Bu çalışma, Yabancı Dil Öğretiminde yaratıcı drama yönteminin öğrenci görüşleri ve ürünleri üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Nitel araştırma deseni kullanılan araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da bir ortaöğretim okulunda 11. sınıfa devam eden 18 öğrenci oluşturmaktadır. İngilizce dersi ‘Personality and Character’ ünitesi hazırlanan yaratıcı drama yöntemi öğrenme taslağıyla 10 ders saati içinde işlenmiştir. Nitel veriler odak grup görüşmeleri ve öğrenci ürünlerinden elde edilmiştir. Odak grup görüşmesinden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş, öğrenci ürünleri ise araştırmacılar tarafından hazırlanan rubrik ile değerlendirilmiştir. Görüşmelerin sonucunda yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin grup çalışmalarıyla işbirliği, iletişim ve sosyal becerilerini desteklediği, derse yönelik motivasyonu artırdığı, olumlu tutum geliştirdiği; ayrıca yöntemin öğrencilerin kendilerini tanımalarına imkan sağladığı, yabancı dilde kelime bilgisi, dil bilgisi ve telaffuz öğreniminde etkili olduğu; son olarak öğrencilerin, yaratıcı drama yönteminin Yabancı Dil dersleri başta olmak üzere Hitabet ve Uygulama, Tarih ve Edebiyat derslerinde etkili olabileceği görüşünde birleştikleri ortaya çıkmıştır. Öğrenci ürünlerinin analizinden elde edilen sonuçlara göre ise, yaratıcı drama yönteminin yaratıcı düşünmeyi desteklediği ve yabancı dilde kelime bilgisi ve dil bilgisine ait bilgileri doğru yerde kullanımına katkı sağladığı ortaya çıkmıştır
The purpose of this study is to examine the effect of creative drama method in foreign language teaching on students’ opinions and products. The study group which has been performed with qualitative research method consists of 18 students studying in 11th grade at a high school in Istanbul. The two themes of ‘Personality and Character’ unit have been taught by using creative drama method in 10 hours English lesson. Students’ products and focus group interviews were used as forms of qualitative data. While the data acquired from interviews have been analyzed with content analysis method, the data acquired from students’ products have been analyzed with rubric prepared by researchers. The results of focus group interviews demonstrate that creative drama method supports the collaboration, communication and social skills of students, increases the motivation towards subjects and improves positive attitude of students. Besides, students have common ideas about the efficiency of creative drama on learning vocabulary, grammar and pronunciation of a foreign language, providing students to be aware of themselves and finally the impact of this method on subjects such as Oratory and Practice, Literature, History and foreign languages. According to the results of students’ products, creative drama fosters creative thinking and contributes to the accurate usage of vocabulary and grammar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.