Bu çalışmanın amacı, pedagojik formasyon alan Tarih öğretmen adaylarının “tarih” kavramına ilişkin algılarını metafor analizi yardımıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma alanını Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nde Tarih bölümünde formasyon eğitimi alan 33’ü erkek, 44’ü kız toplam 77 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Olgu bilim deseninden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir.Araştırma verileri yarı yapılandırılmış açık uçlu soru formu aracılığıyla toplanmıştır.Formda öğretmen adaylarının “Tarih …………. istenmiştir. Öğretmen adaylarının tek bir metafora yoğunlaşarak tarih kavramını tanımlamaları ve bunun gerekçesini açıklamaları istenmiştir. Üretilen tüm metaforlar ve gerekçeleri incelenerek, ortak özellikleri tespit edilmiş ve bunları temsil edebileceği düşünülen kategoriler oluşturulmuştur. Bulgulara bakıldığında, öğretmen adayları tarafından geliştirilen 51 metafor 12 kategori altında toplanmıştır. Çalışma sonucunda formasyon öğretmen adaylarının en çok oluşturdukları metaforların “geçmişin bilgisi olarak tarih” kategorisinde toplandığı görülmektedir. Bu kategoride en çok oluşturulan metafor ise insandır n:9 .En az metafor oluşturulan kategorilerin ise, “zorunluluk olarak tarih, bilgilendiren ve geçmişten ders almayı sağlayan tarih ile öznel tarih” olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, 77 öğretmen adayı tarafından 51 metaforun geliştirilmesi öğretmen adayları tarafından tarih kavramının farklı özelliklerinin tanımlanabilmesini sağlaması açısından önemlidir. Ayrıca, bu kadar çok metaforun üretilmiş olması öğretmen adaylarının tarih kavramını tanımlama konusunda zorluk çekmediklerini göstermektedir
The purpose of the present study is to reveal History teacher candidates who take Pedagogical formation perception about "history" through the use of metaphors. The research study involves a total of 77 teacher candidates, of whom 33 are male and 44 female. These candidates receive formation on history at Abant Izzet Baysal University. In the study, qualitative research method was applied and phenomenological research design was employed. The content analysis technique was used in this study in order to evaluate the data collected. Survey data were collected through a semi-structured open-ended questionnaire. In the form, each participant was asked to complete the prompt "History is similar to....because.......”.Teacher candidates were asked to define the concept of history by focusing on only one metaphor and to explain the reason of their metaphor afterwards. After all the created metaphors and their reasons were examined, the common characteristics of these metaphors were identified and categories considered to represent them were formed. According to findings, 51 valid metaphors were grouped under 12 categories. As a consequence of the study, it was revealed that the metaphors, which were mostly developed by teacher candidates, gathered under the category of "history as knowledge of the past". The most developed metaphor in this category is "human n:9 ". It was observed that the lowest number of metaphors was in the category of "history as a necessity, history as an informative source and history that enables us to take lessons from the past". As a result, it can be stated that the development of 51 metaphors by 77 teacher candidates is important for the identification of various characteristics of the concept of history. Moreover, the creation of countless metaphors reveals that prospective teachers had no difficulties in defining the notion of history.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.