This study aims to examine the relationship between online identity construction, social media addiction and self-esteem levels of university students who are active in sports. In the study, a quantitative research design was created using descriptive and relational survey model and data were collected from 288 licensed student-athletes studying at the Faculty of Sports Sciences. Data collection tools included Online Identity Construction Scale, Social Media Addiction Scale and Rosenberg Self-Esteem Scale. The findings of the study show that there is a significant and positive relationship between online identity construction and social media addiction. This situation reveals that as students construct their athlete identities in online environments, they tend to use social media more. On the other hand, no significant relationship was found between online identity construction and self-esteem. A negative and significant relationship was found between social media addiction and self-esteem, indicating that an increase in social media addiction may decrease self-esteem levels. Regression analysis results show that social media addiction and self-esteem variables explain 18.9% of the total variance in online identity construction. In this process, social media addiction stands out as a stronger predictor. The results reveal that university student athletes' identity construction processes on social media are closely related to their digital interaction levels, but these processes do not have a direct effect on self-esteem.
Bu çalışma, aktif spor yapan üniversite öğrencilerinin çevrimiçi kimlik inşası, sosyal medya bağımlılığı ve öz saygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, betimsel ve ilişkisel tarama modeli kullanılarak nicel bir araştırma deseni oluşturulmuş ve veriler, Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 288 lisanslı öğrenci-sporcu ile toplanmıştır. Veri toplama araçları arasında Çevrimiçi Kimlik İnşası Ölçeği, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği ve Rosenberg Öz Saygı Ölçeği yer almaktadır. Araştırma bulguları, çevrimiçi kimlik inşası ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir. Bu durum, öğrencilerin çevrimiçi ortamlarda sporcu kimliklerini oluşturdukça sosyal medya kullanımına daha fazla yöneldiklerini ortaya koymaktadır. Öte yandan, çevrimiçi kimlik inşası ile öz saygı arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Sosyal medya bağımlılığı ile öz saygı arasında ise negatif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır; bu da sosyal medya bağımlılığındaki artışın öz saygı düzeylerini düşürebileceğini göstermektedir. Regresyon analizi sonuçları, sosyal medya bağımlılığı ve öz saygı değişkenlerinin çevrimiçi kimlik inşasındaki toplam varyansın %18,9’unu açıkladığını göstermektedir. Bu süreçte sosyal medya bağımlılığı daha güçlü bir yordayıcı olarak öne çıkmaktadır. Sonuçlar, üniversite öğrencisi sporcuların sosyal medyada kimlik inşa etme süreçlerinin dijital etkileşim düzeyleriyle yakından ilişkili olduğunu, ancak bu süreçlerin öz saygı üzerinde doğrudan bir etkisi olmadığını ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | April 26, 2025 |
Acceptance Date | July 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License