BibTex RIS Cite

Cep Telefonu Pazarında Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeliyle İncelenmesi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 295 - 309, 01.01.2019

Abstract

Cep telefonu sektörü, teknolojiyle beraber her geçen yıl daha fazla gelişerek inovasyonun en önemli faktör olduğu bir sektör haline gelmektedir. Her marka tüketiciyi daha iyiye ve daha yeniye kavuşturmak için çaba göstermekte, yüzlerce ürün tasarlanmaktadır. Bu durum tüketicinin karar vermesi için çok fazla faktörün ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu nedenle cep telefonu pazarında marka sadakatini sağlamak büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı; cep telefonu pazarında marka sadakatini etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeliyle belirlenmesidir. Bu amaçla, öncelikle literatür yardımıyla bir araştırma modeli geliştirilmiştir. Daha sonra bu araştırma modelindeki ilişkileri ölçmek amacıyla bir veri derleme aracı tasarlanmıştır. İzmir’de akıllı telefon kullanıcıları arasından seçilen 319 kişiye anket uygulanmış ve elde edilen veriler AMOS hazır yazılımı ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda; algılanan değer; müşteri memnuniyetini etkileyen en önemli faktör olarak belirlenmiştir

References

  • Akın, M . (2007). Cep Telefonu Markalarına Yönelik Memnuniyetin Genç Tüketicilerin Marka Sadakatine Etkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 / 1 (Mart 2017), 98-110.
  • Karakaş, S. (2012). Cep Telefonu Pazarında Müşteri Sadakatinin Yapısal Eşitlik Modellemesi ile İncelenmesi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 1-23
  • Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford Press.
  • Lin, H., & Wang, Y. (2006). An examination of the determinants of customer loyalty in mobile commerce contexts. Information & Management, 43(3), 271–282.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özaltın, T. G., & Türker, A. (2013). GSM Operatörleri Sektöründe Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Electronic Journal of Colleges, 3(1), 49-67.
  • Reisinger, Y. And Turner, L., (1999). Structural equaiton modeling with Lisrel: application in tourism. Tourism Management, 20, 71-84.
  • Sabri, E. T., & Uzun, Y. (2010). Marka Olmak. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Shehzad, A.& Moosavi, S. (2013). Factors Influencing the Cell Phone Brand Loyalty of Swedish Generation Y. Master Thesis. The Mälardalen University, The School of Business, Society and Engineering
  • Snoj, B., Korda, A.P. & Mumel, D. (2004). The Relation Among Perceived Quality, Perceived Risk and Perceived Product Value. Journal of Product and Brand Management, 13 (2/3), 156-67.
  • Şimşek, G. G. & Noyan, F. (2009). Türkiye’de cep telefonu cihazı pazarında marka sadakati için bir model denemesi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 36, 121-159
  • Sultan, F. & Rohm, A. (2005). The Coming Era of "Brand in the Hand" Marketing. MIT Sloan Management Review; Cambridge, 47(1), (Fall 2005),83-90.
  • Tsao, H., & Chen, L. (2005). Exploring Brand Loyalty from the Perspective of Brand Switching Costs. International Journal of Management, 33(3), 436-441.
  • Yılmaz, V., & Çelik, H. E. (2009). LISREL ile Yapısal Eşitlik Modellemesi I. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumers’ Perceptions of Price, Quality, and Value: A Meansend Model and Synthesis of Evidence. Journal of Marketing, 522-22.
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality. Journal of Marketing, 60(2), 31-46.

The Analysis of Factors Affecting Brand Loyalty in Cell Phone Market with Structural Equation Mode

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 295 - 309, 01.01.2019

Abstract

The mobile phone sector has become a sector where innovation is the most important factor by developing more and more every year with technology. Every brand puts effort to meet the customer with better and new and designs hundreds of products. This leads to emergence of many factors for the customer’s decision. Thus, ensuring brand loyalty is becoming a very important issue in the mobile phone market. The purpose of this study is to determine the factors affecting brand loyalty in cell phone market with structural equation model. Afterwards, in order to evaluate the relations in this research model, a data gathering tool has been designed. In Izmir a survey has been conducted to 319 people chosen among smartphone users and the collected data has been analyzed by AMOS software. As a result of the survey; the perceived value has been determined as the most important factor to affect the customer satisfaction

References

  • Akın, M . (2007). Cep Telefonu Markalarına Yönelik Memnuniyetin Genç Tüketicilerin Marka Sadakatine Etkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 / 1 (Mart 2017), 98-110.
  • Karakaş, S. (2012). Cep Telefonu Pazarında Müşteri Sadakatinin Yapısal Eşitlik Modellemesi ile İncelenmesi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 1-23
  • Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford Press.
  • Lin, H., & Wang, Y. (2006). An examination of the determinants of customer loyalty in mobile commerce contexts. Information & Management, 43(3), 271–282.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özaltın, T. G., & Türker, A. (2013). GSM Operatörleri Sektöründe Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Electronic Journal of Colleges, 3(1), 49-67.
  • Reisinger, Y. And Turner, L., (1999). Structural equaiton modeling with Lisrel: application in tourism. Tourism Management, 20, 71-84.
  • Sabri, E. T., & Uzun, Y. (2010). Marka Olmak. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Shehzad, A.& Moosavi, S. (2013). Factors Influencing the Cell Phone Brand Loyalty of Swedish Generation Y. Master Thesis. The Mälardalen University, The School of Business, Society and Engineering
  • Snoj, B., Korda, A.P. & Mumel, D. (2004). The Relation Among Perceived Quality, Perceived Risk and Perceived Product Value. Journal of Product and Brand Management, 13 (2/3), 156-67.
  • Şimşek, G. G. & Noyan, F. (2009). Türkiye’de cep telefonu cihazı pazarında marka sadakati için bir model denemesi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 36, 121-159
  • Sultan, F. & Rohm, A. (2005). The Coming Era of "Brand in the Hand" Marketing. MIT Sloan Management Review; Cambridge, 47(1), (Fall 2005),83-90.
  • Tsao, H., & Chen, L. (2005). Exploring Brand Loyalty from the Perspective of Brand Switching Costs. International Journal of Management, 33(3), 436-441.
  • Yılmaz, V., & Çelik, H. E. (2009). LISREL ile Yapısal Eşitlik Modellemesi I. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumers’ Perceptions of Price, Quality, and Value: A Meansend Model and Synthesis of Evidence. Journal of Marketing, 522-22.
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality. Journal of Marketing, 60(2), 31-46.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Veysel Yılmaz This is me

Gizem Çelme Kabakçı This is me

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 1

Cite

IEEE V. Yılmaz and G. Çelme Kabakçı, “Cep Telefonu Pazarında Marka Sadakatini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeliyle İncelenmesi”, Researcher, vol. 7, no. 1, pp. 295–309, 2019.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.