Ruh sağlığı ve ruh sağlığını etkileyen psikolojik faktörler psikoloji bilimiyle ilgili araştırma yapan bilim insanlarının merak konusu olmuştur. Bu çerçevede çalışmanın amacı, üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin psikolojik belirtileri ile sosyal uyumları arasındaki ilişkide sosyal yetkinlik inancının aracılık rolü üstlenip üstlenmediğini ortaya koymaktır. Bu amaçla, üniversite 1.sınıfa devam eden 318 218 kadın, 100 erkek öğrencisinden veri toplanmıştır. Araştırmanın verileri “Üniversite Yaşam Ölçeği”, “Ergenler için Yetkinlik Beklentisi Ölçeği’nin Sosyal Yetkinlik Beklentisi alt Ölçeği” ve “Kısa Semptom Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin analizinde korelasyon ve aşamalı çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda elde edilen bulgular, sosyal uyum ve sosyal yetkinlik inancı ile psikolojik belirti puanları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler elde edilmiştir. Diğer taraftan, sosyal yetkinlik inancı ile sosyal uyum arasında pozitif yönde anlamlı ilişki elde edilmiştir. Ayrıca, sosyal yetkinlik inancının sosyal uyum ile psikolojik belirti arasındaki ilişkide tam aracı rolü üstlendiği görülmüştür. Bulgular literatür ışığında tartışılmış, yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur
Psychological factors affecting mental health and mental health have been the subject of curiosity among scientists conducting research on psychology. The purpose of this study is to determine whether social self-efficacy belief plays mediation role in relation between the social adjustment and the psychological symptom of university students. For this purpose, data were collected from 318 218 female, 100 male university 1st year students. The University Life Scale, Selfefficacy Expectancy Scale for the Adolescents and the Psychological Symptom Inventory were used as data collection tools. Correlation analysis and stepwise multiple regression analysis were used in the analysis of the data. According to the findings, there was a significant negative correlation between social adjustment, social competence beliefs and psychological symptom scores. On the other hand, there is a significant positive relationship between social self-efficacy belief and social adjustment. In addition, social self-efficacy belief has been shown to play a role as a full mediation between social adjustment and psychological symptom. Findings were discussed, interpreted and suggested in the light of the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.