Bir toplumun gelişmişlik düzeyi, o toplumu oluşturan bireylerin okuma alışkanlığına bağlıdır. Kültürel değerlerin benimsenmesinde önemli rol üstelenen okuma alışkanlığını öğrencilere kazandırmak, Türkçe Dersi Öğretim Programının önemli amaçlarındandır. İyi bir ana dili eğitimi sayesinde okuma alışkanlığı kazanmış, kelime hazinesi gelişmiş, tam ve doğru anlama ve anlatma becerileri edinmiş bireyler, milli ve evrensel kültürün devamlılığını sağlar. Bunun yanında okumanın amacına ulaşabilmesi, bireye ve nihayetinde topluma katkı sağlaması, okumanın gerçek anlamda nitelikli eserlerle yapılmasına bağlıdır. Bu araştırmada bireylerin okuma alışkanlığı kazanmasında en önemli süreç olan ortaokul dönemindeki öğrencilerin kitap seçimine yön veren etmenler ve seçilen kitapların nitelikleri genel olarak değerlendirilmiştir. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmış olup İzmir Buca ilçesindeki 18 farklı ortaokulda okuyan toplam 6092 öğrenci üzerinde anket uygulanmıştır. Sonuç olarak 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin anne-baba ve öğretmen etkisinde kalarak daha çok yerli ve yabancı klasik kitapları seçtikleri ancak 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin arkadaş ortamı ile sosyal çevreden etkilendikleri, kültürel değerlerimizle uyuşmayan eserleri seçtiği ve internet ortamlarındaki okuma alışkanlığına yöneldikleri tespit edilmiştir. Erkek öğrencilerin daha çok yabancı klasikleri okuduğu, kız öğrencilerin ise yerli popüler kitapları tercih ettiği gözlemlenmiştir. Bu araştırmanın sonucunda kitap seçiminde ortaokul öğrencilerine doğru yönlendirme yapılmazsa öğrencilerimizin kültürel değerlerimizden yoksun, kişilik özelliklerini zedeleyici eserlerin etkisinde kalabilecekleri ortaya çıkarılmıştır
The level of development of a society depends on the reading habits of the individuals making up that society. Gaining the reading habit of students who play an important role in the adoption of cultural values is an important aim of the Turkish lesson curriculum. Thanks to good mother tongue education, individuals with reading habits, advanced vocabulary, full and accurate understanding and ability to explain provide the national and universal cultural continuity. In addition to this, the ability to reach the goal of reading, ultimately to contribute to the collective, depends on the fact that reading is done with works of genuine quality. In this research, the factors that direct the selection of books and the qualities of selected books are evaluated in general for middle school students, which is the most important process for individuals to acquire reading habits. A descriptive method was used in the research and a questionnaire was applied to a total of 6092 students in 18 different secondary schools in Buca district of İzmir. As a result, 5th and 6th grade students are mostly influenced by their parents and teachers, but they prefer mostly domestic and foreign classical books. However, 7th and 8th grade students choose their works which are not in harmony with our cultural values, . It has been observed that male students read more foreign classics and female students prefer domestic popular books. As a result of this research, it has been revealed that if students do not direct towards secondary school students in the selection of books, they will not be able to have cultural values and will be affected by the works that damage their personality characteristics
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 3 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.