BibTex RIS Cite

Pedagogical Evaluation of Theater Adapted Works for Children from World Literature

Year 2019, Volume: 7 Issue: 4, 178 - 192, 01.01.2019

Abstract

this study, after maintaining the importance and the place of child theater in education, general research about productions written for children in the world literature are done and cognitive subjects like description, purpose, properties and history of child theatre are mentioned. Theatrical products written for children are evaluated pedagogically. İn the conclusion section, a general judgments has been made on the theatricals Works written for children. Children’s theater which are converted into literary works to theater, should have pedagogy, language rules and ideas that process moral values. Play writers and directors are also be responsible in this matter. Writen in order to educate while having fun, these Works should appeal to the child’s dream world and he should like the characters he can take as an example

References

  • Altunbay, M.(2012). Dil Öğreniminde ve Öğretiminde Tiyatronun Kullanımı ve Tiyatronun Temel Dil Becerilerine Katkısı, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/4, Fall 2012, p. 747-760, ANKARA- TURKEY, s. 750.
  • Güneş, F. (2013).Türkçe Öğretimi Yaklaşım ve Modeller. Pegem Akademi, Ankara.
  • Oğuzkan, A. F. (2000). Çocuk Edebiyatı. Anı Yayıncılık, Ankara,.
  • Kuyumcu, N., Iogna, L. (2001). Haydi Çocuklar Sahneye. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
  • Şner, S. Nasıl Bir Çocuk Tiyatrosu, Erişim tarihi: 02.2014, http://www.halksahnesi.org. http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.531b658ed c51.38141071 Erişim: 08.03.2014
  • http://www.tiyatrotarihi.com/tiyatro_terimleri/cocuk_tiyatrosu__nedir.htmlErişim:08.03.

Dünya Edebiyatından Çocuklar İçin Tiyatroya Uyarlanan Eserlerin Pedagojik Yönden Değerlendirilmesi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 4, 178 - 192, 01.01.2019

Abstract

Bu makalede dünya edebiyatından çocuklar için tiyatroya uyarlanmış eserler üzerinde durulmuştur. Çalışmada çocuk tiyatrosunun eğitimdeki önemi ve yerine değinildikten sonra dünya edebiyatında çocuklar için yazılmış eserler hakkında genel bir inceleme yapılmış olup çocuk tiyatrosunun tanımı, amacı, özellikleri ve tarihi gibi kavramsal boyutlara değinilmiştir. İncelemeler neticesinde çocuklar için yazılan tiyatro eserlerinin pedagojik açıdan değerlendirmesi yapılmıştır. Sonuç bölümünde ise çocuklar için yazılmış tiyatro eserleri üzerine genel bir yargıya varılmıştır. Edebi eserlerden tiyatroya çevrilen çocuk oyunları hem pedagoji hem dil kurallarına uygun olmanın yanında ahlaki değerleri işleyen fikirlere sahip olmalıdır. Oyun yazarları yanında yönetmenlere de iş düşmektedir. Eğlenirken eğitmek amacıyla yazılan bu eserler çocuğun hayal dünyasına hitap etmeli, örnek alabileceği karakterleri sevdirmelidir

References

  • Altunbay, M.(2012). Dil Öğreniminde ve Öğretiminde Tiyatronun Kullanımı ve Tiyatronun Temel Dil Becerilerine Katkısı, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/4, Fall 2012, p. 747-760, ANKARA- TURKEY, s. 750.
  • Güneş, F. (2013).Türkçe Öğretimi Yaklaşım ve Modeller. Pegem Akademi, Ankara.
  • Oğuzkan, A. F. (2000). Çocuk Edebiyatı. Anı Yayıncılık, Ankara,.
  • Kuyumcu, N., Iogna, L. (2001). Haydi Çocuklar Sahneye. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
  • Şner, S. Nasıl Bir Çocuk Tiyatrosu, Erişim tarihi: 02.2014, http://www.halksahnesi.org. http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.531b658ed c51.38141071 Erişim: 08.03.2014
  • http://www.tiyatrotarihi.com/tiyatro_terimleri/cocuk_tiyatrosu__nedir.htmlErişim:08.03.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nuray Karakaya This is me

Alparslan Demirbilek This is me

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 4

Cite

IEEE N. Karakaya and A. Demirbilek, “Dünya Edebiyatından Çocuklar İçin Tiyatroya Uyarlanan Eserlerin Pedagojik Yönden Değerlendirilmesi”, Researcher, vol. 7, no. 4, pp. 178–192, 2019.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.