Bu araştırma, spora bağlılık düzeylerinin düzenli ders çalışma davranışları üzerindeki etkisini ve bu etkide sporcu ruh sağlığı sürekliliğinin aracılık rolünü incelemektedir. Araştırma 394 gönüllü sporcunun katılımıyla gerçekleştirilmiştir ve Hipotezler, Hayes'in (2022) Model 4 aracılığıyla test edilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi için analizler, IBM SPSS Statistics ve uzantıları olan AMOS ile PROCESS yazılımları kullanılarak yapılmış ve analizler Bootstrap tekniğiyle test edilmiştir. Sonuçlar, spora bağlılığın ruh sağlığı sürekliliği üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu (a1 = 0,3918, p < 0,01) ve ruh sağlığı sürekliliğinin düzenli ders çalışma üzerinde pozitif bir etkisi bulunduğunu (b1 = 0,0807, p < 0,01) göstermektedir. Ayrıca, spora bağlılığın doğrudan etkisi de anlamlıdır (c’ = 0,0830, p < 0,01), ancak bu etki, ruh sağlığı sürekliliği aracılığıyla daha güçlü bir şekilde şekillenmektedir. Birleşik etkiler de anlamlıdır (spora bağlılık: b = 0,0807, p = 0,0002; ruh sağlığı sürekliliği: b = 0,0830, p = 0,0001). Ayrıca, spora bağlılık ile düzenli ders çalışma arasındaki dolaylı etki (b = 0,0325; SE = 0,0106; BootCI = [0,0142 – 0,0559], p < 0,01) ruh sağlığı sürekliliğinin aracılık rolünü ortaya koymaktadır. Sonuçlar, spora bağlılık, ruh sağlığı sürekliliği ve düzenli ders çalışma arasındaki güçlü etkileşim olduğunu vurgulamaktadır. Bu doğrultuda, üniversitelerde sporcu öğrencilerin ruh sağlığını destekleyen programların geliştirilmesi akademik başarılarını artırmada etkili olabilir.
Sporda Psikosoyal Spora bağlılık Ruh sağlığı sürekliliği Düzenli ders çalışma Aracılık etkisi
This research examines the effect of sports commitment levels on regular study behaviors and the mediating role of athlete mental health continuity in this effect. The research was conducted with the participation of 394 volunteer athletes and the Hypotheses were tested through Model 4 of Hayes (2022). Analyses for structural equation modeling were performed using IBM SPSS Statistics and its extensions AMOS and PROCESS software, and the analyses were tested using the Bootstrap technique. The results show that sports commitment has a significant effect on mental health continuity (a1 = 0.3918, p < 0.01) and that mental health continuity has a positive effect on regular studying (b1 = 0.0807, p < 0.01). In addition, the direct effect of sports commitment is also significant (c’ = 0.0830, p < 0.01), but this effect is more strongly mediated through the mental health continuity. The combined effects were also significant (sports commitment: b = 0.0807, p = 0.0002; mental health continuity: b = 0.0830, p = 0.0001). In addition, the indirect effect between sports commitment and regular studying (b = 0.0325; SE = 0.0106; BootCI = [0.0142 – 0.0559], p < 0.01) revealed the mediating role of mental health continuity. The results highlight the strong interaction between sports commitment, mental health continuity, and regular study. In this context, developing programs that support the mental health of student athletes in universities may be effective in increasing their academic success.
Psychosocial in sports Sports commitment Mental health continuity Regular study Mediating effect
Çalışmama gönüllü olarak katılım sağlayarak sürece değerli katkılarda bulunan öğrencilerime, bilime sundukları destek için teşekkür ederim.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | April 18, 2025 |
Acceptance Date | September 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License