Hizmet pazarında tüketici deneyimini dikkate alma, günümüzde hizmet pazarında olumlu konumlanabilmek için önemli özelliklerden biridir. Pazarda tutunabilmenin ön koşulu tüketiciyi ve deneyimlerini göz önünde bulundurmaktır. Tüketicinin satın alma kararı vermeden önceki tutumundan itibaren satın alma davranışına yönelik olarak gösterdiği her aşamadaki davranış dikkatle izlenip kayda geçmelidir. Tüketicinin vermiş olduğu, rasyonel, duygusal, davranışsal ve etik tepkiler daha sonraki aşamalarda hem tüketiciyi hizmete tutundurma hem o hizmeti satın alma davranışını kazandırmak ve bu doğrultuda müşteri memnuniyetini sağlamak açısından değer taşımaktadır. Bu çalışma tüketicinin hizmet pazarında nasıl etkilendiğini, satın alma davranışında hangi faktörlerin etkili olduğunu ve bu davranışı yönetirken nelere dikkat edilmesi gerektiğini ortaya koyma amacını taşımaktadır. Bu çalışmada öncelikle tüketici kavramının tanımından, tüketici deneyiminin nasıl yönetildiğinden, tüketici deneyiminde duygusallığın ve rasyonelliğin yeri ve öneminden, deneyim alanları modeli ve ortak yapım deneyim modellerinden ve daha sonra tüketici deneyimi süreçlerinden söz edilmektedir. Çalışma nitel bir çalışma olup daha önce yapılan çalışmaları derleyen, betimleyici bir niteliktedir
Taking into account the consumer experience in the service market is one of the important features to be positively positioned in the service market. It is necessary to take into consideration the consumer and his / her experience in the market. Since the attitude of the consumer before the purchase decision, the behavior at every stage of the purchase behavior should be carefully monitored and recorded. The rational, emotional, behavioral and ethical responses given by the consumers are valuable in terms of providing the consumer to the service and purchasing the service in the following stages and ensuring customer satisfaction in this direction. This study shows how the consumer is affected in the service market, what factors are effective in purchasing service behavior and what should be considered when managing this behavior. In this study, firstly, the definition of consumer concept, how the consumer experience is managed, the place and importance of emotionality and rationality in the consumer experience, the model of experience areas and co-production experience models and then the consumer experience processes are mentioned. The study is a qualitative study and it is a descriptive study that compiles the previous studies
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.