Bu araştırma, okulöncesi çocuklarına yönelik resimsiz çocuk yayınlarının bazı nitelikler açısından değerlendirmeyi amaçlayan metin incelemesine dayalı nitel bir çalışmadır. Bu araştırmanın çalışma grubunu Küçük Adımlar eğitim yayınlarından Öykü Dünyası 1 ve 2 kitaplarından seçilen 6 öykü oluşturmaktadır. Araştırmanın amacına uygun olarak 7 nitelik belirlenmiştir. 6 öykü bu nitelikler yönünden değerlendirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocuk öykülerinde cinsiyet ayırımı yapıldığı, öykülerde düzeye uygun problem seçildiği, neden-sonuç ilişkisine yer verildiği, öğrencileri çok yönlü düşündürmeye yönlendirildiği görülmüştür. Ancak bazı öykülerde problem çözme sürecinden kaçınıldığı, itaat etme ve kabullenmenin öne çıkarıldığı ve belli kalıplara göre düşünce sistemi geliştirmenin sağlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Öykülerde genellikle şiddetin kötü olduğuna ve şiddetten uzak durmaya yönelik mesajlar verilmiştir. Bazı öykülerde de şiddeti teşvik edici mesajlara yer almaktadır
This research is a qualitative study based on a text review aimed at evaluating picture quality children's publications for preschool children in terms of some qualifications. The study group of this study consisted of 6 short stories selected from Short Stories education publications 1 and 2 from Story World 1 and 2 books. Seven qualities have been identified for the purpose of the study. 6 stories were evaluated for these qualities. Content analysis was used to analyze the data. As a result of the research, it was seen that the child's story was gender discriminated, the appropriate problem was selected in the stories, the cause-effect relation was given to the saddle, and the students were directed to think about it versatile. However, in some cases it has been reached that the problem-solving process is avoided, that obedience and acceptance are emphasized, and that it is possible to develop a thought system based on certain patterns. In the stories, messages are usually given to indicate that violence is bad and to stay away from violence. In some reports violence incitement messages have been included
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.