Research Article
BibTex RIS Cite

Ayakkabı Sektöründe Vitrin ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri

Year 2018, Volume: 4 Issue: 6, 1 - 16, 20.08.2018

Abstract

Tüketici alışkanlıkları, moda endüstrisinin gelişimi ve bu ürünlerin pazarlama stratejilerinin başarısında önemli bir araştırma alanıdır. Tasarım ve üretim endüstrisindeki teknolojinin hızla gelişmesi, sosyal medya ve kitle iletişim araçlarının moda ürünlerine kolay ulaşım sağlaması, rekabet ve pazarlama alanında yenilikçi ve ayırt edilebilir olma zorunluluğunu da beraberinde getirmektedir. Bu rekabet ve pazarlama sürecinde mağaza bazında kullanılabilecek en önemli alan, görsel algıya hitap eden vitrin tasarımlarıdır.
Moda sektörü ürünlerinden olan ayakkabıların sergilendiği vitrinlerin tasarımları, tüketici kararları üzerinde etkili olabilecek önemli unsurlardan biri olarak değerlendirilebilmektedir. Vitrin tasarımları, mağaza içerisinde yer alan koleksiyonlara ait ürünler hakkında tüketiciyi bilgilendiren ilk görsel temas alanıdır ve alışveriş yapma eğilimi olmayan bireylerin de dikkatini çekerek mağazaya girmeleri yönünde bir davranış göstermeleri noktasında etkilidir. Bununla birlikte mağaza içi düzenlemelerin de bireylerin alışveriş tercihlerinde etkisi olduğu bilinmektedir. Birçok üretici firma, pazarlama başarılarını yükseltmek için hem vitrin hem de mağaza içi tasarımına özel bütçe ayırmaktadır. Bu çalışmada, ayakkabı mağazalarının hem vitrin hem de mağaza içi tasarımlarına yönelik tüketici görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda geliştirilen anket formu kullanılarak elde edilen veriler, SPSS paket programına aktarılmış, sonuçlar tablolar halinde verilmiştir.

References

  • ABİDİN, N., AZİZ, A., 2012. ‘’Window Display Compositions: Its Influences on Youths in Malaysia’’, Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol: 38, pp. 355-361. ALTINTAŞ, N., AĞAÇ, S., 2008. ‘’Hazır Giyim Ürünleri Satışında Görsel Mağazacılık ve Giysi Sunumu’’, Tekstil Maraton Dergisi, sayı: 5, ss. 28-38. ARSLAN, M., BAKIR, O., 2010. ‘’Tüketicilerin İlgilenim Düzeylerine Göre Alışveriş Merkezlerini Tercih Etme Nedenleri ve Sadakate Etkisi’’, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, cilt: XXVIII (1), ss. 227-259. BAYAZIT, Z. D., PANAYIRCI, U. C., 2015. ‘’Moda Markalarının Pazarlama İletişiminde Şiddet: Shockvertising’’, İstanbul Journal of Social Sciences, sayı: 11, ss. 1-20. BETTMAN, J., LUCE, M., PAYNE, J., 1998. ‘’Constructive Consumer Choise Processes’’, Journal of Consumer Research, vol: 25 (3), pp. 187-217. CHO, J., LEE, E., 2017. ‘’Impact of Interior Colors in Retail Store Atmosphere on Consumers’ Perceived Store Luxury, Emotions, and Preference’’, Clothing and Textiles Research Journal, vol: 35 (1), pp. 33-48. ÇAKIR, M., ÇAKIR, F., USTA, G., 2010. ‘’Üniversite Öğrencilerinin Tüketim Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi’’, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt: 2 (2), ss. 87-94. ÇELİKBAŞ, G., 2013. ‘’Mağazalarda Kurumsal Kimlik ve Vitrin Tasarımı İlişkisi: İstanbul Louis Vuitton Mağazalarının Vitrin Tasarım Analizi’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. ELBİR, N., 2013. ‘’The Impact Of Brand Equity On Purchase Intentions In An Uncertain Economic Environment An Empirical Study On Turkish Shoe Market’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. ERBAŞ, A., 2006. ‘’Marka Sadakatinin Tüketici Satın Alma Davranışına Etkileri: Ayakkabı Sektöründe Klasik Ayakkabı Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. ERCİŞ, S., GEÇİKLİ F., ÇAT, A., 2016. ‘’Tüketicilerin Mağaza İmajı Algıları İle Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Bir alışveriş Merkezinde Uygulama’’, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, cilt: 1 (2), ss. 46-56. EVANS, M., 1989. ‘’Consumer Behaviour Towards Fashion. European Journal of Marketing’’, vol: 23 (7), pp. 7-16. DUMANLI, F., 2014. ‘’Moda Pazarlamada Tasarım ve Uyumun Önemi’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. KORKMAZ, E. C., 2014. ‘’Hazır Giyim Sektöründe Üretici Firmaların Gözünden Vitrin Tasarımı’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. KÖKSAL, Y., EMİRZA, E., 2011. ‘’Kuruluş Yeri Açısından Cadde ve Alışveriş Merkezi Mağazacılığının Karşılaştırılması: Ankara İlinde Bir Araştırma’’, Mustafa Kemal Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt: 8 (16), ss. 75-87. MORRISON, M., GAN, S., DUBELAAR, C., OPPEWAL, H., 2011. ‘’In-store Music and Aroma Influences on Shopper Behavior and Satisfaction’’, Journal of Business Research, vol: 64, pp. 558-564. MELİKOĞLU S. A., 2008. ‘’Marka Mekânı Olarak Vitrin Tasarımının Önemi: Tüketici Davranışları Üzerinden Deneysel Bir Araştırma’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. PANTANO, E., 2016. ‘’Engaging Consumer Through the Storefront: Evidences from Integrating Interactive Technologies’’, Journal of Retailing and Consumer Services, vol: 28, pp. 149-154. SOMOON, K., SAHACHAISAEREE, N., 2010. ‘’ Factors Determining Window Display Conveying Merchandise’s Positioning and Style: A Case of Shopping Mall Clothing Display Targeting Undergraduate Students’’, Procedia Social and Behavioral Sciences, vol: 5, pp. 1236-1240. TUTAR, M. M., 2013. ‘’Markanın Mağaza Kişiliğinin Vitrin Tasarımına Etkileri’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. YE, S., 2016. ‘’Communicating Corporate Identity Through Window Displays - A Semiotic Analysis of Ten Fashion Stores in Helsinki’’, Master’s Thesis, Aalto University School of Business, Alto. YÜCEL A., YÜCEL N., 2012. ‘’Mağaza İmajı İle Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Denizli İlinde Yapılan Bir Araştırma’’, Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt: 10 (19), ss. 95-114.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 6, 1 - 16, 20.08.2018

Abstract

References

  • ABİDİN, N., AZİZ, A., 2012. ‘’Window Display Compositions: Its Influences on Youths in Malaysia’’, Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol: 38, pp. 355-361. ALTINTAŞ, N., AĞAÇ, S., 2008. ‘’Hazır Giyim Ürünleri Satışında Görsel Mağazacılık ve Giysi Sunumu’’, Tekstil Maraton Dergisi, sayı: 5, ss. 28-38. ARSLAN, M., BAKIR, O., 2010. ‘’Tüketicilerin İlgilenim Düzeylerine Göre Alışveriş Merkezlerini Tercih Etme Nedenleri ve Sadakate Etkisi’’, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, cilt: XXVIII (1), ss. 227-259. BAYAZIT, Z. D., PANAYIRCI, U. C., 2015. ‘’Moda Markalarının Pazarlama İletişiminde Şiddet: Shockvertising’’, İstanbul Journal of Social Sciences, sayı: 11, ss. 1-20. BETTMAN, J., LUCE, M., PAYNE, J., 1998. ‘’Constructive Consumer Choise Processes’’, Journal of Consumer Research, vol: 25 (3), pp. 187-217. CHO, J., LEE, E., 2017. ‘’Impact of Interior Colors in Retail Store Atmosphere on Consumers’ Perceived Store Luxury, Emotions, and Preference’’, Clothing and Textiles Research Journal, vol: 35 (1), pp. 33-48. ÇAKIR, M., ÇAKIR, F., USTA, G., 2010. ‘’Üniversite Öğrencilerinin Tüketim Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi’’, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt: 2 (2), ss. 87-94. ÇELİKBAŞ, G., 2013. ‘’Mağazalarda Kurumsal Kimlik ve Vitrin Tasarımı İlişkisi: İstanbul Louis Vuitton Mağazalarının Vitrin Tasarım Analizi’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. ELBİR, N., 2013. ‘’The Impact Of Brand Equity On Purchase Intentions In An Uncertain Economic Environment An Empirical Study On Turkish Shoe Market’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. ERBAŞ, A., 2006. ‘’Marka Sadakatinin Tüketici Satın Alma Davranışına Etkileri: Ayakkabı Sektöründe Klasik Ayakkabı Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. ERCİŞ, S., GEÇİKLİ F., ÇAT, A., 2016. ‘’Tüketicilerin Mağaza İmajı Algıları İle Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Bir alışveriş Merkezinde Uygulama’’, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, cilt: 1 (2), ss. 46-56. EVANS, M., 1989. ‘’Consumer Behaviour Towards Fashion. European Journal of Marketing’’, vol: 23 (7), pp. 7-16. DUMANLI, F., 2014. ‘’Moda Pazarlamada Tasarım ve Uyumun Önemi’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. KORKMAZ, E. C., 2014. ‘’Hazır Giyim Sektöründe Üretici Firmaların Gözünden Vitrin Tasarımı’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. KÖKSAL, Y., EMİRZA, E., 2011. ‘’Kuruluş Yeri Açısından Cadde ve Alışveriş Merkezi Mağazacılığının Karşılaştırılması: Ankara İlinde Bir Araştırma’’, Mustafa Kemal Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt: 8 (16), ss. 75-87. MORRISON, M., GAN, S., DUBELAAR, C., OPPEWAL, H., 2011. ‘’In-store Music and Aroma Influences on Shopper Behavior and Satisfaction’’, Journal of Business Research, vol: 64, pp. 558-564. MELİKOĞLU S. A., 2008. ‘’Marka Mekânı Olarak Vitrin Tasarımının Önemi: Tüketici Davranışları Üzerinden Deneysel Bir Araştırma’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. PANTANO, E., 2016. ‘’Engaging Consumer Through the Storefront: Evidences from Integrating Interactive Technologies’’, Journal of Retailing and Consumer Services, vol: 28, pp. 149-154. SOMOON, K., SAHACHAISAEREE, N., 2010. ‘’ Factors Determining Window Display Conveying Merchandise’s Positioning and Style: A Case of Shopping Mall Clothing Display Targeting Undergraduate Students’’, Procedia Social and Behavioral Sciences, vol: 5, pp. 1236-1240. TUTAR, M. M., 2013. ‘’Markanın Mağaza Kişiliğinin Vitrin Tasarımına Etkileri’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. YE, S., 2016. ‘’Communicating Corporate Identity Through Window Displays - A Semiotic Analysis of Ten Fashion Stores in Helsinki’’, Master’s Thesis, Aalto University School of Business, Alto. YÜCEL A., YÜCEL N., 2012. ‘’Mağaza İmajı İle Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Denizli İlinde Yapılan Bir Araştırma’’, Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt: 10 (19), ss. 95-114.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Selda Güzel Öztürk This is me

Hicret Zeynep Sofuoğlu

Kamil Ahat This is me

Publication Date August 20, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 6

Cite

APA Öztürk, S. G., Sofuoğlu, H. Z., & Ahat, K. (2018). Ayakkabı Sektöründe Vitrin ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 1-16.
AMA Öztürk SG, Sofuoğlu HZ, Ahat K. Ayakkabı Sektöründe Vitrin ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri. SADAB. August 2018;4(6):1-16.
Chicago Öztürk, Selda Güzel, Hicret Zeynep Sofuoğlu, and Kamil Ahat. “Ayakkabı Sektöründe Vitrin Ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri”. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi 4, no. 6 (August 2018): 1-16.
EndNote Öztürk SG, Sofuoğlu HZ, Ahat K (August 1, 2018) Ayakkabı Sektöründe Vitrin ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi 4 6 1–16.
IEEE S. G. Öztürk, H. Z. Sofuoğlu, and K. Ahat, “Ayakkabı Sektöründe Vitrin ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri”, SADAB, vol. 4, no. 6, pp. 1–16, 2018.
ISNAD Öztürk, Selda Güzel et al. “Ayakkabı Sektöründe Vitrin Ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri”. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi 4/6 (August 2018), 1-16.
JAMA Öztürk SG, Sofuoğlu HZ, Ahat K. Ayakkabı Sektöründe Vitrin ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri. SADAB. 2018;4:1–16.
MLA Öztürk, Selda Güzel et al. “Ayakkabı Sektöründe Vitrin Ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri”. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi, vol. 4, no. 6, 2018, pp. 1-16.
Vancouver Öztürk SG, Sofuoğlu HZ, Ahat K. Ayakkabı Sektöründe Vitrin ve Mağaza İçi Tasarımları Üzerine Tüketici Görüşleri. SADAB. 2018;4(6):1-16.