BibTex RIS Cite

Sinema Salonu Reklamlarına Sinema İzleyicilerinin Bakış Açısı: Hatırlanırlık Üzerine Etkisi

Year 2018, Volume: 6 Issue: 3, 141 - 174, 01.01.2018

Abstract

Sinema, yeni bir yaşam inşa eden ve insanların varlığını sürdürdüğü dünyayı onlara getiren bir deneyim mecrasıdır. Bu evren, izleyicilere sonsuzluğun kapılarını açarak hissedecekleri tecrübelerin sınırlarını kaldırmaktadır. Atılan her adım, hayal gücünü besleyen farklı kaynaklarla zenginleştirilmektedir. Etkinin başlangıç noktasını da fuaye alanları oluşturmaktadır. Sinema biletlerinin üzerinde yazan salon numaraları ise, birlikte aynı ortamı paylaşan insan gruplarını, filmleri, reklamları, görüntünün tonunu, sesin düzeyini ve yaşanan deneyim tecrübesinin ölçüsünü belirlemektedir. Geçirilen zaman, her sinema izleyicisinin neleri gördüğünü, duyduğunu ve algıladığını farklılaştırmaktadır. Bu çalışmada; sinema izleyicilerinin farkındalık eşiklerini geçen reklamların, ne kadarının hatırlandığını öğrenmek üzere yapılmaktadır. Araştırmada tesadüfi olmayan kolayda örneklem seçilmiş ve yüz yüze anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışması, filmlerin/reklamların üretimini sağlayan, medya satın alması yapan, sinema reklamı pazarlayan, sinema salonu işleten ve sinema salonlarına reklamveren şirketlerin görüşüne başvurulduktan sonra elde edilen bilgiler ışığında oluşturulmuştur. Çalışma sonunda ulaşılan bilgiler ise markalar için güncel bilgi niteliği taşımaktadır

References

  • 4DX. (2017). https://www.cinemaximum.com.tr/teknolojiler/4dx. [erişim tarihi 22 Mart 2017].
  • Arastapark Cinema Pink. (2017). http://www.sinematurk.com/firma/3526. [Erişim tarihi 25 Mart 2017].
  • Bayrak, P., (2006), Kimdir “Fikir Lideri” [online], http://pazarlamagunlugu.blogspot.com.tr/2006/11/kimdir-fikir-lideri.html. [erişim tarihi 24 Mart 2017].
  • Besse, A. (2007). Salles de cinéma. Paris: Dunod.
  • Cinemarine Taurus. 2017. http://www.cinemarine.com.tr/sinemalarimiz/cinemarinetaurus-3. [erişim tarihi 24 Mart 2017].
  • Cineplex Hakkında. (2017). http://www.spectrumsinema.com/hakkimizda. [erişim tarihi 25 Mart 2017].
  • Cinetime ÖzdilekPark İstanbul Levent. (2017). http://www.cinetime.com.tr/tr/sinemadetay/sinema/6. [erişim tarihi 24 Mart 2017].
  • Çelen P. (2010). Toplumsal Etkileşim Mekanı Olarak Sinemalar. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Dallas, H. (2002). The architect’s handbook. Oxford: Blackwell Scientific Publications.
  • Ellis, J. (1992). Visible fictions: cinema, television, video. Londra: Routledge.
  • Experience It In IMAX. (2017). https://www.amctheatres.com/imax. [erişim tarihi 21 Mart 2017].
  • Frater, P. (2016). Korean Immersive Format Screen X [online], http://variety.com/2016/film/asia/screenx-targets-hollywood-and-china-at-cinemacon1201747914. [erişim tarihi 23 Mart 2017].
  • Köseoğlu Ş. (2013). Kültür, Mekan ve Sinema: Yeşim Ustaoğlu Fimleri. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Mall of İstanbul Cinetech Sineması Fuaye Alanı. (2017). http://www.mallofistanbul.com.tr/Cinetech. [erişim tarihi 24 Mart 2017].
  • MPX Sinema Deneyimi. (2017). https://www.cinemaximum.com.tr/teknolojiler/mpx. [erişim tarihi 22 Mart 2017].

The Viewpoint Of Cinemagoers On Cinema Advertisements: Its Effect On Memorability

Year 2018, Volume: 6 Issue: 3, 141 - 174, 01.01.2018

Abstract

Cinema is an experience-media which constructs a new life. It brings the world, in which people thrive, to them. This universe opens doors of the eternity for the viewers and it removes the borders of possible experiences. Every step taken is being enriched with different resources which feed the imagination. The starting point of this effect is the foyer areas.The cinema hall numbers written on the tickets determine the group of people that share the same ambiance, the movies, the ads, the tone of the display, the sound level and the qualifications of the experiences that are going to be experienced. The time spent together differentiates what each cinemagoer sees, hears and perceives. This study is has been conducted in order to determine the quantity of the advertisements that are recalled after passing through the awareness-edge of the cinemagoers. In the study non-random convenience sampling has been chosen and face-to-face survey has been conducted. The survey study has been formed in the light of the information gathered after consulting with the people who produce films/advertisements, who purchase media space and time, who sell cinema-ads, who manage a movie theaters and also the advertising agencies that sell ads to the movie theaters. The information attained in this study is current and can be used by the brands

References

  • 4DX. (2017). https://www.cinemaximum.com.tr/teknolojiler/4dx. [erişim tarihi 22 Mart 2017].
  • Arastapark Cinema Pink. (2017). http://www.sinematurk.com/firma/3526. [Erişim tarihi 25 Mart 2017].
  • Bayrak, P., (2006), Kimdir “Fikir Lideri” [online], http://pazarlamagunlugu.blogspot.com.tr/2006/11/kimdir-fikir-lideri.html. [erişim tarihi 24 Mart 2017].
  • Besse, A. (2007). Salles de cinéma. Paris: Dunod.
  • Cinemarine Taurus. 2017. http://www.cinemarine.com.tr/sinemalarimiz/cinemarinetaurus-3. [erişim tarihi 24 Mart 2017].
  • Cineplex Hakkında. (2017). http://www.spectrumsinema.com/hakkimizda. [erişim tarihi 25 Mart 2017].
  • Cinetime ÖzdilekPark İstanbul Levent. (2017). http://www.cinetime.com.tr/tr/sinemadetay/sinema/6. [erişim tarihi 24 Mart 2017].
  • Çelen P. (2010). Toplumsal Etkileşim Mekanı Olarak Sinemalar. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Dallas, H. (2002). The architect’s handbook. Oxford: Blackwell Scientific Publications.
  • Ellis, J. (1992). Visible fictions: cinema, television, video. Londra: Routledge.
  • Experience It In IMAX. (2017). https://www.amctheatres.com/imax. [erişim tarihi 21 Mart 2017].
  • Frater, P. (2016). Korean Immersive Format Screen X [online], http://variety.com/2016/film/asia/screenx-targets-hollywood-and-china-at-cinemacon1201747914. [erişim tarihi 23 Mart 2017].
  • Köseoğlu Ş. (2013). Kültür, Mekan ve Sinema: Yeşim Ustaoğlu Fimleri. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Mall of İstanbul Cinetech Sineması Fuaye Alanı. (2017). http://www.mallofistanbul.com.tr/Cinetech. [erişim tarihi 24 Mart 2017].
  • MPX Sinema Deneyimi. (2017). https://www.cinemaximum.com.tr/teknolojiler/mpx. [erişim tarihi 22 Mart 2017].
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hande Bilsel This is me

Serkan Türk This is me

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 3

Cite

IEEE H. Bilsel and S. Türk, “Sinema Salonu Reklamlarına Sinema İzleyicilerinin Bakış Açısı: Hatırlanırlık Üzerine Etkisi”, Researcher, vol. 6, no. 3, pp. 141–174, 2018.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.