BibTex RIS Cite

İzmir Yabancılar İçin Türkçe A1 Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım İlkelerine Göre Değerlendirilmesi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 3, 88 - 99, 01.01.2019

Abstract

Önceki öğrenmelerle yeni öğrenilenlerin zihinde yapılandırılması sürecine dayanan yapılandırmacı yaklaşım yeni bir dilin öğretiminde de önemli bir yere sahiptir. Değişen eğitim algısıyla birlikte gelenekçi yaklaşımların karşısında duran yapılandırmacı yaklaşım kendi içinde öğrenciyi merkeze alarak öğrenmenin kişi tarafından şekillendirilmesi esasına dayanmaktadır. Yeni bir dil öğrenmede kişinin aktif rol oynaması, dilin özelliklerini kendi zihninde inşa etmesi için ona rehberlik edecek kitapların yapılandırmacılığın ilkelerine göre düzenlenmiş olması gerekir. Buna bağlı olarak yapılandırmacı yaklaşım esasına göre işlenecek bir dil öğretimi dersine kaynaklık edecek kitabın yaklaşımla paralellik göstererek öğrenme sürecine katkı sağlaması beklenir. Bu çalışmanın amacı; Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarındaki yapılandırmacı yaklaşımının dil öğrenimi ve öğretimine katkısının ne düzeyde olduğundan hareketle yabancılara Türkçe öğretmek amacıyla hazırlanmış İzmir Yabancılar için Türkçe A1 kitabının yapılandırmacı yaklaşım ilkelerine göre değerlendirilmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden araştırmanın konusu ile ilgili olarak materyallerin analizini gerektiren doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Kitapta yer alan konu ve alıştırmalar sırasıyla yapılandırmacı yaklaşımın ilke ve basamaklarını göre incelenmiştir. Dersin yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde işlenmesi için kitabın yaklaşımla olan uyumu üzerine tespitlerde bulunulmuştur. Elde edilen bulgulardan hareketle Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan kitapların yapılandırmacı yaklaşıma uygunluğu, bu yaklaşımın Türkçe dilini öğretimiyle alana olan katkısı, öğretmen, öğrenci ve öğrenmedeki etkisi üzerine eleştiri ve önerilerde bulunulmuştur

References

  • Akpınar, B. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğretmenin, Öğrencinin ve Velinin Rolü, Eğitim‐ Bir‐Sen Dergisi, 16‐20.
  • Aktaş. T. ve İşigüzel, B. (2014). Yabancı Dil Öğretiminde Yapılandırmacı Kuram, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3, 128-145
  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ve Türkçe Öğretimi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 143-154.
  • Atabay, E. (2006). “Okul Deneyimi Dersi Alan Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Gözlemleriyle İlköğretim Okulöncesi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenmeye Göre Değerlendirilmesi”, Yapılandırmacılık ve Eğitime Yansımaları Sempozyumu, İzmir: Özel Tevfik Fikret Okulları.
  • Deryakulu, D. (2001). Sınıfta Demokrasi, Eğitim-Sen Yayınları, Ankara.
  • Duban, N. (2008). İlköğretim 4. Sınıf ve Teknoloji Ders Kitabı ve Öğrenci Çalışma Kitabının Yapılandırmacı Kuram Işığında Değerlendirilmesi, (7. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu 2-3-4 Mayıs 2008), Nobel Yayıncılık.
  • Eşgi, N. (2005). İlköğretim 5. Sınıf Bilgisayar Ders Kitaplarının Görsel Tasarım İlkelerine Göre Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi.
  • Gelebek, M. S. (2011). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin yapılandrımacılık temelli yeni ilköğretim programının birleştirilmiş sınıflarda uygulanmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Kilis ili öğneği), Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Gömleksiz, M. N. ve Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı Yaklaşım Bağlamında Yabancı Dil Öğretimi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 6/2 Spring, 443-454.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe Öğretiminde Günümüz Gelişmeleri ve Yapılandırmacı Yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1-21.
  • Jonassen, D. H. (1994). Toward a constructivist design model. Educational Technology, 34(4), 34- 37.
  • Karadüz, A. (2010), Yapılandırmacı Paradigma Bağlamında Türkçe Derslerinde Öğrenme Ortamları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 135‐154.
  • Kılıç, A. (2007). İlköğretim Birinci Kademe Derslerinde Öğretmen Kılavuzuna Duyulan İhtiyaç ve İçeriği. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (s.343–349), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2006). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Küçükahmet, L. (2000). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L. (Ed.). (2001) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu-Yabancı Dil. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükavşar, A. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımın Türkçe Eğitiminde Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dilbilim Anabilim Dalı.
  • Marlowe, B. A. ve Page M. L. (1998). Creating and Sustaining the Constructivist Classroom, Usa: Corwin Press.
  • Ocak, G., Dai, A. (2010). “İlköğretim Dördüncü Sınıf Türkçe Ders ve Çalışma Kitaplarının Yapılandırmacı Araştırmalar Dergisi, 3, 01-21.
  • Öz, F. (2011), Uygulamalı Türkçe Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Perkins David N. (1999), “The Many Faces of Constructivısm.” Educational Leadership, Novenber199:6-11.
  • Sözer, E., Karaduman, H. ve Özdemir, D. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler 4.-5. sınıf ders kitapları ve çalışma kitaplarının yapılandırmacı öğrenme ilkeleri açısından değerlendirilmesi. 6. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu bildirileri, 27- 29 Nisan 2007. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. 165-172.Şahin, M. (2012). Ders Kitaplarının Mesaj Tasarımı İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , 129-154.
  • Şahin, M. (2012). Ders Kitaplarının Mesaj Tasarımı İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 129-154.
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırımacı Öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 49-52. The European http://ydyo.pau.edu.tr/Dosyalar/AVRUPA%20D%C4%B0L%20%C3%96D%C3%9CL %C3%9C%20%C3%87ER%C3%87EVES%C4%B0NDE.doc (3 Nisan 2017 tarihli erişim.) for Languages – The language label2006.
  • Ulusoy, K. (2008). Sosyal Bilgilerde Ders Kitapları, Tay, B., Öcal, A. (ed.) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi.Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Wilson, B.G.(Ed.) (1996). Constructivist learning environments: case studies in instructional design. New Jersey: Educational Technology Publications.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Evaluation Of İzmir Turkish Course Book A1 For Foreigners With Respect To The Principles Of Constructivist Approach

Year 2019, Volume: 7 Issue: 3, 88 - 99, 01.01.2019

Abstract

The constructivist approach, based on the process of structuring the previous learning with new learning, has also an important place in teaching a new language.With the changing educational attitude, the constructivist approach, which opposes traditional approaches, is based on the principle of student-centered learning that is shaped by the individual.While learning a new language, one must play an active role and the books which will guide him are needed to prepared with respect to the principles of the constructivism.Accordingly, the book,being taught on the basis for constructivist approach, that will source for language teaching lecture is expected to contribute to the learning process by paralleling this approach. The purpose of this study is to evaluate İzmir Turkish for foreigners A1 coursebook prepared to teach Turkish to foreigners in accordance with the constructivist approach principles and to determine the contribution of constructivist approach used in Turkish teaching coursebooks on teaching and learning a language.In the study, document analysis that is one form of qualitative research methods was used.The subjects and exercises in the book were examined according to the principles and steps of the constructivist approach respectively.In order to teach the lesson within the constructivist approach, it has been determined about the compatibility of the book with the approach.Based on the findings, criticism and suggestions were made for the the compatibility of the book with the constructivist approach and the contribution of this approach to the field and teaching Turkish language, the effect of this approach on the teacher, the student and learning

References

  • Akpınar, B. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğretmenin, Öğrencinin ve Velinin Rolü, Eğitim‐ Bir‐Sen Dergisi, 16‐20.
  • Aktaş. T. ve İşigüzel, B. (2014). Yabancı Dil Öğretiminde Yapılandırmacı Kuram, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3, 128-145
  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ve Türkçe Öğretimi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 143-154.
  • Atabay, E. (2006). “Okul Deneyimi Dersi Alan Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Gözlemleriyle İlköğretim Okulöncesi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenmeye Göre Değerlendirilmesi”, Yapılandırmacılık ve Eğitime Yansımaları Sempozyumu, İzmir: Özel Tevfik Fikret Okulları.
  • Deryakulu, D. (2001). Sınıfta Demokrasi, Eğitim-Sen Yayınları, Ankara.
  • Duban, N. (2008). İlköğretim 4. Sınıf ve Teknoloji Ders Kitabı ve Öğrenci Çalışma Kitabının Yapılandırmacı Kuram Işığında Değerlendirilmesi, (7. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu 2-3-4 Mayıs 2008), Nobel Yayıncılık.
  • Eşgi, N. (2005). İlköğretim 5. Sınıf Bilgisayar Ders Kitaplarının Görsel Tasarım İlkelerine Göre Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi.
  • Gelebek, M. S. (2011). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin yapılandrımacılık temelli yeni ilköğretim programının birleştirilmiş sınıflarda uygulanmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Kilis ili öğneği), Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Gömleksiz, M. N. ve Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı Yaklaşım Bağlamında Yabancı Dil Öğretimi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 6/2 Spring, 443-454.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe Öğretiminde Günümüz Gelişmeleri ve Yapılandırmacı Yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1-21.
  • Jonassen, D. H. (1994). Toward a constructivist design model. Educational Technology, 34(4), 34- 37.
  • Karadüz, A. (2010), Yapılandırmacı Paradigma Bağlamında Türkçe Derslerinde Öğrenme Ortamları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 135‐154.
  • Kılıç, A. (2007). İlköğretim Birinci Kademe Derslerinde Öğretmen Kılavuzuna Duyulan İhtiyaç ve İçeriği. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (s.343–349), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2006). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Küçükahmet, L. (2000). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L. (Ed.). (2001) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu-Yabancı Dil. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükavşar, A. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımın Türkçe Eğitiminde Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dilbilim Anabilim Dalı.
  • Marlowe, B. A. ve Page M. L. (1998). Creating and Sustaining the Constructivist Classroom, Usa: Corwin Press.
  • Ocak, G., Dai, A. (2010). “İlköğretim Dördüncü Sınıf Türkçe Ders ve Çalışma Kitaplarının Yapılandırmacı Araştırmalar Dergisi, 3, 01-21.
  • Öz, F. (2011), Uygulamalı Türkçe Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Perkins David N. (1999), “The Many Faces of Constructivısm.” Educational Leadership, Novenber199:6-11.
  • Sözer, E., Karaduman, H. ve Özdemir, D. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler 4.-5. sınıf ders kitapları ve çalışma kitaplarının yapılandırmacı öğrenme ilkeleri açısından değerlendirilmesi. 6. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu bildirileri, 27- 29 Nisan 2007. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. 165-172.Şahin, M. (2012). Ders Kitaplarının Mesaj Tasarımı İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , 129-154.
  • Şahin, M. (2012). Ders Kitaplarının Mesaj Tasarımı İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 129-154.
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırımacı Öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 49-52. The European http://ydyo.pau.edu.tr/Dosyalar/AVRUPA%20D%C4%B0L%20%C3%96D%C3%9CL %C3%9C%20%C3%87ER%C3%87EVES%C4%B0NDE.doc (3 Nisan 2017 tarihli erişim.) for Languages – The language label2006.
  • Ulusoy, K. (2008). Sosyal Bilgilerde Ders Kitapları, Tay, B., Öcal, A. (ed.) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi.Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Wilson, B.G.(Ed.) (1996). Constructivist learning environments: case studies in instructional design. New Jersey: Educational Technology Publications.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mesut Gün This is me

Pınar Nünükoğlu This is me

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 3

Cite

IEEE M. Gün and P. Nünükoğlu, “İzmir Yabancılar İçin Türkçe A1 Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım İlkelerine Göre Değerlendirilmesi”, Researcher, vol. 7, no. 3, pp. 88–99, 2019.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.