Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersi; Türk Dili, İngilizce ve Bilgisayar Teknolojisi dersleri gibi Türk üniversitelerinin birinci sınıflarında okutulan ortak zorunlu derslerden biridir. Haftada iki saat olmak üzere dersin üniversitelerden önce orta öğretimin son sınıflarında da aynı isimle öğrencilere bakıldığında alan derslerinin yanında bu dersin tekrar verilişindeki amaç, Milli Mücadele ve Kurtuluş Savaşı, Atatürk dönemi Türk İnkılabı ve ilkeleri, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkındaki bilgileri onlara daha kapsamlı ve bilinçli olarak vermek; Türk gençliğine tarihten alınan dersler aktarılarak ülkesi, milleti ve devleti ile bölünmez bir bütünlük içinde ulusal hedefler etrafında birleştirmektir. Aynı zamanda XXI. yüzyıl gençlerine modern çağın gereklerine uygun olarak eğitim öğretim vermek ilkesini de içinde barındırmaktır. Derslerin aktarımının sade ve anlaşılır olması aynı zamanda görsel malzemelerden de yararlanılarak öğrencilere verilmesi dikkat edilen hususlardan bir diğeridir. Bu çalışmada dersin verilmeye başlamasından günümüze kadar geçen süreç içinde dersin okutulma amacı, ortaya çıkışı, zaman içinde herhangi bir değişimin yaşanıp yaşanmadığı ile derslerde okutulan konuları makalemizde açıklamaya çalışacağız
Ataturk’s Principles and History of Revolution lesson is one of the common compulsory courses taught in first class Turkish universities such as Turkish Language, English and Computer Technology courses. The course is given by the instructors for two hours a week. The lesson is taught to the students with the same name in the last classes of secondary education before the universities. From the point of view of the university students, it is aimed to provide them with more comprehensive and conscious information about the purpose of regiving this course besides the field courses, National Struggle and War of Independence, Atatürk’s period Turkish Revolution and principles, the lessons learned from the history of Turkish youth are transferred and integrated around the national targets in an indivisible unity with the country, the nation and the state. At the same time, it is to accommodate the principle of giving education to young people of XXI. century according to the requirements of the modern age. The teaching of the lessons is simple and understandable and also getting support by the visual materials to be given to the students is another of the things to be considered. In this study, we will try to explain the subjects taught in the lesson with the purpose of being taught, the emergence of the course, any change over time in our article.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.