Bu çalışma, pazarlama kapasiteleri ve sosyal medya kullanımının aracı etkisine odaklanarak, girişimcilik kültürünün İran'ın Tahran Eyaletindeki küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ'ler) performansı üzerindeki etkisini incelemektedir. Veri toplamak için "Girişimcilik kültürü", "KOBİ performansı", "Pazarlama becerileri" ve "Sosyal medya kullanımı" olmak üzere dört bölüme ayrılan 25 sorudan oluşan bir anket kullanıldı. Olasılıksız örnekleme yöntemiyle 80 KOBİ sahibi veya yöneticisinin yanıtları toplanmış, verilerin geçerliliği ve güvenilirliği doğrulanmıştır. Veri analizi için çalışmada kısmi en küçük kareler (PLS) tekniği ve SmartPLS 4 yazılımıyla yapısal eşitlik modellemesi (SEM) uygulandı. Bulgular, girişimcilik kültürünün KOBİ'lerin performansı, pazarlama kapasiteleri ve sosyal medya kullanımı üzerinde olumlu ve önemli bir etkiye sahip olduğunu gösterdi. Ayrıca pazarlama yetenekleri ve sosyal medya kullanımı da KOBİ'lerin performansı üzerinde olumlu ve önemli bir etkiye sahiptir. Ayrıca sosyal medya kullanımının pazarlama yetenekleri üzerinde iyi bir etkisi vardır. Çalışma, pazarlama yetenekleri ve sosyal medya kullanımının aracılık rolleri aracılığıyla girişimcilik kültürünün KOBİ'lerin performansı üzerindeki dolaylı etkisini ortaya koymuştur. Makale, araştırma bulgularına dayanan kanıta dayalı, eyleme geçirilebilir önerilerle sonuçlanmaktadır.
The present study examines the impact of entrepreneurial culture on the performance of small and medium-sized enterprises (SMEs) in Tehran Province, Iran, focusing on the mediating effect of marketing capacities and social media usage. A questionnaire of 25 questions, separated into four sections—"Entrepreneurial culture," "SMEs' performance," "Marketing skills," and "Social media usage"—was used to collect data. The replies of 80 SME owners or managers were collected by non-probability sampling, and the validity and dependability of the data were confirmed. For data analysis, the study applied structural equation modeling (SEM) with the partial least squares (PLS) technique and SmartPLS 4 software. The findings indicated that entrepreneurial culture has a favorable and substantial effect on the performance, marketing capacities, and social media usage of SMEs. In addition, marketing capabilities and social media usage have a positive and substantial effect on the performance of SMEs. Additionally, social media utilization has a good impact on marketing capabilities. The study demonstrated the indirect impact of entrepreneurial culture on the performance of SMEs through the mediating roles of marketing capabilities and social media usage. The article concludes with evidence-based, actionable recommendations based on the research findings.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | January 6, 2024 |
Acceptance Date | July 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 04 Issue: 01 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.