Bu çalışmanın amacı, üniversite yaşamına uyum ve aidiyet duygusu arasındaki ilişkide serbest zaman doyumunun düzenleyici rolünü, Öz Belirleme Teorisi perspektifinden incelemektir. İlişkisel model ile gerçekleştirilen çalışmaya 318 kadın, 440 erkek, toplamda 758 (Ortyaş=21.25±2.51) üniversite öğrencisi katılmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla, kişisel bilgi formu, ‘‘Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeği (ÜYUÖ)’’, ‘‘Aidiyet Hissi Ölçeği (AHÖ)’’ ve ‘‘Serbest Zaman Doyum Ölçeği (SZDÖ)’’ kullanılmıştır. Araştırma kapsamında yapısal eşitlik modeli (YEM) oluşturulmuştur. Parametrik testlerin temel varsayımından sonra tanımlayıcı istatistiklerin yanında SPSS Process Macro (Model 1) kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, Aidiyet hissi düzeyine, üniversite yaşamına uyumun (β = 0,72, p < .01) ve serbest zaman doyumunun (β = 0.23, p < .01) olumlu yönde ve anlamlı düzeyde etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, üniversite yaşamına uyumun, aidiyet hissi düzeyi üzerindeki etkisinde serbest zaman doyumunun düzenleyici rolünün anlamlı olduğu belirlenmiştir (β = 0.26, p < .01). Serbest zaman doyumunun yüksek olması durumunda, üniversite yaşamına uyumun aidiyet hissi düzeyine etkisi daha fazla olmaktadır (β = 0.95, p < .01). Sonuç olarak, kampüs ortamlarında üniversite öğrencilerinin serbest zaman doyum düzeylerini artırmak, üniversite yaşamına uyumları ve aidiyet hislerine pratik ve teorik olarak önemli katkılar yapabileceği fikrini ortaya çıkarmıştır.
Serbest zaman doyumu üniversite yaşamina uyum aidiyet hissi düzenleyici rol kampüs rekreasyonu
The aim of the present study is to examine the moderating role of leisure satisfaction in the relationship between adjustment to university life and sense of belonging through the lens of Self-Determination Theory. A total of 758 (Mean=21.25±2.51) university students, 318 female and 440 male, participated in the study conducted with the relational model. In order to collect data in the study, personal information form, ‘‘Adjustment to University Life Scale (AULS)’’, ‘‘Sense of Belonging Scale (SBS)’’ and ‘‘Leisure Satisfaction Scale (LSS)’’ were used. Structural equation model (SEM) was created within the scope of the research. After the basic assumption of parametric tests, SPSS Process Macro (Model 1) was used in addition to descriptive statistics. According to the analysis results, it was determined that adjustment to university life (β = 0.72, p < .01) and leisure satisfaction (β = 0.23, p < .01) had positive and significant effects on the level of sense of belonging. However, it was determined that the moderating role of leisure satisfaction in the effect of adjustment to university life on the level of sense of belonging was significant (β = 0.26, p < .01). In cases where leisure satisfaction is high, the effect of adjustment to university life on the level of sense of belonging is greater (β = 0.95, p < .01). As a result, it has been suggested that increasing the leisure satisfaction levels of university students in campus environments can make practical and theoretical significant contributions to their adjustment to university life and sense of belonging.
Leisure Satisfaction Adjustment to University Life Sense of Belonging Moderating Role Campus Recreation
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | December 1, 2024 |
Acceptance Date | August 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License