanbul. TDK, (2016). Büyük Türkçe sözlük. www.tdk.gov.tr adresinden 28.03.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Ülküdür, M.A., Duman, S. & Bacanak, A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin girişimcilik becerilerinin okul müdürlerinin çalışma hayatı üzerine etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı s. 140 - 151
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, S. (2007). Girişimcilik. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Yılmaz, E. & Sünbül, A. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeği geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21, 193-202.

Perceptions of The Teachers on Entrepreneurship

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 417 - 430, 01.01.2017

Abstract

The aim of this research is to determine the perceptions of the teachers working in secondary schools on entrepreneurship. In this research, working group consisted of 25 teachers working in a public secondary school located in district of Başakşehir, İstanbul in 2016-2017 educational year. The research was designed in a frame of qualitative research methods. The data were collected with semi-structured interview technique. The semi-structured forms which were prepared by researchers were distributed by hand to the working group and the teachers stated their opinions in writing. The data obtained within the scope of the research were analyzed with the content analysis. It was found out in the research that; 1.When the entrepreneurship was talked about, the concept of the taking risk was emphasized mostly by the teachers f=10 . 2. According to the teachers, entrepreneurship was associated with the concept of risk and innovation f=9 . 3. The teachers considered relatively themselves as an entrepreneur individual f=10 . 4. In order to provide entrepreneurship skill for students, the most effective factor was confidence f=10 . 5. The most important school subject improving entrepreneurship skill was technology design course f=15 . 6. The teachers stated that brain storming must be used mainly to improve entrepreneurship skill f=15 . 7. Teachers’ own entrepreneurship qualities were highly effective on students.

References

  • Akyürek, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Altıntop, M. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinde mesleki yönelim ve girişimcilik. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Argon, T. & Selvi, Ç. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sahip oldukları girişimcilik değerleri ve algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 1, p. 179-206
  • Ataseven, Ö. (2016). Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerindeki ilkokul öğrencilerinin girişimcilik yeterliliklerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Aytaç, Ö. & İlhan, S. (2007). Girişimcilik ve girişimci kültür: Sosyolojik bir perspektif. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 101-120.
  • Aytaç, Ö. (2006). Girişimcilik: sosyo kültürel perspektif. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15, 139-160.
  • Bozkurt, R. (2000). Girişimci ve Rol Bilinci. İş Fikirleri Dergisi, Aralık, Sayı:2000/12, 2000.
  • Çalık T. & Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13(1), 55-66.
  • Eraslan, L. (2011). İlköğretim programlarında girişimcilik öğretimi (Hayat Bilgisi Dersi Örneği). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 27, 82-94.
  • Erdem, F. (2001). Girişimcilerde risk alma eğilimi ve belirsizliğe tolerans ilişkisine kültürel yaklaşım. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, (2): 43-61.
  • Güner H. & Korkmaz, A. (2011). İstihdamın artırılmasında girişimciliği önemi: girişimcilik destekleme modeli olarak İŞGEM’ler. Çalışma İlişkileri Dergisi. 2(1), 42-65.
  • İçerli, L., Yıldırım, M. H. & Demirel, Y. (2011). Kobilerde iç girişimciliğin incelenmesine yönelik bir araştırma: Aksaray Örneği”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi.3(2), 177-187,
  • İşcan Ö. F. & Kaygın E.(2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,15 (2): 443-462
  • Korkmaz S. (2000). Girişimcilik ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi,CiltNo.18, Sayı No.1.
  • Semerci, N. & Yanpar-Yelken, T. (2010). İlköğretim programlarındaki ortak temel becerilere ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ İli Örneği)”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları (DAUM). 8(2), 47-54.
  • Tutar, H. & Küçük, O. (2003). Girişimcilik ve küçük işletme yönetimi. Seçkin Yayıncılık, İstanbul. TDK, (2016). Büyük Türkçe sözlük. www.tdk.gov.tr adresinden 28.03.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Ülküdür, M.A., Duman, S. & Bacanak, A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin girişimcilik becerilerinin okul müdürlerinin çalışma hayatı üzerine etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı s. 140 - 151
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, S. (2007). Girişimcilik. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Yılmaz, E. & Sünbül, A. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeği geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21, 193-202.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ünal Gözüdok This is me

Aydın Dakes This is me

Elif Karaca This is me

Bilal Yıldırım This is me

Kaya Yıldız This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 2

Cite

IEEE Ü. Gözüdok, A. Dakes, E. Karaca, B. Yıldırım, and K. Yıldız, “Öğretmenlerin Girişimcilik Algıları”, Researcher, vol. 5, no. 2, pp. 417–430, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.