BibTex RIS Cite

Türkçe Öğretmenlerinin Çocuk Edebiyatına İlişkin Görüşleri

Year 2019, Volume: 7 Issue: 3, 65 - 76, 01.01.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin çocuk edebiyatına ilişkin görüşlerini tespit etmek ve Türkçe öğretmenlerinin derslerinde çocuk edebiyatından ne şekilde faydalandıklarını belirlemektir. Çocuk edebiyatı bazı lisans programlarında verilen bir ders olmanın ötesinde yaşamla oldukça iç içe bir alandır. Çocuk kitaplarının hazırlanmasında "çocuğa görelik" ve "çocuk gerçekliği" ilkeleri göz önünde bulundurulmalıdır. Bu bilinçle kaleme alınan kitapların çocuklarla buluşturulmasında Türkçe öğretmenlerine sorumluluklar düşmektedir. Bu nedenle Türkçe öğretmenlerinin çocuk edebiyatına ilişkin görüşleri önem taşımaktadır. Çalışmanın evrenini Mersin il merkezinde bulunan ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise bu okullar içinden basit seçkisiz yöntemle seçilen beş ortaokulun Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, daha çok görüşe ulaşmak amacıyla , "Türkçe Öğretmenlerinin Çocuk Edebiyatına İlişkin Görüşleri " isimli anket kullanılmıştır

References

  • Can, D. (2014). Çocuk Edebiyatı Kuramsal Yaklaşım. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • De Vaus, D.A. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London.
  • Dilidüzgün, S. (2006). Çocuk Edebiyatı Eleştirisinin Temelleri ve Türkiye'de Çocuk Edebiyatı Eleştirisi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. Ankara.
  • İlkhan, İ. ve Akyüz, B. (2006). Batı ve Türk Edebiyat Üçgeninde Çocuk Edebiyatının Karşılaştırılması ve Türkiye'deki Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Yaklaşım. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. Ankara.
  • İpşiroğlu, Z. (2006). Çocuk Yazını Eleştirisi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. Ankara.
  • Kuran, Ş. ve Ersözlü, Z. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Çocuk Edebiyatına İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Haziran 2009, Cilt VII, Sayı: 1, 1-17.
  • Kurt, E. ve Arslan N. (2017). Türkçe Öğretmen Adaylarının Çocuk Edebiyatı Eserlerine Yönelik Görüşleri: Odak Grup Görüşmesi. International Journal of Language Academy. Volume 5/3 Summer 2017 p. 304/313 ss. 304-313.
  • Maltepe, S. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Çocuk Edebiyatı Ürünlerini Seçebilme Yeterlilikleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 12, Sayı 21, ss. 398-412.
  • Mert, E. (2016). Çocuk Edebiyatı Eleştirisinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Çocuk Kitaplarını Gelişim Düzeylerine Göre Ayrıştırma Becerisine Etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt - Sayı: 18 - 2.
  • Oğuzkan, F. (2013). Çocuk Edebiyatı. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Sever, S. (2013). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Şirin, M. (2016). Çocuk, Çocukluk, ve Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Temizyürek, F. (2003). Türkçe Öğretiminde Çocuk Edebiyatının Önemi. Gazi Eğitim Fakültesi.Türkçe Öğretiminde Çocuk. TÜBAR-XIII-Bahar.
  • Yakar, Y.,Yılmaz, O. ve Arslan, M. (2016). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı Kavramlarına İlişkin Algıları. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 17, 95-105.
  • Yılmaz, O. (2016). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Çocuk Edebiyatı Dersine İlişkin Düşünceleri Üzerine Olgubilimsel Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (31). ss. 33-59.

Views Of Turkish Teachers On Children’s Literature

Year 2019, Volume: 7 Issue: 3, 65 - 76, 01.01.2019

Abstract

The aim of this scientific study is to determine the views of Turkish teachers on children's literature and to determine how Turkish teachers benefit from children's literature in their own lessons. Children's literature lecture learned in some undergraduate programs, it is not only a course, but also a domain intertwined with life. Children's literature plays an important role in educating individuals who have acquired a reading culture. When preparing children's books, the principles of "child relativity" and "child reality" should be considered. Turkish teachers should take responsibility for bringing together books written and narrated with this conscience to children. To this respect, the views of Turkish teachers on children's literature are very important. The universe; the population and samples of this study consist of Turkish teachers working in secondary schools in Mersin city centrum. As to the sample/paradigm of the study, Turkish teachers of five secondary schools selected from these schools by simple and random sampling method consist of. In this research, as a data collection tool, a questionnaire called "Views Of Turkish Teachers about Children's Literature" was used to reach more opinions

References

  • Can, D. (2014). Çocuk Edebiyatı Kuramsal Yaklaşım. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • De Vaus, D.A. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London.
  • Dilidüzgün, S. (2006). Çocuk Edebiyatı Eleştirisinin Temelleri ve Türkiye'de Çocuk Edebiyatı Eleştirisi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. Ankara.
  • İlkhan, İ. ve Akyüz, B. (2006). Batı ve Türk Edebiyat Üçgeninde Çocuk Edebiyatının Karşılaştırılması ve Türkiye'deki Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Yaklaşım. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. Ankara.
  • İpşiroğlu, Z. (2006). Çocuk Yazını Eleştirisi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. Ankara.
  • Kuran, Ş. ve Ersözlü, Z. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Çocuk Edebiyatına İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Haziran 2009, Cilt VII, Sayı: 1, 1-17.
  • Kurt, E. ve Arslan N. (2017). Türkçe Öğretmen Adaylarının Çocuk Edebiyatı Eserlerine Yönelik Görüşleri: Odak Grup Görüşmesi. International Journal of Language Academy. Volume 5/3 Summer 2017 p. 304/313 ss. 304-313.
  • Maltepe, S. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Çocuk Edebiyatı Ürünlerini Seçebilme Yeterlilikleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 12, Sayı 21, ss. 398-412.
  • Mert, E. (2016). Çocuk Edebiyatı Eleştirisinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Çocuk Kitaplarını Gelişim Düzeylerine Göre Ayrıştırma Becerisine Etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt - Sayı: 18 - 2.
  • Oğuzkan, F. (2013). Çocuk Edebiyatı. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Sever, S. (2013). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Şirin, M. (2016). Çocuk, Çocukluk, ve Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Temizyürek, F. (2003). Türkçe Öğretiminde Çocuk Edebiyatının Önemi. Gazi Eğitim Fakültesi.Türkçe Öğretiminde Çocuk. TÜBAR-XIII-Bahar.
  • Yakar, Y.,Yılmaz, O. ve Arslan, M. (2016). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı Kavramlarına İlişkin Algıları. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 17, 95-105.
  • Yılmaz, O. (2016). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Çocuk Edebiyatı Dersine İlişkin Düşünceleri Üzerine Olgubilimsel Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (31). ss. 33-59.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Esma Dumanlı Kadızade This is me

Gamze Nergiz This is me

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 3

Cite

IEEE E. Dumanlı Kadızade and G. Nergiz, “Türkçe Öğretmenlerinin Çocuk Edebiyatına İlişkin Görüşleri”, Researcher, vol. 7, no. 3, pp. 65–76, 2019.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.