الطلاب الدوليون في دبلوماسية التعليم التركية: الطلاب السوريون نموذجًا
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 3, 41 - 54, 01.09.2025
Faruk Taşcı
,
Hamza Kızılkaya
Abstract
الطلاب الدوليون هم إحدى الركائز الأساسية للدبلوماسية التعليمية. تبحث هذه الدراسة في البعد الدولي للطلاب في الدبلوماسية التعليمية التركية من خلال مثال الطلاب السوريين. يوجد في تركيا 60,750 طالبًا سوريًّا على مستوى الجامعات، و12,537 خريجًا بين عامي 2013 و2023؛ وهذا يعني أن تركيا تؤدّي أدوارًا مهمة في التعاون الإستراتيجي طويل الأمد مع سوريا، ولاسيما في المجالات الاقتصادية والسياسية والدبلوماسية والأكاديمية والاجتماعية والثقافية. وفي هذا السياق، فإن الإستراتيجية التعليمية التي تنفذها تركيا تجاه الطلاب السوريين على وجه الخصوص تعزز ريادتها الإقليمية، وتقدّم نموذجًا مثاليًّا لمفهوم الطلاب الدوليين.
References
-
İlhan Tekeli, “Türkiye’de İçgöç Sorunsalı Yeniden Tanımlanma Aşamasına Geldi,” Konferans: Türkiye’de İçgöç; 6-8 Haziran 1997, (Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul: 1998), s. 9.
-
Sabahattin Zaim, “IV. Oturum Değerlendirmesi: Türkiye’den Göçler”, Uluslararası Göç Sempozyumu Bildiriler; 8-11 Aralık 2005, (Zeytinburnu Belediyesi, İstanbul: 2006), s. 327.
-
Auveen Woods & Nihal Kayalı, Suriyeli Topluluklarla Etkileşim: İstanbul’daki Yerel Yönetimlerin Rolü, (İstanbul Politikalar Merkezi, İstanbul: 2017) s. 7.
-
Yeliz Şanlı, “Küreselleşme Sürecinde İnsan Hakları: Sığınma Hakkı”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, SBE, Ankara: 2004), s. 134.
-
Uluslararası Göç Örgütü, Göç Terimleri Sözlüğü, (IOM, Cenevre: 2009), s. 19.
-
Oğuzhan Ömer Demir ve Hakan Erdal “Yasadışı Göç İle İlgili Kavramların Doğru Anlaşılamaması Sorunu ve Yazılı Basında Çıkan Haberler Üzerine Bir İnceleme”, Polis Bilimleri Dergisi, Cilt: 12 Sayı: 1, (2010), s. 35.
-
Mehmet Ali Bolat, “Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Politikası: Durum Tespiti ve Öneriler”, Uluslararası Öğrencilik Sosyal, Ekonomik ve Kültürel Perspektifler, (Harf Yayıncılık, İstanbul: 2017), s. 2.
-
YÖK, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi 2024-2028, (YÖK Yayınları, Ankara: 2025). s. 3.
-
“Other policy relevant indicators: Outbound internationally mobile students by host region”, UNESCO, https://data.uis.unesco.org/index.aspx?queryid=3807, (Erişim tarihi: 12 Haziran 2025).
-
Ruhi Can Alkın, “Tarihsel Kopuş ve Süreklilik Bağlamında Türkiye’de Devlet ve Sivil Toplumun Uluslararası Öğrenci Politikası”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi SBE, Konya: 2020), s. 56.
-
İbrahim Çankaya ve Engin Öztürk, “Yükseköğretimde Yeni Küresel Pazar: Uluslararası Öğrenci Hareketliliğine İlişkin Bir Analiz”, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 6, (2014), s. 99.
-
Mustafa Mutluer, Uluslararası Göçler ve Türkiye, (Çantay Kitabevi, İstanbul: 2003), s. 20-21.
-
“A Quick Look At Global Mobility Trends”, Project Atlas, 2024,https://www.iie.org/wp-content/uploads/2024/11/Project-Atlas_Infographic_2024-1.pdf & “A Quick Look At Global Mobility Trends”, Project Atlas, 2023, https://www.iie.org/wp-content/uploads/2024/01/Project-Atlas_Infographic_2023_2.pdf. Not: Türkiye verileri: YÖK, “Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi,” (Çevrimiçi) https://istatistik.yok.gov.tr/.
-
Fatma Nevra Seggie ve Hakan Ergin, Yükseköğretimin Uluslararasılaşmasına Güncel Bir Bakış: Türkiye’de Uluslararası Akademisyenler, (SETA Yayınları, İstanbul: 2018), s. 53.
-
Gülşen Yılmaz ve Nezahat Güçlü, “Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliğinin Görünümü”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1, (2021), s. 248.
-
Mahmut Özer, “Türkiye’de Uluslararası Öğrenciler”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, (2012), s. 11.
-
Göç’ün “ağ teorisi” kapsamında “göç edilen ülkedeki eski göçmenler ile yeni göçmenler arasında ilişki ağı” söz konusu olmaktadır. Mutluer, Uluslararası Göçler ve Türkiye, s. 21.
-
“Öğrenci Yaşam Maliyeti Araştırması,” İstanbul Planlama Ajansı – İPA, https://ipa.istanbul/yayinlarimiz/genel/arastirma-ogrenci-yasam-maliyeti-arastirmasi-2/, (Erişim Tarihi: 12.12.2024).
-
Ruhi Can Alkın “Tarihsel Kopuş ve Süreklilik Bağlamında Türkiye’de Devlet ve Sivil Toplumun Uluslararası Öğrenci Politikası,” (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, SBE, Konya: 2020), s. 98.
-
Nick Hillman “Over One-Quarter of the World’s Countries are Headed by Someone Educated in the Uk and Another Quarter are Headed by Someone Educated in the US – HEPI’S 2023 SOFT-POWER INDEX,”, HEPİ, 22.08.2023, https://www.hepi.ac.uk/2023/08/22/over-one-quarter-of-the-worlds-countries-are-headed-by-someone-educated-in-the-uk-and-another-quarter-are-headed-by-someone-educated-in-the-us-hepi-2023-soft-power-index/, (Erişim Tarihi: 12.12.2024).
International Students in Turkish Education Diplomacy: Syrian Students as a Case Study
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 3, 41 - 54, 01.09.2025
Faruk Taşcı
,
Hamza Kızılkaya
Abstract
International students are one of the cornerstones of education diplomacy. This study examines the international dimension of students in Turkish education diplomacy through the case of Syrian students. There are 60,750 Syrian students at the university level and 12,537 graduates between 2013 and 2023 in Türkiye. This means that Türkiye plays important roles in long-term strategic cooperation with Syria, particularly in the economic, political, diplomatic, academic, social, and cultural fields. In this context, Türkiye's educational strategy towards Syrian students in particular reinforces its regional leadership and provides an ideal model for the concept of international students.
References
-
İlhan Tekeli, “Türkiye’de İçgöç Sorunsalı Yeniden Tanımlanma Aşamasına Geldi,” Konferans: Türkiye’de İçgöç; 6-8 Haziran 1997, (Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul: 1998), s. 9.
-
Sabahattin Zaim, “IV. Oturum Değerlendirmesi: Türkiye’den Göçler”, Uluslararası Göç Sempozyumu Bildiriler; 8-11 Aralık 2005, (Zeytinburnu Belediyesi, İstanbul: 2006), s. 327.
-
Auveen Woods & Nihal Kayalı, Suriyeli Topluluklarla Etkileşim: İstanbul’daki Yerel Yönetimlerin Rolü, (İstanbul Politikalar Merkezi, İstanbul: 2017) s. 7.
-
Yeliz Şanlı, “Küreselleşme Sürecinde İnsan Hakları: Sığınma Hakkı”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, SBE, Ankara: 2004), s. 134.
-
Uluslararası Göç Örgütü, Göç Terimleri Sözlüğü, (IOM, Cenevre: 2009), s. 19.
-
Oğuzhan Ömer Demir ve Hakan Erdal “Yasadışı Göç İle İlgili Kavramların Doğru Anlaşılamaması Sorunu ve Yazılı Basında Çıkan Haberler Üzerine Bir İnceleme”, Polis Bilimleri Dergisi, Cilt: 12 Sayı: 1, (2010), s. 35.
-
Mehmet Ali Bolat, “Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Politikası: Durum Tespiti ve Öneriler”, Uluslararası Öğrencilik Sosyal, Ekonomik ve Kültürel Perspektifler, (Harf Yayıncılık, İstanbul: 2017), s. 2.
-
YÖK, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi 2024-2028, (YÖK Yayınları, Ankara: 2025). s. 3.
-
“Other policy relevant indicators: Outbound internationally mobile students by host region”, UNESCO, https://data.uis.unesco.org/index.aspx?queryid=3807, (Erişim tarihi: 12 Haziran 2025).
-
Ruhi Can Alkın, “Tarihsel Kopuş ve Süreklilik Bağlamında Türkiye’de Devlet ve Sivil Toplumun Uluslararası Öğrenci Politikası”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi SBE, Konya: 2020), s. 56.
-
İbrahim Çankaya ve Engin Öztürk, “Yükseköğretimde Yeni Küresel Pazar: Uluslararası Öğrenci Hareketliliğine İlişkin Bir Analiz”, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 6, (2014), s. 99.
-
Mustafa Mutluer, Uluslararası Göçler ve Türkiye, (Çantay Kitabevi, İstanbul: 2003), s. 20-21.
-
“A Quick Look At Global Mobility Trends”, Project Atlas, 2024,https://www.iie.org/wp-content/uploads/2024/11/Project-Atlas_Infographic_2024-1.pdf & “A Quick Look At Global Mobility Trends”, Project Atlas, 2023, https://www.iie.org/wp-content/uploads/2024/01/Project-Atlas_Infographic_2023_2.pdf. Not: Türkiye verileri: YÖK, “Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi,” (Çevrimiçi) https://istatistik.yok.gov.tr/.
-
Fatma Nevra Seggie ve Hakan Ergin, Yükseköğretimin Uluslararasılaşmasına Güncel Bir Bakış: Türkiye’de Uluslararası Akademisyenler, (SETA Yayınları, İstanbul: 2018), s. 53.
-
Gülşen Yılmaz ve Nezahat Güçlü, “Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliğinin Görünümü”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1, (2021), s. 248.
-
Mahmut Özer, “Türkiye’de Uluslararası Öğrenciler”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, (2012), s. 11.
-
Göç’ün “ağ teorisi” kapsamında “göç edilen ülkedeki eski göçmenler ile yeni göçmenler arasında ilişki ağı” söz konusu olmaktadır. Mutluer, Uluslararası Göçler ve Türkiye, s. 21.
-
“Öğrenci Yaşam Maliyeti Araştırması,” İstanbul Planlama Ajansı – İPA, https://ipa.istanbul/yayinlarimiz/genel/arastirma-ogrenci-yasam-maliyeti-arastirmasi-2/, (Erişim Tarihi: 12.12.2024).
-
Ruhi Can Alkın “Tarihsel Kopuş ve Süreklilik Bağlamında Türkiye’de Devlet ve Sivil Toplumun Uluslararası Öğrenci Politikası,” (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, SBE, Konya: 2020), s. 98.
-
Nick Hillman “Over One-Quarter of the World’s Countries are Headed by Someone Educated in the Uk and Another Quarter are Headed by Someone Educated in the US – HEPI’S 2023 SOFT-POWER INDEX,”, HEPİ, 22.08.2023, https://www.hepi.ac.uk/2023/08/22/over-one-quarter-of-the-worlds-countries-are-headed-by-someone-educated-in-the-uk-and-another-quarter-are-headed-by-someone-educated-in-the-us-hepi-2023-soft-power-index/, (Erişim Tarihi: 12.12.2024).
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 3, 41 - 54, 01.09.2025
Faruk Taşcı
,
Hamza Kızılkaya
References
-
İlhan Tekeli, “Türkiye’de İçgöç Sorunsalı Yeniden Tanımlanma Aşamasına Geldi,” Konferans: Türkiye’de İçgöç; 6-8 Haziran 1997, (Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul: 1998), s. 9.
-
Sabahattin Zaim, “IV. Oturum Değerlendirmesi: Türkiye’den Göçler”, Uluslararası Göç Sempozyumu Bildiriler; 8-11 Aralık 2005, (Zeytinburnu Belediyesi, İstanbul: 2006), s. 327.
-
Auveen Woods & Nihal Kayalı, Suriyeli Topluluklarla Etkileşim: İstanbul’daki Yerel Yönetimlerin Rolü, (İstanbul Politikalar Merkezi, İstanbul: 2017) s. 7.
-
Yeliz Şanlı, “Küreselleşme Sürecinde İnsan Hakları: Sığınma Hakkı”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, SBE, Ankara: 2004), s. 134.
-
Uluslararası Göç Örgütü, Göç Terimleri Sözlüğü, (IOM, Cenevre: 2009), s. 19.
-
Oğuzhan Ömer Demir ve Hakan Erdal “Yasadışı Göç İle İlgili Kavramların Doğru Anlaşılamaması Sorunu ve Yazılı Basında Çıkan Haberler Üzerine Bir İnceleme”, Polis Bilimleri Dergisi, Cilt: 12 Sayı: 1, (2010), s. 35.
-
Mehmet Ali Bolat, “Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Politikası: Durum Tespiti ve Öneriler”, Uluslararası Öğrencilik Sosyal, Ekonomik ve Kültürel Perspektifler, (Harf Yayıncılık, İstanbul: 2017), s. 2.
-
YÖK, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi 2024-2028, (YÖK Yayınları, Ankara: 2025). s. 3.
-
“Other policy relevant indicators: Outbound internationally mobile students by host region”, UNESCO, https://data.uis.unesco.org/index.aspx?queryid=3807, (Erişim tarihi: 12 Haziran 2025).
-
Ruhi Can Alkın, “Tarihsel Kopuş ve Süreklilik Bağlamında Türkiye’de Devlet ve Sivil Toplumun Uluslararası Öğrenci Politikası”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi SBE, Konya: 2020), s. 56.
-
İbrahim Çankaya ve Engin Öztürk, “Yükseköğretimde Yeni Küresel Pazar: Uluslararası Öğrenci Hareketliliğine İlişkin Bir Analiz”, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 6, (2014), s. 99.
-
Mustafa Mutluer, Uluslararası Göçler ve Türkiye, (Çantay Kitabevi, İstanbul: 2003), s. 20-21.
-
“A Quick Look At Global Mobility Trends”, Project Atlas, 2024,https://www.iie.org/wp-content/uploads/2024/11/Project-Atlas_Infographic_2024-1.pdf & “A Quick Look At Global Mobility Trends”, Project Atlas, 2023, https://www.iie.org/wp-content/uploads/2024/01/Project-Atlas_Infographic_2023_2.pdf. Not: Türkiye verileri: YÖK, “Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi,” (Çevrimiçi) https://istatistik.yok.gov.tr/.
-
Fatma Nevra Seggie ve Hakan Ergin, Yükseköğretimin Uluslararasılaşmasına Güncel Bir Bakış: Türkiye’de Uluslararası Akademisyenler, (SETA Yayınları, İstanbul: 2018), s. 53.
-
Gülşen Yılmaz ve Nezahat Güçlü, “Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliğinin Görünümü”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1, (2021), s. 248.
-
Mahmut Özer, “Türkiye’de Uluslararası Öğrenciler”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, (2012), s. 11.
-
Göç’ün “ağ teorisi” kapsamında “göç edilen ülkedeki eski göçmenler ile yeni göçmenler arasında ilişki ağı” söz konusu olmaktadır. Mutluer, Uluslararası Göçler ve Türkiye, s. 21.
-
“Öğrenci Yaşam Maliyeti Araştırması,” İstanbul Planlama Ajansı – İPA, https://ipa.istanbul/yayinlarimiz/genel/arastirma-ogrenci-yasam-maliyeti-arastirmasi-2/, (Erişim Tarihi: 12.12.2024).
-
Ruhi Can Alkın “Tarihsel Kopuş ve Süreklilik Bağlamında Türkiye’de Devlet ve Sivil Toplumun Uluslararası Öğrenci Politikası,” (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, SBE, Konya: 2020), s. 98.
-
Nick Hillman “Over One-Quarter of the World’s Countries are Headed by Someone Educated in the Uk and Another Quarter are Headed by Someone Educated in the US – HEPI’S 2023 SOFT-POWER INDEX,”, HEPİ, 22.08.2023, https://www.hepi.ac.uk/2023/08/22/over-one-quarter-of-the-worlds-countries-are-headed-by-someone-educated-in-the-uk-and-another-quarter-are-headed-by-someone-educated-in-the-us-hepi-2023-soft-power-index/, (Erişim Tarihi: 12.12.2024).