Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA

Year 2021, , 101 - 128, 30.06.2021
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1401

Abstract

Amaç- Bakım faaliyetlerinin etkinliği ise bakım personelinin yetkinliği ile bağlantılıdır. Farklı operasyonel koşullarda, çeşitli yetkinlik tiplerinde ve karmaşık sistemlere sahip uçaklar üzerinde personel yetkinliğinin hangi yönde geliştirilmesi gerektiğine karar vermek zor bir süreçtir. Bu çalışmada, personel yetkinliğinin hangi yönde geliştirileceğine karar vermek için, sürecin tüm boyutlarını değerlendirerek doğru uçak sistemini seçebilmek amacıyla kullanılabilecek modeli oluşturmak amaçlanmıştır.
Yöntem- Bu araştırma kapsamında birebir görüşmeler yapılmış, risk analizi ve anket uygulanmıştır. ÇKKV yöntemlerinden olan AHP, TOPSIS ve VIKOR’dan faydalanılarak uçak sistemlerinin nihai önem sıralaması elde edilmiştir.
Bulgular- Araştırma bulguları personel yetkinliğinin geliştirilmesi için önemli olan uçak sistemlerinin belirlenmesinde tek bir parametreye bakılamayacağını göstermiştir. Doğru uçak sistemini seçmek için bakımın etkinliğini gösteren tüm boyutların sürece dahil edilmesi gerekmektedir.
Sonuç- Önem sırasına göre seçilen uçak sistemleriyle anket sonuçları eşleştirildiğinde elde edilen sonuçlar bakım personelinin yetkinliğini geliştirmek için üzerinde durulması gereken noktaları ortaya çıkarmıştır. Bu sonuç geliştirilen modelin ÇKKV yöntemlerinden AHP, TOPSIS ve VIKOR ile birlikte kullanılabileceğini göstermiştir.

References

  • Behzadian, M., Otaghsara, S. K., Yazdani, M., Ignatius, J. (2012). A state-of the-art survey of TOPSIS applications. Expert Systems with Applications. 39, 13051-13069.
  • Benmoussa, N., Elyamami, A., Mansouri, K., Qbadou, M., Illoussamen, E. (2019). A multi-criteria decision making approach for enhancing university accreditation process. Engineering, Technology & Applied Science Research. 9 (1), 3726-3733.
  • Bongo, M. F., Alimpangog, K. M. S., Loar, J. F., Montefalcon, J. A., Ocampo, L. A. (2018). An application of DEMATEL-ANP and PROMETHEE II approach for air traffic controllers’ workload stress problem: A case of Mactan Civil Aviation Authority of the Philippines. Journal of Air Transport Management. 68, 198-213.
  • Büyüktürk, M. A., (2019). Avrupa birliği ülkeleri ve Türkiye’nin inovasyon performansının çok kriterli karar verme yöntemleriyle kıyaslanması. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Nuh Naci Yazgan Üniversitesi SBE.
  • CAA, CAP 1367, Aircraft maintenance incident analysis, 2016, https://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP 1367 template w charts.pdf [erişim tarihi 30.10.2019].
  • Chen, L., & Ren, J. (2018). Multi-attribute sustainability evaluation of alternative aviation fuels based on fuzzy ANP and fuzzy grey relational analysis. Journal of Air Transport Management. 68, 176-186.
  • Chiu, M. C., & Hsieh, M. C. (2016). Latent human error analysis and efficient improvement strategies by fuzzy TOPSIS in aviation maintenance tasks. Applied Ergonomics. 54, 136-147.
  • Cakırkaya, M. ve Acar, O. E. (2016). Bir üretim hattında meydana gelen hataların önem derecelerinin istatistiksel proses kontrol tekniklerinden pareto analizi ile belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13 (26), 272-288.
  • Celik, D. S., (2017). Uluslararası havayolu yolcu taşımacılığı: Çok kriterli karar verme teknikleri ile gelir yönetimi uygulaması. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi SBE.
  • Cetinkaya, S., (2019). Performance evaluation of airline companies from consumers’ perspective based on TOPSIS and VIKOR methods. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi SBE.
  • Citli, M. N., (2006). Bulanık çok kriterli karar verme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi FBE.
  • Dalkılıç, S. (2017). Improving aircraft safety and reliability by aircraft maintenance technician training. Engineering Failure Analysis. (82), 687-694.
  • Dinçer, H. ve Görener, A. (2011). Performans değerlendirmesinde AHP - VIKOR ve AHP - TOPSIS yaklaşımları: hizmet sektöründe bir uygulama. Sigma Dergisi. (29), 244-260.
  • Dolan, J. G. (2008). Shared decision-making – transferring research into practice: The Analytic Hierarchy Process (AHP). Patient Education and Counseling. 73, 418-425.
  • Dozic, S. (2019). Multi-criteria decision making methods: Application in the aviation industry. Journal of Air Transport Management. 79, 101683.
  • Dozic, S., Lutovac, T., Kalic, M. (2018). Fuzzy AHP approach to passenger aircraft type selection. Journal of Air Transport Management. 68, 165-175.
  • EASA, Easy Access Rules for Continuing Airworthiness, 2019, https://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/news/easy-access-rules-continuing-airworthiness-updated [erişim tarihi 17.12.2019], s.34.
  • EASA, MMEL Manual, (2008), https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/certification-flight-standards-doc-oeb-supporting-documents-tgl-TGL26-section-2-REV10.doc [erişim tarihi 17.12.2019].
  • Erçetin, F. B., (2019). Özel okullarda stratejik yönetim sürecinde swot analizinin çok kriterli karar verme yöntemi ile entegrasyonu ve bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi SBE.
  • Ertugrul, İ. ve Ozcil, A. (2014). Çok kriterli karar vermede TOPSIS ve VIKOR yöntemleriyle klima seçimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 4 (1), 267-282.
  • Gerede, E., (1998). Bakım maliyetlerinin incelenmesi ve direkt bakım maliyetlerinin azaltılması için öneriler geliştirilmesi Türkiye uygulaması. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi SBE.
  • Gokalp, B. ve Soylu, B. (2010). Tedarikçinin süreçlerini iyileştirme amaçlı tedarikçi seçim problemi. Endüstri Mühendisliği Dergisi. 23 (1), 4-15.
  • Gupta, H. (2018). Evaluating service quality of airline industry using hybrid best worst method and VIKOR. Journal of Air Transport Management. 68, 35-47.
  • Gunes, H., (2019). Ankara ilinde bitümlü sıcak karışım kaplamalı yollarda kullanılan agregaların uygunluklarının belirlenmesi ve çok kriterli karar verme yöntemleri ile sınıflandırılması. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Konya Teknik Üniversitesi FBE.
  • Guntut, C., (2019). Bulanık TOPSİS yöntemiyle düşük maliyetli bir havayolu için filo planlama optimizasyonu. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi SBE.
  • Hsia, T. C., Chen, H. T., Chen, W. H. (2008). Measuring the readability performance (RP) of aircraft maintenance technical orders by fuzzy MCDM method and RP index. Qual Quant. 42, 795-807.
  • ICAO, Doc 9859 Safety Management Manual, (2018), http://web.shgm.gov.tr/tr/kurumsal-yayinlar/6083-icao-doc-9859-emniyet-yonetimi-el-kitabi-dorduncu-baski [erişim tarihi 03.03.2020].
  • Incel, E., (2019). Bir işletmede bulanık çok kriterli karar verme yöntemleriyle iş sağlığı ve güvenliği açısından riskli alanların belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi FBE.
  • İbicioglu, H. ve Unal, O. F. (2014). Analitik hiyerarşi prosesi ile yetkinlik bazlı insan kaynakları yöneticisi seçimi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 28 (4), 55-78.
  • Jamali, N., & Khameneh, M. M. (2016). Using a fuzzy AHP-VIKOR and BSC approach for evaluating aircraft maintenance unit performance. International Journal of Management, Accounting and Economics. 3 (10), 141-149.
  • Karim, R., Karmaker, C. L. (2016). Machine selection by AHP and TOPSIS methods. American Journal of Industrial Engineering. 4 (1), 7-13.
  • Kecek, G. ve Yüksel, R. (2016). Analitik hiyerarşi süreci (AHP) ve PROMETHEE teknikleriyle akıllı telefon seçimi. Sosyal Bilimler Dergisi. (49), 46-62.
  • Liang, G. F., Lin, J. T., Hwang, S. L., Wang, E. M., Patterson, P. (2010). Preventing human errors in aviation maintenance using an on-line maintenance assistance platform. International Journal of Industrial Ergonomics. 40, 356-367.
  • Marais, K. B., & Robichaud, M. R. (2012). Analysis of trends in aviation maintenance risk: An empirical approach. Reliability Engineering and System Safety. (106), 104-118.
  • Mercan, E., (1999). Havayolu ve havacılık işletmelerinde uçak bakım organizasyonu. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi SBE.
  • Onen, V. (2018). Uçak bakım kuruluşlarında tedarikçi değerlendirmeleri: Analitik hiyerarşi prosesiyle tedarikçi seçimine yönelik bir bakım kuruluşu uygulaması. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2 (13), 84-109.
  • Ozdemir, F., (2019). Multi criteria decision making approaches in a new destination selection for airlines. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Galatasaray Üniversitesi FBE.
  • Percin, S. (2018). Evaluating airline service quality using a combined fuzzy decision-making approach. Journal of Air Transport Management. 68, 48-60.
  • Sadatrasool, M., Amiri, A. B., & Babadi, A. Y., (2017). Project manager selection based on project manager competency model: PCA–MCDM approach. International Journal of Project Management, [online] 20 January 2017, 1 (1), 7-20.
  • SHGM, SHT-66 Hava aracı bakım personeli lisansı talimatı, (2018), http://mevzuat.shgm.gov.tr/index.php/talimat/ [erişim tarihi17.12.2019].
  • SHGM, SHT-SMS Ticari hava taşıma işletmeleri, uçuş eğitim ve bakım, tasarım ve üretim kuruluşlarında emniyet yönetim sisteminin uygulanmasına ilişkin talimat, 2015, http://mevzuat.shgm.gov.tr/index.php/talimat/ [erişim tarihi 17.12.2019].
  • Sıktaslı, G., (2019). Sivil havacılık sektöründe uçak bakım maliyetlerinin yıllara göre incelenmesi: İstanbul’da kurulu bir uçak bakım firması üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi SBE.
  • Stoner, J. A. ve Freeman, R. E. (1989). Management. 4.Baskı. New Delhi: Pentice Hall.
  • Sofu, F., (2018). Bulanık ortamda çok kriterli karar verme yöntemi ile personel seçimi: havacılık sektöründe bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi FBE.
  • Tummala, V. M. R., & Ling, H. (1998). A note on the computation of the mean random consistency index of the AHP. Theory and Decision. 44, 221-230.
  • Wu, H., Chen, Jui., & Chen, I. (2012). Performance evaluation of aircraft maintenance staff using a fuzzy MCDM approach. International Journal of Innovative Computing, Information and Control. 8 (6), 3919-3937.
  • Zimmermann, H. J. (2001). Fuzzy set theory and its applications. New York: Springer Science+Business Media

MULTI-DIMENSIONAL COMPETENCY ASSESSMENT: AN APPLICATION IN AIRCRAFT MAINTENANCE ORGANIZATION

Year 2021, , 101 - 128, 30.06.2021
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1401

Abstract

Purpose- The effectiveness of maintenance activities is linked to competency of maintenance staff. Because of different operational conditions, various types of competencies and aircraft with complex systems, it is a difficult process to decide in which direction the personnel competency should be developed on. In this study, it is aimed to create a model that can be used to select the correct aircraft system by evaluating all dimensions of the process to decide in which direction the personnel competence should be developed on.
Methodology- Within the scope of this research, one-on-one interviews were conducted, risk analysis and questionnaire were applied. The final priority ranking of the aircraft systems was obtained by using AHP, TOPSIS and VIKOR which are among the MADM methods.
Findings- Research findings have shown that only one parameter cannot be considered for determining the aircraft systems which are important for the development of personnel competency. For selecting the correct aircraft system, all dimensions that show effectiveness of maintenance must be included in the process.
Conclusion- Matching of selected aircraft systems with survey results has been revealed the points that should be emphasized to improve the competence of maintenance staff. This result showed that the developed model can be used with AHP, TOPSIS and VIKOR which are MCDM methods.

References

  • Behzadian, M., Otaghsara, S. K., Yazdani, M., Ignatius, J. (2012). A state-of the-art survey of TOPSIS applications. Expert Systems with Applications. 39, 13051-13069.
  • Benmoussa, N., Elyamami, A., Mansouri, K., Qbadou, M., Illoussamen, E. (2019). A multi-criteria decision making approach for enhancing university accreditation process. Engineering, Technology & Applied Science Research. 9 (1), 3726-3733.
  • Bongo, M. F., Alimpangog, K. M. S., Loar, J. F., Montefalcon, J. A., Ocampo, L. A. (2018). An application of DEMATEL-ANP and PROMETHEE II approach for air traffic controllers’ workload stress problem: A case of Mactan Civil Aviation Authority of the Philippines. Journal of Air Transport Management. 68, 198-213.
  • Büyüktürk, M. A., (2019). Avrupa birliği ülkeleri ve Türkiye’nin inovasyon performansının çok kriterli karar verme yöntemleriyle kıyaslanması. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Nuh Naci Yazgan Üniversitesi SBE.
  • CAA, CAP 1367, Aircraft maintenance incident analysis, 2016, https://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP 1367 template w charts.pdf [erişim tarihi 30.10.2019].
  • Chen, L., & Ren, J. (2018). Multi-attribute sustainability evaluation of alternative aviation fuels based on fuzzy ANP and fuzzy grey relational analysis. Journal of Air Transport Management. 68, 176-186.
  • Chiu, M. C., & Hsieh, M. C. (2016). Latent human error analysis and efficient improvement strategies by fuzzy TOPSIS in aviation maintenance tasks. Applied Ergonomics. 54, 136-147.
  • Cakırkaya, M. ve Acar, O. E. (2016). Bir üretim hattında meydana gelen hataların önem derecelerinin istatistiksel proses kontrol tekniklerinden pareto analizi ile belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13 (26), 272-288.
  • Celik, D. S., (2017). Uluslararası havayolu yolcu taşımacılığı: Çok kriterli karar verme teknikleri ile gelir yönetimi uygulaması. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi SBE.
  • Cetinkaya, S., (2019). Performance evaluation of airline companies from consumers’ perspective based on TOPSIS and VIKOR methods. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi SBE.
  • Citli, M. N., (2006). Bulanık çok kriterli karar verme. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi FBE.
  • Dalkılıç, S. (2017). Improving aircraft safety and reliability by aircraft maintenance technician training. Engineering Failure Analysis. (82), 687-694.
  • Dinçer, H. ve Görener, A. (2011). Performans değerlendirmesinde AHP - VIKOR ve AHP - TOPSIS yaklaşımları: hizmet sektöründe bir uygulama. Sigma Dergisi. (29), 244-260.
  • Dolan, J. G. (2008). Shared decision-making – transferring research into practice: The Analytic Hierarchy Process (AHP). Patient Education and Counseling. 73, 418-425.
  • Dozic, S. (2019). Multi-criteria decision making methods: Application in the aviation industry. Journal of Air Transport Management. 79, 101683.
  • Dozic, S., Lutovac, T., Kalic, M. (2018). Fuzzy AHP approach to passenger aircraft type selection. Journal of Air Transport Management. 68, 165-175.
  • EASA, Easy Access Rules for Continuing Airworthiness, 2019, https://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/news/easy-access-rules-continuing-airworthiness-updated [erişim tarihi 17.12.2019], s.34.
  • EASA, MMEL Manual, (2008), https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/certification-flight-standards-doc-oeb-supporting-documents-tgl-TGL26-section-2-REV10.doc [erişim tarihi 17.12.2019].
  • Erçetin, F. B., (2019). Özel okullarda stratejik yönetim sürecinde swot analizinin çok kriterli karar verme yöntemi ile entegrasyonu ve bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi SBE.
  • Ertugrul, İ. ve Ozcil, A. (2014). Çok kriterli karar vermede TOPSIS ve VIKOR yöntemleriyle klima seçimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 4 (1), 267-282.
  • Gerede, E., (1998). Bakım maliyetlerinin incelenmesi ve direkt bakım maliyetlerinin azaltılması için öneriler geliştirilmesi Türkiye uygulaması. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi SBE.
  • Gokalp, B. ve Soylu, B. (2010). Tedarikçinin süreçlerini iyileştirme amaçlı tedarikçi seçim problemi. Endüstri Mühendisliği Dergisi. 23 (1), 4-15.
  • Gupta, H. (2018). Evaluating service quality of airline industry using hybrid best worst method and VIKOR. Journal of Air Transport Management. 68, 35-47.
  • Gunes, H., (2019). Ankara ilinde bitümlü sıcak karışım kaplamalı yollarda kullanılan agregaların uygunluklarının belirlenmesi ve çok kriterli karar verme yöntemleri ile sınıflandırılması. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Konya Teknik Üniversitesi FBE.
  • Guntut, C., (2019). Bulanık TOPSİS yöntemiyle düşük maliyetli bir havayolu için filo planlama optimizasyonu. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi SBE.
  • Hsia, T. C., Chen, H. T., Chen, W. H. (2008). Measuring the readability performance (RP) of aircraft maintenance technical orders by fuzzy MCDM method and RP index. Qual Quant. 42, 795-807.
  • ICAO, Doc 9859 Safety Management Manual, (2018), http://web.shgm.gov.tr/tr/kurumsal-yayinlar/6083-icao-doc-9859-emniyet-yonetimi-el-kitabi-dorduncu-baski [erişim tarihi 03.03.2020].
  • Incel, E., (2019). Bir işletmede bulanık çok kriterli karar verme yöntemleriyle iş sağlığı ve güvenliği açısından riskli alanların belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi FBE.
  • İbicioglu, H. ve Unal, O. F. (2014). Analitik hiyerarşi prosesi ile yetkinlik bazlı insan kaynakları yöneticisi seçimi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 28 (4), 55-78.
  • Jamali, N., & Khameneh, M. M. (2016). Using a fuzzy AHP-VIKOR and BSC approach for evaluating aircraft maintenance unit performance. International Journal of Management, Accounting and Economics. 3 (10), 141-149.
  • Karim, R., Karmaker, C. L. (2016). Machine selection by AHP and TOPSIS methods. American Journal of Industrial Engineering. 4 (1), 7-13.
  • Kecek, G. ve Yüksel, R. (2016). Analitik hiyerarşi süreci (AHP) ve PROMETHEE teknikleriyle akıllı telefon seçimi. Sosyal Bilimler Dergisi. (49), 46-62.
  • Liang, G. F., Lin, J. T., Hwang, S. L., Wang, E. M., Patterson, P. (2010). Preventing human errors in aviation maintenance using an on-line maintenance assistance platform. International Journal of Industrial Ergonomics. 40, 356-367.
  • Marais, K. B., & Robichaud, M. R. (2012). Analysis of trends in aviation maintenance risk: An empirical approach. Reliability Engineering and System Safety. (106), 104-118.
  • Mercan, E., (1999). Havayolu ve havacılık işletmelerinde uçak bakım organizasyonu. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi SBE.
  • Onen, V. (2018). Uçak bakım kuruluşlarında tedarikçi değerlendirmeleri: Analitik hiyerarşi prosesiyle tedarikçi seçimine yönelik bir bakım kuruluşu uygulaması. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2 (13), 84-109.
  • Ozdemir, F., (2019). Multi criteria decision making approaches in a new destination selection for airlines. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Galatasaray Üniversitesi FBE.
  • Percin, S. (2018). Evaluating airline service quality using a combined fuzzy decision-making approach. Journal of Air Transport Management. 68, 48-60.
  • Sadatrasool, M., Amiri, A. B., & Babadi, A. Y., (2017). Project manager selection based on project manager competency model: PCA–MCDM approach. International Journal of Project Management, [online] 20 January 2017, 1 (1), 7-20.
  • SHGM, SHT-66 Hava aracı bakım personeli lisansı talimatı, (2018), http://mevzuat.shgm.gov.tr/index.php/talimat/ [erişim tarihi17.12.2019].
  • SHGM, SHT-SMS Ticari hava taşıma işletmeleri, uçuş eğitim ve bakım, tasarım ve üretim kuruluşlarında emniyet yönetim sisteminin uygulanmasına ilişkin talimat, 2015, http://mevzuat.shgm.gov.tr/index.php/talimat/ [erişim tarihi 17.12.2019].
  • Sıktaslı, G., (2019). Sivil havacılık sektöründe uçak bakım maliyetlerinin yıllara göre incelenmesi: İstanbul’da kurulu bir uçak bakım firması üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi SBE.
  • Stoner, J. A. ve Freeman, R. E. (1989). Management. 4.Baskı. New Delhi: Pentice Hall.
  • Sofu, F., (2018). Bulanık ortamda çok kriterli karar verme yöntemi ile personel seçimi: havacılık sektöründe bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi FBE.
  • Tummala, V. M. R., & Ling, H. (1998). A note on the computation of the mean random consistency index of the AHP. Theory and Decision. 44, 221-230.
  • Wu, H., Chen, Jui., & Chen, I. (2012). Performance evaluation of aircraft maintenance staff using a fuzzy MCDM approach. International Journal of Innovative Computing, Information and Control. 8 (6), 3919-3937.
  • Zimmermann, H. J. (2001). Fuzzy set theory and its applications. New York: Springer Science+Business Media
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Behaviour-Personality Assessment in Psychology
Journal Section Articles
Authors

Ferit Saitoglu This is me 0000-0001-6211-1214

Sinan Apak This is me 0000-0002-3263-7167

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Saitoglu, F., & Apak, S. (2021). ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA. Research Journal of Business and Management, 8(2), 101-128. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1401
AMA Saitoglu F, Apak S. ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA. RJBM. June 2021;8(2):101-128. doi:10.17261/Pressacademia.2021.1401
Chicago Saitoglu, Ferit, and Sinan Apak. “ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA”. Research Journal of Business and Management 8, no. 2 (June 2021): 101-28. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1401.
EndNote Saitoglu F, Apak S (June 1, 2021) ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA. Research Journal of Business and Management 8 2 101–128.
IEEE F. Saitoglu and S. Apak, “ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA”, RJBM, vol. 8, no. 2, pp. 101–128, 2021, doi: 10.17261/Pressacademia.2021.1401.
ISNAD Saitoglu, Ferit - Apak, Sinan. “ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA”. Research Journal of Business and Management 8/2 (June 2021), 101-128. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1401.
JAMA Saitoglu F, Apak S. ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA. RJBM. 2021;8:101–128.
MLA Saitoglu, Ferit and Sinan Apak. “ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA”. Research Journal of Business and Management, vol. 8, no. 2, 2021, pp. 101-28, doi:10.17261/Pressacademia.2021.1401.
Vancouver Saitoglu F, Apak S. ÇOK BOYUTLU YETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ: UÇAK BAKIM ORGANİZASYONUNDA BİR UYGULAMA. RJBM. 2021;8(2):101-28.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.