Sinema sanat olmasının yanında ticari bir meta/değer olarak da görülmektedir. Yapımcı bir filme bütçe verirken karşılığında kazanacağı parayı da düşünerek hareket etmektedir. Sanat sineması ya da bağımsız filmlerin dışında özellikle ana akım, popüler filmlerin temel amacı gelirelde etmektir. Bu geliri elde eden yapımcı başka filmlere de finansman desteği verebilecektir. Bu açıdan seyircinin belli bir para karşılığında filmi izlemeye gitmesi önemli bir unsurdur. Diğer bir anlatımla ekonomik olarak Türkiye’de sinemanın bir sektör olarak var olabilmesi seyirciye temelden bağlıdır. Yapımcı gişe hasılatını arttırmak için filmin senaryosundan, oyuncu belirlemeye, vizyon tarihinden kopya sayısına kadar birçok etmeni düşünerek hareket etmektedir. Türk sineması özellikle 1990’lı yılların ikinci yarısından itibaren seyirci sayısı bakımından sürekli yükseliş trendi gösteren bir durumdadır. Aynı yıllar öne çıkan bir diğer unsur ise auteur yönetmenler ya da bağımsız sinemacılardır. Çalışmanın amacı sayısal veriler eşliğinde Türk sinemasının son 10 yılının genel bir tablosunu çıkarmaktır. Araştırmada 2008-2017 yılları arasında seyircinin hangi filmlere daha çok ilgi gösterdiği ortaya konulmaya çalışılacaktır. Diğer yandan seyirci sayısı bakımından aşağı sıralarda yer alan yapımlar da incelenecek ve bu durumun nedenleri de irdelenecektir. Araştırmada boxoffice.com sitesinin verileri esas alınarak filmin kopya/lokasyon sayısı, vizyonda kaldığı hafta sayısı, yönetmen ve başrol oyuncuları temelinde hem niceliksel hem de niteliksel bir çalışma yapılacaktır
Abstract Cinema is evaluated not only an art but also a commercial commodity/value. While the producers plan a budget for a film, they also begin to thinks what he will earn in return. Apart from art cinema or independent films, the main goal of mainstream, popular films, is to make a profit. The producers, who earn in previous productions, will be able to provide financial support to other films. In this respect, it is a significant factor that the audiences go to cinema to watch the films for a certain amount of money. In other words, the presence of cinema as an economic sector in Turkey basically depends on the audience. The producers plan to increase the box office by considering a number of factors such as the script, player selection, and air date. Turkish cinema, especially in the second half of the 1990s, indicates a continuous increase trend in terms of the number of audience. Auteur directors or independent filmmakers are another prominent element of these years. The aim of the study is to demonstrate a general view of the last decade of Turkish cinema with the digital data. In this study, it will be tried to present the films that the audience is more interested in the years between 2008 and 2017. On the other hand, the productions, which are in the lower ranks in terms of the number of audience, will be analyzed and the reasons of this fact will be examined. With the data of the website “boxoffice.com”, a quantitative and qualitative study will be carried out based on the directors, the leading actors, number of copies/locations and the number of weeks in which the films are watched
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.