Bu çalışmanın amacı, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin akademik başarılarına etkisini belirlemektir. Tanımlayıcı nitelikte yapılan bu çalışmanın örneklemini ebelik ve hemşirelik programlarında okuyan 289 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu ile Sınav Kaygısı Envanteri kullanılmıştır. Öğrencilerin toplam sınav kaygı puanları ile başarı durumları arasında ters yönlü doğrusal bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Çalışmada öğrencilerin akademik başarı puanları, gelecekle ilgili yaşanan endişeler ve sınava hazırlık sırasında yaşanan bedensel rahatsızlıklar bakımından istatistiksel olarak anlamlı farklar olduğu tespit edilmiştir. En başarılı sınıfın dördüncü sınıf öğrencileri olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin sınav kaygı puanları azaldığında, başarı durumlarının arttığı belirlenmiştir Araştırma sonuçları bulgular eşliğinde ve gelecekte yapılacak başka araştırma ve uygulamalara yol gösterecek bağlamda tartışılmıştır
The purpose of this study is to determine the test anxiety levels of nursing and midwifery students and their effect on school success. The sample of this study is 289 students who educated in midwifery and nursing programs. A questionnaire prepared by the researchers and the Examination Anxiety Inventory were used in this research. It has been determined that there is an inverse linear relationship between the total anxiety scores and achievement status of the students. It was determined that there were statistically significant differences in the academic achievement scores of the students in this study, the worries about the future, and the physical discomfort during the preparation of the test. It is determined that the most successful class is the fourth grade students. It has been determined that when the students’ anxiety scores are reduced, the achievement status increases. The results of the research are discussed in the context of findings and in the context of future research and practice.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.