Shipboard operations represent a complex environment, characterized by a high degree of risk, which demands a certain level of skill and expertise from those working on them. Despite the implementation of appropriate safety measures for these operations, it is observed that fatalities, injuries, and financial damage continue to occur onboard. When accidents on ships are investigated, it is highlighted that the accident rate caused by ropes in mooring operations is considerable. Mooring operations on ships represent a significant risk to personnel, due to the inherent dangers and the potential severity of the consequences.
The study aims to reveal the causes of deaths and injuries caused by accidents during ship mooring operations and to conduct a risk analysis of the operations. The potential risks associated with the operation were identified through a process of consultation with experts and a comprehensive literature review. The Fine-Kinney Method was employed as the risk evaluation method. The results of the expert evaluations indicate that the most significant risks associated with mooring operations of ships are the lack of crew attention and personnel fatigue. Our experts' recommendations for addressing potential risks included adhering to established work hours and avoiding disruptions to the training of personnel.
Gemi operasyonları, üzerinde çalışanlardan belirli bir beceri ve uzmanlık düzeyi talep eden, yüksek derecede risk içeren karmaşık bir ortamı temsil etmektedir. Bu operasyonlar için uygun emniyet önlemlerinin uygulanmasına rağmen, ölümlerin, yaralanmaların ve maddi hasarların meydana gelmeye devam ettiği görülmektedir. Gemilerde meydana gelen kazalar incelendiğinde, bağlama operasyonlarında halatlardan kaynaklanan kaza oranının azımsanmayacak derecede yüksek olduğu görülmektedir. Gemilerdeki bağlama operasyonları, doğasında bulunan tehlikelerin potansiyel sonuçları nedeniyle personel için önemli bir risk teşkil etmektedir.
Çalışmanın amacı, gemi bağlama operasyonları sırasında meydana gelen kazalardan kaynaklanan ölüm ve yaralanmaların nedenlerini ortaya çıkarmak ve bağlama operasyonların risk analizini yapmaktır. Operasyonla ilgili potansiyel riskler, uzmanlarla istişare süreci ve kapsamlı bir literatür taraması yoluyla belirlenmiştir. Risk değerlendirme yöntemi olarak Fine-Kinney Yöntemi kullanılmıştır. Uzman değerlendirmelerinin sonuçları, gemilerin bağlama operasyonlarıyla ilgili en önemli risklerin mürettebatın dikkat eksikliği ve personelin yorgunluğu olduğunu göstermektedir. Potansiyel risklerin düşürülmesi yönelik olarak uzmanlarımız tarafından ortaya konan öneriler arasında, belirlenen çalışma saatlerine uyulması ve personelin eğitiminde aksamalardan kaçınılması yer almaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Maritime Transportation Engineering, Ship Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 29, 2024 |
Acceptance Date | May 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |