Objective of work: This study aimed to evaluate the content and usefulness of YouTube videos on porcelain laminate veneers. Materials and Methods: The keyword porcelain laminate veneer was searched on YouTube. The first 200 videos were scanned. After exclusions, 79 videos were assessed for the content presented in 8 topic titles for porcelain laminate veneers. Videos were classified as poor (0), moderate (1), and excellent (2) based on the usefulness score. A general video assessment included length of the video, number of views, comments, likes, dislikes, and days since upload was completed. Videos were categorized according to their type: educational, patient’s experience, and scientifically erroneous. The source of the uploaded videos was classified into three groups: professionals (dentist, specialist), health companies, and individual users. Data were analyzed with the Kruskal-Wallis, Post hoc- Dunn, and chi-square tests (p ˂ .05). Results: The average usefulness score was 0.544. It was found that the length of the video and the number of comments were significantly higher in the excellent videos than in poor videos (p=.030 and p=.019, respectively). There was no significant difference between the usefulness score and the source of upload (p=.426) or the type of video (p=.819). The most discussed topic title was procedures of porcelain laminate veneer (32.86%), while the least discussed topic title was contraindications (3.81%). Conclusion: YouTube appears to be an incomplete source of information about porcelain laminate veneers for patients.
Amaç: Porselen laminate veneer üzerine YouTube videolarının içeriğini ve yararlılığını değerlendirmek. Gereç ve Yöntemler: YouTube’da “porselen laminate veneer” anahtar kelimesi arandı. İlk 200 video tarandı. Hariç tutulanlardan sonra, 79 video, içeriğin yararlılığı açısından iki araştırmacı tarafından analiz edildi. Videolarda, porselen laminate veneer 8 konu başlığında değerlendirildi. Videolar, yararlılık puanına göre zayıf (0), orta (1) ve mükemmel (2) olarak sınıflandırıldı. Genel video değerlendirmesi, videonun uzunluğunu, görüntüleme yorum, beğenme, beğenmeme ve yüklemeden bu yana geçen gün sayılarını içeriyordu. Videolar türlerine göre eğitici, hasta deneyimi ve bilimsel olarak hatalı olarak kategorilere ayrıldı. Videolar yüklenme kaynaklarına göre profesyoneller (diş hekimi, uzman), sağlık şirketleri ve bireysel kullanıcılar olarak üç gruba ayrıldı. Veriler Kruskal-Wallis testi, Posthoc-Dunn testi ve ki-kare testi ile analiz edildi (p˂0,05). Bulgular: Ortalama yararlılık puanı 0,544’idi. Mükemmel yararlılık puanına sahip videolarda video uzunluğunun ve yorum sayısının zayıf yararlılık puanına sahip videolara göre anlamlı derecede yüksek olduğu bulundu (sırasıyla p=0,030 ve p=0,019). Yararlılık puanı ile yükleme kaynağı (p= 0,426), video türü (p=0,819) arasında anlamlı bir fark yoktu. En çok tartışılan konu başlığı porselen laminate veneer prosedürleriydi (%32,86). En az tartışılan konu başlığı ise kontrendikasyonlar oldu (%3,81). Sonuç: YouTube, porselen laminate veneer hakkında hastalar için yetersiz bir bilgi kaynağı olarak görünmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 16, 2022 |
Submission Date | August 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |