Amaç- Bu çalışmanın amacı Pondy’nin örgütsel çatışma modeli bağlamında örgütlerde; çatışmayı etkin bir şekilde teşhis etmek, analiz etmek, yönetmek ve kontrol etmek için çeşitli yaklaşımlar geliştirerek değerlendirmelerde bulunmaktır.
Yöntem- Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan fenomenolojik (olgu bilim) araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma örneklemini Gaziantep ilinde özel sektörde faaliyet gösteren bir işletmenin işgörenleri oluşturmaktadır. Örneklemde 17 işgören bulunmaktadır. Araştırma, Kasım ve Aralık 2019 tarihleri arasında işletmede çalışan işgörenlerin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Buna göre araştırmanın amacı doğrultusunda araştırma soru formunda; örgütsel çatışma olgusuna yönelik olarak oluşan algıyı tespit edebilmek için demografik sorularla birlikte hazırlanan açık uçlu sorular yer almaktadır.
Bulgular- Analiz sonuçları ele alınan işletme genelinde en çok meydana gelen Pondy’nin örgütsel çatışma türlerinin algılanan ve hissedilen çatışma türleri olduğunu göstermektedir. Bu durum bize işletme genelinde, algılanan ve hissedilen çatışmalar bağlamında işin niteliği, kıskançlık, performans ile hedef farklılıkları ve öncelik konumlama nedenlerine bağlı olarak bireyler veya gruplar arasında tek taraflı (algılanan) ya da karşılıklı (hissedilen) düzeyde tedirginlik, düşmanlık, kutuplaşma, hayal kırıklığına uğrama biçiminde duygusal tepkilerin geliştirildiğini ve yaşandığını göstermektedir.
Sonuç- Araştırma sonucunda Pondy’nin örgütsel çatışma modeli yardımıyla yöneticilerin işletmede meydana gelen çatışmaları tespit etme, kontrol etme ve yönetme şansına sahip olabilecekleri belirlenmiştir. Aynı zamanda bulgular, çatışmaların tespit edilmesiyle birlikte açık çatışma aşamasına kadar çatışmalara çözüm yolu bulunabildiği takdirde yöneticilere; örgütsel düzeyde geleceğe yönelik iş birliği, örgütsel performans ve iş geliştirme konularında yardımcı olabilecek ve farklı çözüm odaklı stratejiler geliştirmelerine imkân sağlayabileceklerini göstermektedir.
Örgütsel çatışma Pondy’nin örgütsel çatışma modeli örgütsel çatışma yönetimi fenomenolojik araştırma
Pupose- The aim of this study is developing and evaluating various approaches to effectively diagnose, analyse, manage and control the conflict in organizations within the context of Pondy’s organizational conflict model.
Methodology- This study used phenomenological design, a qualitative research method. The sample of the research consists of the employees of a private sector enterprise operating in Gaziantep. The sample consists of 17 employees. The research was carried out between November and December 2019 with the participation of the employees. Accordingly, in line with the purpose of the research, in the research question form there are open-ended questions prepared together with demographic questions in order to determine the perception of organizational conflict.
Findings- The results of the analysis show that Pondy's organizational conflict types that occur most throughout the enterprise are perceived and felt types of conflict. This situation gives us unilateral (perceived) or mutual (felt) anxiety, hostility, polarization, disappointment between individuals or groups depending on the nature of the work, jealousy, performance and target differences and priority positioning in the context of perceived and felt conflicts throughout the enterprise. It shows that emotional reactions are experienced and developed.
Conclusion- As a result of the research, it was determined that with the help of Pondy's organizational conflict model, managers can have the chance to detect, control and manage the conflicts that occur within the business. At the same time, the findings, if a solution to the conflicts can be found until the stage of open conflict with the detection of the conflict; It shows that the managers can help them with future-oriented cooperation, organizational performance and business development at the organizational level and enable them to develop different solution-oriented strategies.
Organizational conflict Pondy's organizational conflict model organizational conflict management phenomenological research
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 4 |
Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.
Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).
Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.