Ebeveyn tutumu çocuğun gelişiminde son derece önemlidir. Kişilik gelişiminin başladığı ergenlik sürecinde çocuklar ebeveynlerini rol model alarak kendi kişiliğini şekillendirmeye başlar ve bu doğrultuda ilişkilerini yönetir. Bu çalışmanın amacı, ailenin çocuk yetiştirmedeki tutumu ile akran zorbalığı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışma, Erzincan ilinde bulunan üç ayrı Ortaokul öğrencileri ve onların ebeveynleri ile yürütülmüştür. Veriler soru formu, Akran Zorbalığı Kurbanlarını Belirleme ölçeği ile Aile Yaşamı ve Çocuk Yetiştirme Tutum ölçeği aracı ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; yüzdelik dağılımlar, ortalamalar, Post Hoc Bonferroni, Sidak testi, tek yönlü ANOVA ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin %8’inin kurban, %7’sinin zorba, %8’inin de hem zorba hem kurban olduğu ve %77’sinin ise zorbalık olayına karışmadığı görülmüştür. Ailesi aşırı koruyucu olan ve ailesinde geçimsizlik olan öğrencilerin zorbalık döngüsünde kurban olarak yer aldığı belirlenmiştir. Sıkı disiplin alt boyut puan ortalamaları istatistiksel olarak gruplar arasında değişim göstermemesine rağmen hem zorba hem kurban olan öğrencilerin daha fazla sıkı disipline maruz kaldığı saptanmıştır. Çocuk yetiştirme tutum ölçeği ile akran zorbalığını belirleme ölçeği arasındaki ilişki incelendiğinde; koruyuculuk alt boyut puanı arttıkça zorbalık yapan öğrencilerin toplam puanda düşüş gösterdiği belirlenmiştir. Geçimsizlik alt boyut puanı arttıkça da zorbalığa maruz kalan öğrencilerin toplam puan da artış olduğu saptanmıştır. Çocuk yetiştirme tutumundaki bazı parametrelerin zorbalık döngüsündeki rolleri etkilediği belirlenmiştir
Parental attitude is a big issue in the development of the child. During adolescence, where the development of personality begins, children will start to shape their own personality by taking their parents role model and will lead relations in this direction. The aim of this study is to investigate the relationship between the peer victimization and parental attitudes in bringing up children. This study was conducted with students from three different secondary schools and their parents in the province of Erzurum, Turkey. The data ware collected using a questionnaire, the Peer Victimization Scale and the Family Life and Parenting Attitude Scale. In the analysis of the data, percentiles, means, one way ANOVA, Post Hoc Bonferroni, Sidak test, and Pearson correlation analysis were used. 8% of students were victim, 7% were persecutor, 8% were both victim and persecutor and 77% were not involved in bullying. It was determined that the students who had overprotective families and parental incompatibility became victims of bullying. Despite the strict discipline sub-scale did not differ statistically between the groups, it was found that both the bully and victim students had been exposed to more strict discipline. When the relationship between child-rearing attitude scale and peer victimization scale was investigated, it was determined that there was a decrease in total score of bullies as the protectiveness sub-scale score increases. As the subscale of incompetence increased, the scores of the students who were exposed to the bullying increased. It was determined that some parameters in child-rearing attitude affect the roles in the bullying cycle
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 3 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.