Economic and Social Changes and Their Impact on Education Policies in Türkiye (2002-2012)
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 3, 55 - 86, 01.09.2025
Yusuf Alpaydın
,
Kürşad Kültür
Abstract
This study focuses on the major social, economic, and political changes affecting education policies in Türkiye and comprehensively analyzes the repercussions of these changes on the education system and the impact of these processes on education policies. The study examines how the interactions between economic crises, migration movements, political reforms, and social transformations have affected the quality of education and access to it, shaping the formulation and implementation of education policies in Türkiye. In this context, understanding the dynamic structure of the Turkish education system and the process of policy development is crucial for strategic planning for the future.
References
-
Özlem Çakmak, “Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 11, (2008), s. 33-41.
-
Şadan Çalışkan, Mustafa Karabacak ve Oytun Meçik, “Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif Bir Yaklaşım)”, Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 21, (2013), s. 29-48.
-
Recep Emre Eriçok ve Veli Yılancı, “Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Sınır Testi Yaklaşımı”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1, (2013), s. 87-101.
-
Selim Selim, Yusuf Purtaş ve Doğan Uysal, “G-20 Ülkelerinde Eğitim Harcamalarının Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, (2014), s. 1-15.
-
Gönül İçli, “Eğitim, İstihdam ve Teknoloji”, Pamukkale University Journal of Education, Cilt: 9, Sayı: 9, (Ocak 2001), s. 65-71.
-
“World Bank Open Data”.
-
Saima Wasim, Hasan Raza, Syed Aamir Alam Rizvi ve Mumtaz Ali, “The Impact of Employment and Education on the Economic Growth of Pakistan: A Time-Series Analysis”, Journal of Economics and Sustainable Development, Cilt: 14, Sayı: 2, (2023), s. 45-58.
-
“World Bank Open Data”.
-
“Vatandaşın Bütçe Rehberi 2024 Yılı Bütçesi”, T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, (2024), https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2024/01/2024-VatandasinButce-Rehberi.pdf, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Türkiye’de 5-14 Yaş Aralığındaki Okullaşma Oranı Yüzde 99’a Ulaştı”, MEB, (2023), https://www.meb.gov.tr/turkiyede-5-14-yas-araligindaki-okullasma-orani-yuzde-99a-ulasti/haber/29875/tr, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
Cenk Beyaz, “Yüzüncü Yılında Türkiye Demografisi”, Humanitas: Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı, Sayı: 12, (2024), s. 57-85.
-
“Nüfus İstatistikleri Portalı”, TÜİK, https://nip.tuik.gov.tr/?value=YasGrubunaGoreNufus, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
Mesfin Abate ve Fikirte Mariam Desta, “Examining the Relationship Between Fertility Rates and Socioeconomic Development in Rural and Urban Ethiopia: A Demographic Analysis from 2000 to 2020”, Journal of Research in Social Science and Humanities, Cilt: 3, Sayı: 8, (2024); Athanase Iyakaremye, “Assessing the Impact of Education on Life Expectancy in Rwanda”, International Journal of Economics, Cilt: 9, Sayı: 2, (2024), s. 65-73; Tianheng Wang, “The Impact of Female Education on Fertility: Evidence from Malawi Universal Primary Education Program”, Journal of Demographic Economics, (2024), s. 1-29.
-
Beyaz, “Yüzüncü Yılında Türkiye Demografisi”.
-
Fahriye Leziz Taner, Abdurrahman Ongur, Vedat Yıldırım Tağar, Cansu Kozan ve Merzuh Taner, “Türkiye’de Kırdan Kente Göç, Nedenleri ve Sonuçları Üzerine Değerlendirmeler”, Socrates Journal of Inter- disciplinary Social Studies, Cilt: 10, Sayı: 45, (2024), s. 1-8.
-
Byulegenova, B. B., Pogodin, S. N., Turemuratov, O. Z. Gumilyov Eurasian National University, “Ur- banization as a Global Trend: Causes and Consequences”, Bulletin of the L.N. Gumilyov Eurasian National University. Political Science. Regional Studies, Oriental Studies. Turkology Series, Cilt: 142, Sayı: 1, (2023), s. 37-42.
-
Ying Chao, “Parental Migration Education: The Impact of Parental Migration Education on the Mental Health of Chinese Rural Students”, BCP Business & Management, Sayı: 43, (2023), s. 1-6.
-
“Açılan Köy Yaşam Merkezi Sayısı 3 Bin 500’e Ulaştı”, T.C. MEB Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı İnternet Hizmetleri Daire Başkanlığı, (2023), https://www.meb.gov.tr/acilan-koy-yasam-merkezi-sayisi-3-bin-500e-ulasti/haber/30068/tr, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Cumhurbaşkanı Erdoğan, 2000 Köy Yaşam Merkezinin Açılışını Gerçekleştirdi”, T.C. Cum- hurbaşkanlığı, 7 Kasım 2022, https://www.tccb.gov.tr/haberler/410/141538/cumhurbaskani-erdogan-2000-koy-yasam-merkezi-nin-acilisini-gerceklestirdi, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Biz Kimiz? Toplumsal Yapı Ara5tırması 2006”, KONDA Araştırma ve Danışmanlık, https://konda.com.tr/uploads/2006-09-konda-toplumsal-yapi-e06eae581afa97f4a6acc01606f55f9f4f8a3a44797a2401c- 11b16aca4f34aec.pdf. (Erişim tarihi: 10 Kasım 2024).
-
Alper Altınöz, “Türkiye’de Göç Yönetimi ve Entegrasyon Politikaları”, Boyabat İktisadi ve İdari Bilim- ler Fakültesi E-Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, (2024), s. 1-27.
-
Viktoriia Adamyk and Kateryna Dyachuk, “International Student Migration: Current Trends and Challenges for Developing Countries”, Herald of Economics, Cilt: 1, Sayı: 1, (2023), s. 45-58.
-
Talip Küçükcan, “Modernleşme ve Sekülerleşme Kuramları Bağlamında Din, Toplumsal Değişme ve İslam Dünyası”, İslam Ara5tırmaları Dergisi, Sayı: 13, (2005), s. 109-128.
-
“İstatistiklerle Aile”, TÜİK Haber Bülteni, Sayı: 24646, 10 Mayıs 2017.
-
Osman Aydınlı, Harun Abacı, İsmail Şimşek vd., Uluslararası 21. Yüzyılda Gençlik ve İnanç Eğilim- leri, 1. Cilt, (İlahiyat, İstanbul: 2022), s. 673; Alpaslan Çobanoğlu, “Türk Aile Yapısında ve Kültüründe Yakın Gelecekte Önem Kazanacağı Öngörülen Değişimler”, Sosyal ve Be5eri Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2, (2020), s. 68-80; Talip Küçükcan, “Modernleşme ve Sekülerleşme Kuramları Bağlamında Din, Toplumsal Değişme ve İslam Dünyası”, İslam Ara5tırmaları Dergisi, Sayı: 13, (2005), s. 109-128.
-
“Türkiye’de Gençlik Araştırması”, SEKAM, (2016), https://www.sekam.com.tr/sayfa.php?detay=turkiye%5Cde-genclik-, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 3, 55 - 86, 01.09.2025
Yusuf Alpaydın
,
Kürşad Kültür
References
-
Özlem Çakmak, “Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 11, (2008), s. 33-41.
-
Şadan Çalışkan, Mustafa Karabacak ve Oytun Meçik, “Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif Bir Yaklaşım)”, Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 21, (2013), s. 29-48.
-
Recep Emre Eriçok ve Veli Yılancı, “Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Sınır Testi Yaklaşımı”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1, (2013), s. 87-101.
-
Selim Selim, Yusuf Purtaş ve Doğan Uysal, “G-20 Ülkelerinde Eğitim Harcamalarının Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, (2014), s. 1-15.
-
Gönül İçli, “Eğitim, İstihdam ve Teknoloji”, Pamukkale University Journal of Education, Cilt: 9, Sayı: 9, (Ocak 2001), s. 65-71.
-
“World Bank Open Data”.
-
Saima Wasim, Hasan Raza, Syed Aamir Alam Rizvi ve Mumtaz Ali, “The Impact of Employment and Education on the Economic Growth of Pakistan: A Time-Series Analysis”, Journal of Economics and Sustainable Development, Cilt: 14, Sayı: 2, (2023), s. 45-58.
-
“World Bank Open Data”.
-
“Vatandaşın Bütçe Rehberi 2024 Yılı Bütçesi”, T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, (2024), https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2024/01/2024-VatandasinButce-Rehberi.pdf, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Türkiye’de 5-14 Yaş Aralığındaki Okullaşma Oranı Yüzde 99’a Ulaştı”, MEB, (2023), https://www.meb.gov.tr/turkiyede-5-14-yas-araligindaki-okullasma-orani-yuzde-99a-ulasti/haber/29875/tr, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
Cenk Beyaz, “Yüzüncü Yılında Türkiye Demografisi”, Humanitas: Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı, Sayı: 12, (2024), s. 57-85.
-
“Nüfus İstatistikleri Portalı”, TÜİK, https://nip.tuik.gov.tr/?value=YasGrubunaGoreNufus, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
Mesfin Abate ve Fikirte Mariam Desta, “Examining the Relationship Between Fertility Rates and Socioeconomic Development in Rural and Urban Ethiopia: A Demographic Analysis from 2000 to 2020”, Journal of Research in Social Science and Humanities, Cilt: 3, Sayı: 8, (2024); Athanase Iyakaremye, “Assessing the Impact of Education on Life Expectancy in Rwanda”, International Journal of Economics, Cilt: 9, Sayı: 2, (2024), s. 65-73; Tianheng Wang, “The Impact of Female Education on Fertility: Evidence from Malawi Universal Primary Education Program”, Journal of Demographic Economics, (2024), s. 1-29.
-
Beyaz, “Yüzüncü Yılında Türkiye Demografisi”.
-
Fahriye Leziz Taner, Abdurrahman Ongur, Vedat Yıldırım Tağar, Cansu Kozan ve Merzuh Taner, “Türkiye’de Kırdan Kente Göç, Nedenleri ve Sonuçları Üzerine Değerlendirmeler”, Socrates Journal of Inter- disciplinary Social Studies, Cilt: 10, Sayı: 45, (2024), s. 1-8.
-
Byulegenova, B. B., Pogodin, S. N., Turemuratov, O. Z. Gumilyov Eurasian National University, “Ur- banization as a Global Trend: Causes and Consequences”, Bulletin of the L.N. Gumilyov Eurasian National University. Political Science. Regional Studies, Oriental Studies. Turkology Series, Cilt: 142, Sayı: 1, (2023), s. 37-42.
-
Ying Chao, “Parental Migration Education: The Impact of Parental Migration Education on the Mental Health of Chinese Rural Students”, BCP Business & Management, Sayı: 43, (2023), s. 1-6.
-
“Açılan Köy Yaşam Merkezi Sayısı 3 Bin 500’e Ulaştı”, T.C. MEB Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı İnternet Hizmetleri Daire Başkanlığı, (2023), https://www.meb.gov.tr/acilan-koy-yasam-merkezi-sayisi-3-bin-500e-ulasti/haber/30068/tr, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Cumhurbaşkanı Erdoğan, 2000 Köy Yaşam Merkezinin Açılışını Gerçekleştirdi”, T.C. Cum- hurbaşkanlığı, 7 Kasım 2022, https://www.tccb.gov.tr/haberler/410/141538/cumhurbaskani-erdogan-2000-koy-yasam-merkezi-nin-acilisini-gerceklestirdi, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Biz Kimiz? Toplumsal Yapı Ara5tırması 2006”, KONDA Araştırma ve Danışmanlık, https://konda.com.tr/uploads/2006-09-konda-toplumsal-yapi-e06eae581afa97f4a6acc01606f55f9f4f8a3a44797a2401c- 11b16aca4f34aec.pdf. (Erişim tarihi: 10 Kasım 2024).
-
Alper Altınöz, “Türkiye’de Göç Yönetimi ve Entegrasyon Politikaları”, Boyabat İktisadi ve İdari Bilim- ler Fakültesi E-Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, (2024), s. 1-27.
-
Viktoriia Adamyk and Kateryna Dyachuk, “International Student Migration: Current Trends and Challenges for Developing Countries”, Herald of Economics, Cilt: 1, Sayı: 1, (2023), s. 45-58.
-
Talip Küçükcan, “Modernleşme ve Sekülerleşme Kuramları Bağlamında Din, Toplumsal Değişme ve İslam Dünyası”, İslam Ara5tırmaları Dergisi, Sayı: 13, (2005), s. 109-128.
-
“İstatistiklerle Aile”, TÜİK Haber Bülteni, Sayı: 24646, 10 Mayıs 2017.
-
Osman Aydınlı, Harun Abacı, İsmail Şimşek vd., Uluslararası 21. Yüzyılda Gençlik ve İnanç Eğilim- leri, 1. Cilt, (İlahiyat, İstanbul: 2022), s. 673; Alpaslan Çobanoğlu, “Türk Aile Yapısında ve Kültüründe Yakın Gelecekte Önem Kazanacağı Öngörülen Değişimler”, Sosyal ve Be5eri Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2, (2020), s. 68-80; Talip Küçükcan, “Modernleşme ve Sekülerleşme Kuramları Bağlamında Din, Toplumsal Değişme ve İslam Dünyası”, İslam Ara5tırmaları Dergisi, Sayı: 13, (2005), s. 109-128.
-
“Türkiye’de Gençlik Araştırması”, SEKAM, (2016), https://www.sekam.com.tr/sayfa.php?detay=turkiye%5Cde-genclik-, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
التغييرات الاقتصادية والاجتماعية وتأثيرها على التعليم في تركيا (2002-2012)
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 3, 55 - 86, 01.09.2025
Yusuf Alpaydın
,
Kürşad Kültür
Abstract
تركّز هذه الدراسة على التغيّرات الاجتماعية والاقتصادية والسياسية الرئيسة التي تؤثر في سياسات التعليم في تركيا، وتحلّل بشكل شامل انعكاسات هذه التغيّرات على نظام التعليم، وتأثير هذه العمليات في سياسات التعليم. وتبحث الدراسة في كيفية تأثير التفاعلات التي حدثت بين الأزمات الاقتصادية وحركات الهجرة والإصلاحات السياسية والتحولات الاجتماعية- في جودة التعليم، وإمكانية الوصول إليه، وفي تشكيل سياسات التعليم في تركيا وتطبيقها. وفي هذا السياق، يُعَدّ فهم البنية الديناميكية لنظام التعليم في تركيا، وعملية تطور سياساته أمرًا بالغ الأهمية للتخطيط الإستراتيجي للمستقبل.
References
-
Özlem Çakmak, “Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 11, (2008), s. 33-41.
-
Şadan Çalışkan, Mustafa Karabacak ve Oytun Meçik, “Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif Bir Yaklaşım)”, Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 21, (2013), s. 29-48.
-
Recep Emre Eriçok ve Veli Yılancı, “Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Sınır Testi Yaklaşımı”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1, (2013), s. 87-101.
-
Selim Selim, Yusuf Purtaş ve Doğan Uysal, “G-20 Ülkelerinde Eğitim Harcamalarının Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, (2014), s. 1-15.
-
Gönül İçli, “Eğitim, İstihdam ve Teknoloji”, Pamukkale University Journal of Education, Cilt: 9, Sayı: 9, (Ocak 2001), s. 65-71.
-
“World Bank Open Data”.
-
Saima Wasim, Hasan Raza, Syed Aamir Alam Rizvi ve Mumtaz Ali, “The Impact of Employment and Education on the Economic Growth of Pakistan: A Time-Series Analysis”, Journal of Economics and Sustainable Development, Cilt: 14, Sayı: 2, (2023), s. 45-58.
-
“World Bank Open Data”.
-
“Vatandaşın Bütçe Rehberi 2024 Yılı Bütçesi”, T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, (2024), https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2024/01/2024-VatandasinButce-Rehberi.pdf, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Türkiye’de 5-14 Yaş Aralığındaki Okullaşma Oranı Yüzde 99’a Ulaştı”, MEB, (2023), https://www.meb.gov.tr/turkiyede-5-14-yas-araligindaki-okullasma-orani-yuzde-99a-ulasti/haber/29875/tr, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
Cenk Beyaz, “Yüzüncü Yılında Türkiye Demografisi”, Humanitas: Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı, Sayı: 12, (2024), s. 57-85.
-
“Nüfus İstatistikleri Portalı”, TÜİK, https://nip.tuik.gov.tr/?value=YasGrubunaGoreNufus, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
Mesfin Abate ve Fikirte Mariam Desta, “Examining the Relationship Between Fertility Rates and Socioeconomic Development in Rural and Urban Ethiopia: A Demographic Analysis from 2000 to 2020”, Journal of Research in Social Science and Humanities, Cilt: 3, Sayı: 8, (2024); Athanase Iyakaremye, “Assessing the Impact of Education on Life Expectancy in Rwanda”, International Journal of Economics, Cilt: 9, Sayı: 2, (2024), s. 65-73; Tianheng Wang, “The Impact of Female Education on Fertility: Evidence from Malawi Universal Primary Education Program”, Journal of Demographic Economics, (2024), s. 1-29.
-
Beyaz, “Yüzüncü Yılında Türkiye Demografisi”.
-
Fahriye Leziz Taner, Abdurrahman Ongur, Vedat Yıldırım Tağar, Cansu Kozan ve Merzuh Taner, “Türkiye’de Kırdan Kente Göç, Nedenleri ve Sonuçları Üzerine Değerlendirmeler”, Socrates Journal of Inter- disciplinary Social Studies, Cilt: 10, Sayı: 45, (2024), s. 1-8.
-
Byulegenova, B. B., Pogodin, S. N., Turemuratov, O. Z. Gumilyov Eurasian National University, “Ur- banization as a Global Trend: Causes and Consequences”, Bulletin of the L.N. Gumilyov Eurasian National University. Political Science. Regional Studies, Oriental Studies. Turkology Series, Cilt: 142, Sayı: 1, (2023), s. 37-42.
-
Ying Chao, “Parental Migration Education: The Impact of Parental Migration Education on the Mental Health of Chinese Rural Students”, BCP Business & Management, Sayı: 43, (2023), s. 1-6.
-
“Açılan Köy Yaşam Merkezi Sayısı 3 Bin 500’e Ulaştı”, T.C. MEB Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı İnternet Hizmetleri Daire Başkanlığı, (2023), https://www.meb.gov.tr/acilan-koy-yasam-merkezi-sayisi-3-bin-500e-ulasti/haber/30068/tr, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Cumhurbaşkanı Erdoğan, 2000 Köy Yaşam Merkezinin Açılışını Gerçekleştirdi”, T.C. Cum- hurbaşkanlığı, 7 Kasım 2022, https://www.tccb.gov.tr/haberler/410/141538/cumhurbaskani-erdogan-2000-koy-yasam-merkezi-nin-acilisini-gerceklestirdi, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).
-
“Biz Kimiz? Toplumsal Yapı Ara5tırması 2006”, KONDA Araştırma ve Danışmanlık, https://konda.com.tr/uploads/2006-09-konda-toplumsal-yapi-e06eae581afa97f4a6acc01606f55f9f4f8a3a44797a2401c- 11b16aca4f34aec.pdf. (Erişim tarihi: 10 Kasım 2024).
-
Alper Altınöz, “Türkiye’de Göç Yönetimi ve Entegrasyon Politikaları”, Boyabat İktisadi ve İdari Bilim- ler Fakültesi E-Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, (2024), s. 1-27.
-
Viktoriia Adamyk and Kateryna Dyachuk, “International Student Migration: Current Trends and Challenges for Developing Countries”, Herald of Economics, Cilt: 1, Sayı: 1, (2023), s. 45-58.
-
Talip Küçükcan, “Modernleşme ve Sekülerleşme Kuramları Bağlamında Din, Toplumsal Değişme ve İslam Dünyası”, İslam Ara5tırmaları Dergisi, Sayı: 13, (2005), s. 109-128.
-
“İstatistiklerle Aile”, TÜİK Haber Bülteni, Sayı: 24646, 10 Mayıs 2017.
-
Osman Aydınlı, Harun Abacı, İsmail Şimşek vd., Uluslararası 21. Yüzyılda Gençlik ve İnanç Eğilim- leri, 1. Cilt, (İlahiyat, İstanbul: 2022), s. 673; Alpaslan Çobanoğlu, “Türk Aile Yapısında ve Kültüründe Yakın Gelecekte Önem Kazanacağı Öngörülen Değişimler”, Sosyal ve Be5eri Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2, (2020), s. 68-80; Talip Küçükcan, “Modernleşme ve Sekülerleşme Kuramları Bağlamında Din, Toplumsal Değişme ve İslam Dünyası”, İslam Ara5tırmaları Dergisi, Sayı: 13, (2005), s. 109-128.
-
“Türkiye’de Gençlik Araştırması”, SEKAM, (2016), https://www.sekam.com.tr/sayfa.php?detay=turkiye%5Cde-genclik-, (Erişim tarihi: 12 Kasım 2024).