BibTex RIS Cite

0-6 Yaş Grubu Çocuğun Dünyasında Mobilya Tasarımı

Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 64 - 76, 01.01.2019

Abstract

İnsan, doğumdan erken yetişkin dönemine kadar geçen sürede hızlı büyüme gösteren canlılardan birisidir. Fiziksel ve psikolojik açıdan en hızlı ve değişken gelişme de ‘ilk çocukluk devresi’ olarak isimlendirilen 0-6 yaş döneminde görülmektedir. Bu dönemde gerek kalıtım gerekse de çevre koşulları ile gelişen çocuk emekleme, yürüme, oturma, hareket, temel becerileri kazanma gibi birçok etkinlikleri yerine getirirken çevreyle olan ilişkisinde önemli uyum süreçleri yaşamakta ve bu süreçte mekân ve içinde yer alan eşyaların etkisi de büyük olmaktadır. Çocukların günlük yaşamda içinde bulundukları mekânı kullanım şekli ve süreleri yetişkinlerden oldukça farklıdır. Oysa çocuklarla ilgili mekânların ve eşyaların tasarımı ise yetişkinlerin kontrolü altında bulunmakta; çocuğun fiziksel ve psikolojik gelişimi göz ardı edilmektedir. Günümüzde eğitim bilimciler tarafından çocuk odasının çocuğun gelişimi üzerindeki etkileri önemle vurgulanmasına rağmen; çocuk odası tasarımı halen daha tasarım dünyasının ihmal ettiği bir konudur. Türkiye ve dünyada genellikle de konuya yaklaşım ve getirilen çözümler oda içinde kullanılan yatak, dolap, masa, sandalye gibi eşyaların boyut olarak küçültülerek çocuklara sunulması olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak bu tür yaklaşımlar, çocuğun algısal ve bilişsel gelişmesini engellemekle kalmayıp, mekân içinde kaza riskini de artırmaktadır. Belki de yapılması gereken, tasarımcıların çocuğun dünyasına olabildiğince yaklaşarak bedensel ve zihinsel tüm ihtiyaçlarını anlamaya ve yanıtlamaya çalışmalarıdır. Bu çalışmada, bir yandan çocuğun gelişimine ilişkin genel bilgi verilirken diğer yandan da 0-6 yaş grubu çocuk için mobilya tasarım ölçütleri incelenecek, bu ölçütler göz ardı edildiğinde ise beliren sorunlar ortaya konulacaktır

References

  • Akarsu,F., (1984). Piaget’e göre çocukta mekân kavramının gelişimi. Mimarlık, 207(9), 31- 33,
  • Demirarslan,D., Aytöre,S. (2004). Bilişsel etkiler açısından 0-6 yaş dönemindeki çocuğun gelişiminde mobilya tasarımının önemi. 4. Uluslararası tasarım ve duygusal deneyimler konferansı, ODTÜ. Ankara 12-14 Temmuz 2004.
  • Demirarslan,D., (2004). 0-6 yaş grubu çocuk için mekan ve donatı elemanı tasarımında ergonomi ilkesinin önemi”, Ergonomi kongresi. Uludağ Üniversitesi, BURSA- 7-9 Ekim 2004
  • Demirarslan, D. (2007). İç mimarlık öğrencileri için mekan tasarımına giriş. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi yayınları.
  • Doğramacı, F. (1994). 3-6 Yaş Grubunda Çocuk Odası Mobilyasına Ve Tasarım Ölçütlerine Bir Yaklaşım. Ankara: HÜ. SBE, Yüksek Lisans Tezi.
  • Druin, A. (2002). The role of children in the design of new technology Behaviour and information technology (BIT) 21(1), pp. 1-25.
  • Emanuelson, I., (2003). How safe are childcare products, toys and playground equipment? A Swedish analyses of mild brain injuries at home and during leisure time 1998-1999, İSVEÇ-2003
  • Ertuğrul, Y. (1994). 3-6 Yaş çocukların ev ortamlarının düzenlenmesi üzerine bir araştırma. Anakara: Gazi Üniversitesi SBE Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Bölümü Yüksek Lisans Tezi.
  • Gardner, H., (1978). Developmental psychology and ıntroduction. Little Brown, USA. Johnson, C.P, Blasco, P.A., (1997). Infant growth and and development. Pediatrics in Review, (18), 224-242.
  • Konrot, M., (1989). Okul öncesi çocukların oyun odası duvarları için seçtikleri renkler. Eskişehir: AÜ Eğitim Fakültesi Yüksek Lisans Tezi .
  • Lang, J., (1987). Creating architectural theory. Newyork: Van Nostrand Reinhold Com. Sandstrom,C.J., (1971). Çocuk ve gençlik psikolojisi, (Çeviren: Refia Semin), İstanbul: İÜ Edebiyat Fakültesi Matbaası, Yay. No: 1614.
  • Sanes,J., Jessel,T. (2000). The formation and regeneration of synapses, Principles of neural science 1087-1114. Newyork: McGraw-Hill.
  • Tavşan, F. (1995). Trabzon konutları üzerinde çocuk odaları mekân ve donatı özellikleri üzerine bir araştırma. Trabzon: KTÜ FBE Yüksek Lisans Tezi.
  • Tideman, E., Gustafsson, J., (2003). Age-related differentiation of cognitive abilities in ages 3-7, Personality and Individual Differences .15 September 2003.
  • Yeşilyaprak, B. (2018). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • URL-1: https://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html, 24.3.2019.
  • URL-2: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c9a7538 a92b50.34600407, 24.3.2019.
  • URL-3: http://www.camaliclinic.com/what-is-psychomotor-therapy/, 24.3.2019.
  • URL-4: https://tr.dhgate.com/product/coral-velvet-children-sofa-chairscushion/205902823.html, 24.3.2019.
  • URL-5: http://funfonez.com/incredible_modular-furniture-for-kids/amazing_modularfurniture-for-kid-com-el-ultimo-gritto-k-block-table-seating, 24.3.2019.
  • URL-6: https://vurni.com/ps13-tetris-baby-block-sofa-series/, 24.3.2019.
  • URL-7: https://www.homedit.com/lego-inspired-home-furnishings-are-trendy/, 24.3.2019.
  • URL-8: http://www.sotanostudio.com/foam-tek-kids-furniture/ 09.5.2019.
  • URL-9: https://design-milk.com/animaze-multifunctional-furniture-that-encourageskids-to-play/, 09.5.2019.

Furniture Design In The World Of 0-6 Age Group Child

Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 64 - 76, 01.01.2019

Abstract

Human beings are one of the organisms that show rapid growth from birth to early adult period. The most rapid physical and psychological development is seen in the 0-6 age group. In this period, children who develop with both heredity and environmental conditions have experienced many adaptations to their environment while performing many activities such as crawling, walking, sitting, movement, gaining basic skills. The way in which children use the place they live in is quite different from adults. However, the design of the places and objects related to children is under the control of adults; physical and psychological development of the child is ignored. Although the effects of the children's room on the child's development have been emphasized by educational scientists today; the design of children's rooms is still a neglect of the design world. Turkey and in the world generally be subject to the approach and solutions used in the bedroom, wardrobes, tables, chairs scaled down in size, such as the delivery of goods emerges in kids. However, such approaches not only prevent the child's perceptual and cognitive development, but also increase the risk of accidents within the space. Perhaps what needs to be done is that the designers try to understand and respond to all their physical and mental needs by approaching the child's world as much as possible. In this study, while giving general information about the development of the child, on the other hand, furniture design criteria will be examined for 0-6 age group children and problems will be revealed when these criteria are ignored

References

  • Akarsu,F., (1984). Piaget’e göre çocukta mekân kavramının gelişimi. Mimarlık, 207(9), 31- 33,
  • Demirarslan,D., Aytöre,S. (2004). Bilişsel etkiler açısından 0-6 yaş dönemindeki çocuğun gelişiminde mobilya tasarımının önemi. 4. Uluslararası tasarım ve duygusal deneyimler konferansı, ODTÜ. Ankara 12-14 Temmuz 2004.
  • Demirarslan,D., (2004). 0-6 yaş grubu çocuk için mekan ve donatı elemanı tasarımında ergonomi ilkesinin önemi”, Ergonomi kongresi. Uludağ Üniversitesi, BURSA- 7-9 Ekim 2004
  • Demirarslan, D. (2007). İç mimarlık öğrencileri için mekan tasarımına giriş. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi yayınları.
  • Doğramacı, F. (1994). 3-6 Yaş Grubunda Çocuk Odası Mobilyasına Ve Tasarım Ölçütlerine Bir Yaklaşım. Ankara: HÜ. SBE, Yüksek Lisans Tezi.
  • Druin, A. (2002). The role of children in the design of new technology Behaviour and information technology (BIT) 21(1), pp. 1-25.
  • Emanuelson, I., (2003). How safe are childcare products, toys and playground equipment? A Swedish analyses of mild brain injuries at home and during leisure time 1998-1999, İSVEÇ-2003
  • Ertuğrul, Y. (1994). 3-6 Yaş çocukların ev ortamlarının düzenlenmesi üzerine bir araştırma. Anakara: Gazi Üniversitesi SBE Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Bölümü Yüksek Lisans Tezi.
  • Gardner, H., (1978). Developmental psychology and ıntroduction. Little Brown, USA. Johnson, C.P, Blasco, P.A., (1997). Infant growth and and development. Pediatrics in Review, (18), 224-242.
  • Konrot, M., (1989). Okul öncesi çocukların oyun odası duvarları için seçtikleri renkler. Eskişehir: AÜ Eğitim Fakültesi Yüksek Lisans Tezi .
  • Lang, J., (1987). Creating architectural theory. Newyork: Van Nostrand Reinhold Com. Sandstrom,C.J., (1971). Çocuk ve gençlik psikolojisi, (Çeviren: Refia Semin), İstanbul: İÜ Edebiyat Fakültesi Matbaası, Yay. No: 1614.
  • Sanes,J., Jessel,T. (2000). The formation and regeneration of synapses, Principles of neural science 1087-1114. Newyork: McGraw-Hill.
  • Tavşan, F. (1995). Trabzon konutları üzerinde çocuk odaları mekân ve donatı özellikleri üzerine bir araştırma. Trabzon: KTÜ FBE Yüksek Lisans Tezi.
  • Tideman, E., Gustafsson, J., (2003). Age-related differentiation of cognitive abilities in ages 3-7, Personality and Individual Differences .15 September 2003.
  • Yeşilyaprak, B. (2018). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • URL-1: https://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html, 24.3.2019.
  • URL-2: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c9a7538 a92b50.34600407, 24.3.2019.
  • URL-3: http://www.camaliclinic.com/what-is-psychomotor-therapy/, 24.3.2019.
  • URL-4: https://tr.dhgate.com/product/coral-velvet-children-sofa-chairscushion/205902823.html, 24.3.2019.
  • URL-5: http://funfonez.com/incredible_modular-furniture-for-kids/amazing_modularfurniture-for-kid-com-el-ultimo-gritto-k-block-table-seating, 24.3.2019.
  • URL-6: https://vurni.com/ps13-tetris-baby-block-sofa-series/, 24.3.2019.
  • URL-7: https://www.homedit.com/lego-inspired-home-furnishings-are-trendy/, 24.3.2019.
  • URL-8: http://www.sotanostudio.com/foam-tek-kids-furniture/ 09.5.2019.
  • URL-9: https://design-milk.com/animaze-multifunctional-furniture-that-encourageskids-to-play/, 09.5.2019.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Deniz Demirarslan This is me

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 2

Cite

IEEE D. Demirarslan, “0-6 Yaş Grubu Çocuğun Dünyasında Mobilya Tasarımı”, Researcher, vol. 7, no. 2, pp. 64–76, 2019.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.