The purpose of the research is to determine the views of administrators, teachers, students,
and parents regarding the building and physical equipment, education program and diagnosis
in Visual Arts education given in Science and Art Centers. Research, in the academic years of
2016−2017 and 2017−2018, was carried out with 7 administrators and 12 teachers, 71 3rd and
4th grade students, and 70 parents working in 7 Science and Art Centers (Ankara, Trabzon, Hatay,
İstanbul, İzmir, Elaziğ, Gaziantep) from 7 different regions of Turkey. In research, an explanatory
mixed design, in which quantitative and qualitative research methods are used together, was
used. Science and Art Center-Visual Arts Interview Questionnaire (BİLSEM-GSGA) was used to collect
quantitative data, and a questionnaire and interview form Science and Art Center-Visual Arts
Interview Form (BİLSEM-GSGF) was used to collect qualitative data. In the evaluation of quantitative
data, descriptive statistical frequency and percentage, arithmetic mean, standard deviation,
Kruskal Wallis H-Test and Mann Whitney U-test were used. The qualitative data of the research
were analyzed by descriptive analysis method. Considering all the evaluation criteria, regarding
the size of the building and physical equipment of the administrators, teachers, students, and
parents, the schools are sufficient in terms of equipment, but they do not have an area outside
the workshop to make Visual Arts practices. In their views on education programs, it would be
more appropriate to give the lack of Visual Arts course hours and to give equal proportions of
art and science courses. In the opinion about the diagnostic methods, it was concluded that
it is not correct for a student who is diagnosed with art to take the exam from science.
Gifte dness /gift ednes s visual arts education visual art education in science and art centers
Araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezlerinde verilen Görsel Sanatlar eğitiminde bina ve fiziki
donanım, eğitim-öğretim programı ve tanılamaya ilişkin yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin
görüşlerini belirlemektir. Araştırma, 2016–2017 ve 2017–2018 eğitim-öğretim yıllarında Türkiye’nin
7 farklı bölgesinden 7 Bilim ve Sanat Merkezinde (Ankara, Trabzon, Hatay, İstanbul, İzmir, Elazığ,
Gaziantep) görev yapmakta olan 7 yönetici ve 12 öğretmen, 3 ve 4. sınıfta eğitime devam eden
71 öğrenci ve 70 veli ile yürütülmüştür. Araştırmada, nicel-nitel araştırma yöntemlerinin birlikte
kullanıldığı açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Nicel verileri toplamak için Bilim ve Sanat Merkezi-
Görsel Sanatlar Görüşme Anketi (BİLSEM-GSGA), nitel verileri toplamak için ise, Bilim ve Sanat
Merkezi- Görsel Sanatlar Görüşme Formu (BİLSEM-GSGF) başlıklı anket ve görüşme formu kullanılmıştır.
Nicel verilerin değer lendi rilme sinde , betimsel istatistiksel frekans ve yüzde, aritmetik
ortalama, standart sapma, KWH (Kruskal Wallis H-Testi) ve MWU (Mann Whitney U-Testi) kullanılmıştır.
Araştırmanın nitel verileri, betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Tüm değerlendirme
ölçütlerine bakıldığında, yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin bina ve fiziki donanım boyutuna
ilişkin olarak okulların araç gereç bakımından yeterli ancak Görsel Sanatlar uygulamaları yapmak
için atölye dışı bir alana sahip olmadıkları, eğitim programlarına ilişkin görüşlerinde, Görsel Sanatlar
ders saatlerinin yetersizliği ve sanat dersleri ile bilim derslerinin eşit oranlarda verilmesinin daha
doğru olacağı, tanılama yöntemlerine ilişkin görüşlerde ise sanattan tanılanan bir öğrencinin bilimden
sınava girme zorunluluğunun doğru olmadığı şeklinde sonuçlara varılmıştır.
Üstün zekâ/üstün yetenek görsel sanatlar eğitimi bilim ve sanat merkezlerinde görsel sanat eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2022 |
Submission Date | September 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 40 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License