BibTex RIS Cite

Duygusal Bilgi: Okul Öncesinde Farklı Yaş Gruplarının Duyguları Tanımlaması Üzerine Bir Durum Çalışması

Year 2017, Volume: 5 Issue: 4, 211 - 223, 01.01.2017

Abstract

Okul öncesi dönemde çocukları duyguyu tanımalarını ortaya koymak amacıyla yapılan araştırmada Farkas ve Vallotton 2012 tarafından geliştirilen “Duygu Durumları Tanımlama Testi” kullanılmıştır. Duygu durumlarını içeren kısa hikayeler ve resimlerden oluşan testin geçerlik ve güvenirliği yapıldıktan sonra anaokulunda 3, 4 ve 5 yaşında 50 çocuğa uygulanmıştır. Mutluluk, üzüntü, korku, gurur duyma ve utanma duygularını içeren kısa hikayeler çocuğa okunması ve soru sorulması ile her çocuk için ortalama 15 dakika video kaydı alınmıştır. Duyguyu tanıma ve duyguyu tanımada yaş ve cinsiyet farklılıklarına bakılan araştırmada, çocukların belirlenmiştir. Duyguyu tanımada yaşa göre artan ortalama olmasına rağmen anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Cinsiyet yönünden de anlamlı fark görülmeyen araştırma sonucunda erkeklerin en fazla mutluluk, kızların ise üzüntü duygusunu tanıdığı, her iki cinsiyetin de gurur duygusunu tanıyamadığı görülmüştür. Bulgular bütün olarak değerlendirildiğinde, duygu bilgisinin okul öncesi dönemde desteklenmesinin gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Araştırma sonuçları, ilgili literatür üzerinden tartışılmıştır

References

  • Bredekamp, S. (2015). Erken çocukluk eğitiminde etkili uygulamalar. (Çev. İnan, H. Z., & İnan, T.). Ankara: Nobel.
  • Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach–Major, S., & Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence? Child development, 74(1), 238-256.
  • Denham, S. A., Bassett, H. H., & Wyatt, T. M. (2010). Gender differences in the socialization of preschoolers' emotional competence. New Directions for child and adolescent development, 2010(128), 29-49.
  • Denham, S. A., & Grout, L. (1993). Socialization of emotion: Pathway to preschoolers' emotional and social competence. Journal of Nonverbal Behavior, 17(3), 205-227.
  • Domitrovich, C. E., Cortes, R. C., & Greenberg, M. T. (2007). Improving young children’s social and emotional competence: A randomized trial of the preschool “PATHS” curriculum. The journal of primary prevention, 28(2), 67-91.
  • Gordon, A., & Browne, K. W. (2015). Beginning Essentials in Early Childhood Education. Canada: Thomson Delmar Learning.
  • Güven, G., & Azkeskin, K. E. (2014). Erken çocukluk eğitimi ve okul öncesi eğitim. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitim. (1-53). Ankara: Pegem.
  • Erdiller, Z. B. (2014). Erken çocukluk eğitiminde temel kuram ve yaklaşımlar. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitim. (55-92). Ankara: Pegem.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kandır, A., & Alpan, U. Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 33-38.
  • Karasar, N. (2002) . Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Marion, M. (2010). İntroduction tı Early Childhood Education. A developmental Perspective. NJ: Pearson Education.
  • Şahin, S. (2014). 0-6 Yaş arası çocukların temel gelişimsel özellikleri: Fiziksel ve sosyal duygusal gelişim. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitim. (169-208). Ankara: Pegem.
  • Şen, M. (2014). Erken çocukluk eğitiminde oyun ve önemi. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitim. (403-431). Ankara: Pegem.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 21-30.
  • Shields, A., Dickstein, S., Seifer, R., Giusti, L., Dodge Magee, K., & Spritz, B. (2001). Emotional competence and early school adjustment: A study of preschoolers at risk. Early Education and Development, 12(1), 73-96.
  • Tok, E. (2014). Okul öncesi dönemde gelişim. R. Zembat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş, (14- 26). Ankara: Hedef CS.
  • Vallotton, C. D. (2008). Signs of emotion: What can preverbal children “say” about internal states? Infant mental health journal, 29(3), 234-258.
  • Yavuzer, H. (2012). Çocuk psikolojisi. (34. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Emotional Knowledge: A Case Study on Recognition of Emotions by Different Age Groups in Preschool

Year 2017, Volume: 5 Issue: 4, 211 - 223, 01.01.2017

Abstract

In this research that was carried out on the identification of emotions by preschool children, the ‘‘Emotional States Identification Test’’ developed by Farkas and Vallotton 2012 was used. The test, consisting of pictures and short stories related to different emotions, was performed with 3, 4, and 5 year old 50 preschool children, after establishing its validity and reliability. Each child was video recorded for approximately 15 minutes, while some short stories with happiness, sadness, fear, anger, pride, and shame were read to them and some questions asked. It was observed that only 20% of the children could recognize emotions correctly in the research, in which age and gender differences were studied in the recognition and identification of emotions. Although there was an increasing average in recognizing emotions as age increased, no substantive differences were observed. It was recorded that male children recognized happiness and female children recognized sadness the most easily; but none of them could recognize pride in the research results, for which no substantial difference was recorded regarding gender. Upon evaluation of the findings, the necessity to support emotional knowledge in preschool is clear. Research results are discussed through the related body of literature.

References

  • Bredekamp, S. (2015). Erken çocukluk eğitiminde etkili uygulamalar. (Çev. İnan, H. Z., & İnan, T.). Ankara: Nobel.
  • Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach–Major, S., & Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence? Child development, 74(1), 238-256.
  • Denham, S. A., Bassett, H. H., & Wyatt, T. M. (2010). Gender differences in the socialization of preschoolers' emotional competence. New Directions for child and adolescent development, 2010(128), 29-49.
  • Denham, S. A., & Grout, L. (1993). Socialization of emotion: Pathway to preschoolers' emotional and social competence. Journal of Nonverbal Behavior, 17(3), 205-227.
  • Domitrovich, C. E., Cortes, R. C., & Greenberg, M. T. (2007). Improving young children’s social and emotional competence: A randomized trial of the preschool “PATHS” curriculum. The journal of primary prevention, 28(2), 67-91.
  • Gordon, A., & Browne, K. W. (2015). Beginning Essentials in Early Childhood Education. Canada: Thomson Delmar Learning.
  • Güven, G., & Azkeskin, K. E. (2014). Erken çocukluk eğitimi ve okul öncesi eğitim. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitim. (1-53). Ankara: Pegem.
  • Erdiller, Z. B. (2014). Erken çocukluk eğitiminde temel kuram ve yaklaşımlar. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitim. (55-92). Ankara: Pegem.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kandır, A., & Alpan, U. Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 33-38.
  • Karasar, N. (2002) . Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Marion, M. (2010). İntroduction tı Early Childhood Education. A developmental Perspective. NJ: Pearson Education.
  • Şahin, S. (2014). 0-6 Yaş arası çocukların temel gelişimsel özellikleri: Fiziksel ve sosyal duygusal gelişim. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitim. (169-208). Ankara: Pegem.
  • Şen, M. (2014). Erken çocukluk eğitiminde oyun ve önemi. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitim. (403-431). Ankara: Pegem.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 21-30.
  • Shields, A., Dickstein, S., Seifer, R., Giusti, L., Dodge Magee, K., & Spritz, B. (2001). Emotional competence and early school adjustment: A study of preschoolers at risk. Early Education and Development, 12(1), 73-96.
  • Tok, E. (2014). Okul öncesi dönemde gelişim. R. Zembat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş, (14- 26). Ankara: Hedef CS.
  • Vallotton, C. D. (2008). Signs of emotion: What can preverbal children “say” about internal states? Infant mental health journal, 29(3), 234-258.
  • Yavuzer, H. (2012). Çocuk psikolojisi. (34. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Döndü Neslihan Bay This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 4

Cite

IEEE D. N. Bay, “Emotional Knowledge: A Case Study on Recognition of Emotions by Different Age Groups in Preschool”, Researcher, vol. 5, no. 4, pp. 211–223, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.