Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, , 98 - 107, 25.09.2024
https://doi.org/10.62425/rses.1508188

Abstract

References

  • Akkoyun, F. (2005). Gestalt Terapi Büyüme ve Gelişme Gücümüzün Harekete Geçişi. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yayın No: 238.
  • Alidina, S. (2010). Mindfulness for dummies. Wiley, England.
  • Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84 (4), 822. Doi: 10.1037/0022-3514.84.4.822.
  • Çatak, P. D., & Ögel, K. (2010). Farkındalık temelli terapiler ve terapötik süreçler. Klinik Psikiyatri, 13 (1), 85-91.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1980). Self-determination theory: When mind mediates behavior. The Journal of Mind and Behavior, 33-43. Doi: https://psycnet.apa.org/record/1982-22334-001.
  • Dökmen, Ü. (2002). Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. İstanbul: Kişisel Gelişim Dizisi Sistem Yayıncılık. Yayın No: 242.
  • Duman, S., Karagün, E., & Selvi, S. (2020). Anadolu ve spor lisesi öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarinin incelenmesi [Examining attitudes towards physical education and sports in students at Anatolian and sports high schools]. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (10), 89-103.
  • Eski, T. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi [Evaluating awareness levels of secondary education students towards winter sports]. Unpublished doctoral dissertation, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eski, T., & Yıldıran, İ. (2020). Kış sporları farkındalık ölçeği (ksfö) geliştirme çalışması [winter sports awareness scale (wsas) development study]. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 131-143.
  • Fişek, K. (1998). Devlet Politikası ve Toplumsal yapıyla İlişkileri Açısında Dünya’da Türkiye’de Spor Yönetimi. 2. Basım. Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Güven, Ö. (1992). Türklerde Spor Kültürü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Hazar, Z., Demir, G. T., & Can, B. (2018). Lise öğrencilerinin spora katılım güdülerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi [Examining the motivations of high school students’ participation in sports in terms of different variables]. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 225-235.
  • Hergüner, G. & Serarslan, M. Z. (2000). Kadınların spor yapmalarını etkileyen sosyokültürel faktörler. Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Dinamik Spor Bilimleri Dergisi. I (2). 188 – 205.
  • Karacaoğlan, B. & Şahin, N. H. (2016). Bilgece farkındalık ve duygu düzenleme becerisinin iş tatminine etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8 (4), 421-444. Doi: 10.20491/isarder.2016.226.
  • Kılcıgil, E. (1998). Sosyal Çevre-Spor İlişkileri (Teori ve Elit sporculara İlişkin Bir Uygulama) [Social Environment-Sport Relations (Theory and Application with regard to Elite Athletes)]. Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Küçük, Ö.H. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Kış Sporları Tesis Tanınırlık ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi (Ardahan Üniversitesi Örneği). Master’s thesis, Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Onay Özkaya, M. & Güzel, P. (2006). Spora Aktif Katılım Kararını Etkileyen Örnek Bir Davranış Modeli 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 3-5 Kasım. Muğla Üniversitesi. Muğla.
  • Orçanlı, K. (2018). Kış sporları merkezlerine farkındalık algısının oluşmasını etkileyen faktörlerin belirlenmesi (Erzurum İli Örneği) Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7 (3), 1-19.
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Öz-anlayış Düzeylerinin Bilinçli Farkındalık Kişilik Özellikleri ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yayınlanmış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya, Türkiye.
  • Polat, Ş. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kış Sporları Tesis Tanınırlık ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi (Erzurum Üniversitesi Örneği) [Examining University Students’ Recognition and Awareness Levels of Winter Sports Facilities (Erzurum University Sample Case)]. Master’s thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Stahl, B. & Goldstein, E. (2010). A mindfulness-based stress reduction workbook. New Harbinger Publications, Oakland.
  • Tanyeri, Y. (2000). Kayak alp disiplini. Erzurum: Bakanlar.
  • Tetik O, Aydog T, Demirel A H, Atay Ö A, & Doral M N. (2002). Kış sporlarında Spor Yaralanmaları [Sports Injuries in Winter Sports]. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe Journal Of Sport Sciences. 13 (4); 42-55.
  • Urartu, Ü. (1986). Kayak teknik taktik kondisyon. İstanbul: İnkılap.
  • Uzun, B. (2019). Fark et, Anda kal: Namı diğer Mindfulness, İnkılap yayınları.
  • Ünal, E. (2017). Ortaokul 7. ve 8. sınıf Öğrencilerinin Kış Sporlarına Yönelik Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi (Erzurum İli Örneği) [Examining the Awareness Levels of Winter Sports in Secondary School 7th and 8th Grade Students (Erzurum Province Sample Case)]. Master’s thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yetim, A. A. (2006). Sosyoloji ve Spor [Sociology and Sport]. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Yusuf, E. R., Çuhudar, A., & Demirel, M. (2020). Lise öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 136-143.
  • Zelazo, P. D., & Lyons, K. E. (2012). The potential benefits of mindfulness training inearly childhood: A developmental social cognitive neuroscience perspective. Child Development Perspectives, 6 (2), 154-160. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1750- 8606.2012.00241.x.

Evaluation of Awareness Levels Towards Winter Sports in Secondary School Students Studying in Different Climatic Conditions

Year 2024, , 98 - 107, 25.09.2024
https://doi.org/10.62425/rses.1508188

Abstract

This study aimed to evaluate the awareness levels of secondary school students studying in different climatic conditions toward winter sports by employing a descriptive scanning model, a quantitative research method. The SPSS 22.0 package program was used to analyze the data, while normality was assessed using the Kolmogorov and Smirnov tests. One-way analysis of variance (ANOVA) and t-tests were performed for normally distributed data. In addition, the homogeneity of the variances was examined to determine between which groups the statistically significant differences occurred; since the variances did not exhibit homogeneous features, Tamhane’s T2 test, a post-hoc multiple comparison technique, was used. A significance level of p < .05 was accepted for the findings obtained from the analyses. In order to test the reliability of the scales, internal consistency coefficients (Cronbach’s alpha) were calculated, with the results presented in table format. Based on our findings, certain demographic and socioeconomic variables were observed to affect the awareness levels of secondary school students with regard to winter sports. Comparing students living in different climatic conditions, a greater awareness of winter sports was found among those residing in regions with low snowfall, where winter conditions are unsuited to winter sports. The level of awareness concerning winter sports was thus determined to vary according to education, socioeconomic situation, and demographic characteristics rather than climatic conditions

Ethical Statement

Çalışma öncesinde Muş Alparslan Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği kurulundan 06.04.2021 tarih ve 5 sayılı toplantının 18. kararında çalışmamızın etik kurul onayı alınmıştır.

Thanks

Merhaba sayın editör. Çalışmamıza vereceğiniz emeklerden dolayı teşekkür ederim. İyi çalışmalar

References

  • Akkoyun, F. (2005). Gestalt Terapi Büyüme ve Gelişme Gücümüzün Harekete Geçişi. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yayın No: 238.
  • Alidina, S. (2010). Mindfulness for dummies. Wiley, England.
  • Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84 (4), 822. Doi: 10.1037/0022-3514.84.4.822.
  • Çatak, P. D., & Ögel, K. (2010). Farkındalık temelli terapiler ve terapötik süreçler. Klinik Psikiyatri, 13 (1), 85-91.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1980). Self-determination theory: When mind mediates behavior. The Journal of Mind and Behavior, 33-43. Doi: https://psycnet.apa.org/record/1982-22334-001.
  • Dökmen, Ü. (2002). Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. İstanbul: Kişisel Gelişim Dizisi Sistem Yayıncılık. Yayın No: 242.
  • Duman, S., Karagün, E., & Selvi, S. (2020). Anadolu ve spor lisesi öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarinin incelenmesi [Examining attitudes towards physical education and sports in students at Anatolian and sports high schools]. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (10), 89-103.
  • Eski, T. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi [Evaluating awareness levels of secondary education students towards winter sports]. Unpublished doctoral dissertation, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eski, T., & Yıldıran, İ. (2020). Kış sporları farkındalık ölçeği (ksfö) geliştirme çalışması [winter sports awareness scale (wsas) development study]. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 131-143.
  • Fişek, K. (1998). Devlet Politikası ve Toplumsal yapıyla İlişkileri Açısında Dünya’da Türkiye’de Spor Yönetimi. 2. Basım. Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Güven, Ö. (1992). Türklerde Spor Kültürü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Hazar, Z., Demir, G. T., & Can, B. (2018). Lise öğrencilerinin spora katılım güdülerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi [Examining the motivations of high school students’ participation in sports in terms of different variables]. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 225-235.
  • Hergüner, G. & Serarslan, M. Z. (2000). Kadınların spor yapmalarını etkileyen sosyokültürel faktörler. Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Dinamik Spor Bilimleri Dergisi. I (2). 188 – 205.
  • Karacaoğlan, B. & Şahin, N. H. (2016). Bilgece farkındalık ve duygu düzenleme becerisinin iş tatminine etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8 (4), 421-444. Doi: 10.20491/isarder.2016.226.
  • Kılcıgil, E. (1998). Sosyal Çevre-Spor İlişkileri (Teori ve Elit sporculara İlişkin Bir Uygulama) [Social Environment-Sport Relations (Theory and Application with regard to Elite Athletes)]. Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Küçük, Ö.H. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Kış Sporları Tesis Tanınırlık ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi (Ardahan Üniversitesi Örneği). Master’s thesis, Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Onay Özkaya, M. & Güzel, P. (2006). Spora Aktif Katılım Kararını Etkileyen Örnek Bir Davranış Modeli 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 3-5 Kasım. Muğla Üniversitesi. Muğla.
  • Orçanlı, K. (2018). Kış sporları merkezlerine farkındalık algısının oluşmasını etkileyen faktörlerin belirlenmesi (Erzurum İli Örneği) Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7 (3), 1-19.
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Öz-anlayış Düzeylerinin Bilinçli Farkındalık Kişilik Özellikleri ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yayınlanmış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya, Türkiye.
  • Polat, Ş. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kış Sporları Tesis Tanınırlık ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi (Erzurum Üniversitesi Örneği) [Examining University Students’ Recognition and Awareness Levels of Winter Sports Facilities (Erzurum University Sample Case)]. Master’s thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Stahl, B. & Goldstein, E. (2010). A mindfulness-based stress reduction workbook. New Harbinger Publications, Oakland.
  • Tanyeri, Y. (2000). Kayak alp disiplini. Erzurum: Bakanlar.
  • Tetik O, Aydog T, Demirel A H, Atay Ö A, & Doral M N. (2002). Kış sporlarında Spor Yaralanmaları [Sports Injuries in Winter Sports]. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe Journal Of Sport Sciences. 13 (4); 42-55.
  • Urartu, Ü. (1986). Kayak teknik taktik kondisyon. İstanbul: İnkılap.
  • Uzun, B. (2019). Fark et, Anda kal: Namı diğer Mindfulness, İnkılap yayınları.
  • Ünal, E. (2017). Ortaokul 7. ve 8. sınıf Öğrencilerinin Kış Sporlarına Yönelik Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi (Erzurum İli Örneği) [Examining the Awareness Levels of Winter Sports in Secondary School 7th and 8th Grade Students (Erzurum Province Sample Case)]. Master’s thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yetim, A. A. (2006). Sosyoloji ve Spor [Sociology and Sport]. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Yusuf, E. R., Çuhudar, A., & Demirel, M. (2020). Lise öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 136-143.
  • Zelazo, P. D., & Lyons, K. E. (2012). The potential benefits of mindfulness training inearly childhood: A developmental social cognitive neuroscience perspective. Child Development Perspectives, 6 (2), 154-160. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1750- 8606.2012.00241.x.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Physical Activity and Health
Journal Section Research Articles
Authors

Serkan Kızılca 0000-0002-0030-7999

Ömer Faruk Bilici 0000-0002-8679-4715

Dilara Ekiz 0000-0003-0873-0617

Sedat Okut 0000-0002-8194-5844

Sebahattin Altıntaş 0000-0002-8298-9072

Tayfun İşlen 0000-0002-6226-6029

Muhammed Fatih Bilici 0000-0003-1028-0504

Publication Date September 25, 2024
Submission Date July 1, 2024
Acceptance Date August 16, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Kızılca, S., Bilici, Ö. F., Ekiz, D., Okut, S., et al. (2024). Evaluation of Awareness Levels Towards Winter Sports in Secondary School Students Studying in Different Climatic Conditions. Research in Sport Education and Sciences, 26(3), 98-107. https://doi.org/10.62425/rses.1508188

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929