Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri

Year 2018, Volume: 4 Issue: 6, 27 - 48, 20.08.2018

Abstract

Marshall McLuhan “20.yüzyılın en büyük medya teorisyeni,”  “bilgi çağı gurusu”, “elektronik çağın kâhini” “medya ekolojisti” , “siber uzayın babası” gibi yakıştırmalarla anılmaktadır. 1960’larda kaleme aldığı çalışmalarla internetin ve sosyal medyanın ortaya çıkacağını önceden haber verebilecek kadar isabetli medya ve teknoloji analizlerinde bulunmuştur. Türkiye’de sosyal bilimler alan yazınında McLuhan konusunda sınırlı kaynak mevcuttur ve eserlerinin çok azı Türkçe’ye kazandırılmıştır. McLuhan, eserlerinin yanlış ve eksik yorumlanması nedeniyle teknoloji savunucusu, teknolojik gelişmelerin hayranı olarak görülmektedir. Esasen sadece1950’lerin başında çok kısa bir dönem için teknolojik yeniliklerin daha iyi bir dünya yaratacağına inanmıştır. Daha sonraki eserlerinde teknolojiyle donanmış dünyayı bir kayıp olarak görmeye başladığı ve eleştirel bir yaklaşım benimsediği görülmektedir. McLuhan modern yaşamın kaosunu girdap metaforuyla açıklar ve elektronik bilgi girdabının insanlığı tepetaklak etmesinden ancak bu süreci çok iyi inceleyerek ve analiz ederek kurtulunabileceğini belirtir. Bu çalışmada Marshall McLuhan’ın teknoloji ve medya eleştirileri ortaya konularak günümüzde yeni medya teknolojilerinin topluma olan etkileri tartışılmıştır. Betimleyici yöntem kullanılarak McLuhan’ın teknolojik yeniliklere dair “uzantı” ve “ampütasyon” önermeleri, yeni medya bağlamında değerlendirilmiştir.  Çalışma, teorisyen ve ürettiği fikirler hakkında Türkçe’de var olan sınırlı kaynağa katkı yapmayı amaçlamaktadır. 

References

  • ALTUN, F. 2006b. “Kutsal Medya, Kutsal Çağ, McLuhan Düşüncesini Anlamaya Katkı”, Divan İlmi Araştırmalar, sy.21 s. 63-88. COUPLAND, D. 2010, Marshall McLuhan: You Know Nothing of My Work, Atlas& Co, Newyork. 215s.
  • GORDON,W. T. 2010,. McLuhan: A Guide for the Perplexed, New York, The Continuum International Publishing Group Inc. 206s. FISHMAN, D. 2006, Rethinking Marshall McLuhan: Reflections on a Media Theorist, Journal of Broadcasting&Electronic Media, ss567, 574. HAN, B.Y. 2017. Şiddetin Topolojisi, (Çev.) Dilek Zaptçıoğlu, Metis, İstanbul. 152s. LOGAN, R. 2010. Understanding New Media: Extending Marshall McLuhan. eter Lang Publishing Inc. New York , 389s. MCLUHAN, M. 2005. The Medium is the Massage, Ginko Press, Corte Madera. 160s. MCLUHAN, M. 1994. Understanding Media: Extensions of Man, 369s.
  • MCLUHAN, M. Reading and the Future of Private Identity, McLuhan Studies, 1th Issue(Çevrimiçi) www.projects.chass.utoronto.ca, 25. 05.2018.
  • MCLUHAN, M. 1969. The Playboy Interview, Playboy Magazine, March.
  • MCLUHAN, M. & Eric McLuhan 1992.The Laws of Media: The New Science , University of Toronto Press, Toronto, 252s. MCLUHAN, M. 1962. Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, University of Toronto Press, Canada. 293s.
  • MARCHESSAULT, J. 2005. Marshall McLuhan, Sage Publications. 253s. STAHLMAN, M. & Press M.U. 2011. “The Place of Marshall McLuhan in the Learning of His Times”, Renascence, Vol. 64 (1) , Ekim. Ss.5-17. THEALL, D. 2001. The Virtual Marshall McLuhan, McGill University Press, Montreal, 320s. WILLOX, M. 2015. The Business of Choice: Marketing to Consumer’s Instincts, Pearson, New Jersey, 224s.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 6, 27 - 48, 20.08.2018

Abstract

References

  • ALTUN, F. 2006b. “Kutsal Medya, Kutsal Çağ, McLuhan Düşüncesini Anlamaya Katkı”, Divan İlmi Araştırmalar, sy.21 s. 63-88. COUPLAND, D. 2010, Marshall McLuhan: You Know Nothing of My Work, Atlas& Co, Newyork. 215s.
  • GORDON,W. T. 2010,. McLuhan: A Guide for the Perplexed, New York, The Continuum International Publishing Group Inc. 206s. FISHMAN, D. 2006, Rethinking Marshall McLuhan: Reflections on a Media Theorist, Journal of Broadcasting&Electronic Media, ss567, 574. HAN, B.Y. 2017. Şiddetin Topolojisi, (Çev.) Dilek Zaptçıoğlu, Metis, İstanbul. 152s. LOGAN, R. 2010. Understanding New Media: Extending Marshall McLuhan. eter Lang Publishing Inc. New York , 389s. MCLUHAN, M. 2005. The Medium is the Massage, Ginko Press, Corte Madera. 160s. MCLUHAN, M. 1994. Understanding Media: Extensions of Man, 369s.
  • MCLUHAN, M. Reading and the Future of Private Identity, McLuhan Studies, 1th Issue(Çevrimiçi) www.projects.chass.utoronto.ca, 25. 05.2018.
  • MCLUHAN, M. 1969. The Playboy Interview, Playboy Magazine, March.
  • MCLUHAN, M. & Eric McLuhan 1992.The Laws of Media: The New Science , University of Toronto Press, Toronto, 252s. MCLUHAN, M. 1962. Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, University of Toronto Press, Canada. 293s.
  • MARCHESSAULT, J. 2005. Marshall McLuhan, Sage Publications. 253s. STAHLMAN, M. & Press M.U. 2011. “The Place of Marshall McLuhan in the Learning of His Times”, Renascence, Vol. 64 (1) , Ekim. Ss.5-17. THEALL, D. 2001. The Virtual Marshall McLuhan, McGill University Press, Montreal, 320s. WILLOX, M. 2015. The Business of Choice: Marketing to Consumer’s Instincts, Pearson, New Jersey, 224s.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gül Esra Atalay

Publication Date August 20, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 6

Cite

APA Atalay, G. E. (2018). Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 27-48.
AMA Atalay GE. Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri. SADAB. August 2018;4(6):27-48.
Chicago Atalay, Gül Esra. “Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı Ve Ampütasyon Olarak Yeni Medya Teknolojileri”. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi 4, no. 6 (August 2018): 27-48.
EndNote Atalay GE (August 1, 2018) Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi 4 6 27–48.
IEEE G. E. Atalay, “Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri”, SADAB, vol. 4, no. 6, pp. 27–48, 2018.
ISNAD Atalay, Gül Esra. “Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı Ve Ampütasyon Olarak Yeni Medya Teknolojileri”. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi 4/6 (August 2018), 27-48.
JAMA Atalay GE. Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri. SADAB. 2018;4:27–48.
MLA Atalay, Gül Esra. “Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı Ve Ampütasyon Olarak Yeni Medya Teknolojileri”. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi, vol. 4, no. 6, 2018, pp. 27-48.
Vancouver Atalay GE. Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri. SADAB. 2018;4(6):27-48.