Soyut kavramlar, çocuk kitaplarında sıklıkla işlenen konulardan birisidir. Bu kavramların aktarılmasında
hikâye kadar, hikayenin illüstrasyonları da önemlidir. Bu çalışmanın amacı; çocuklara soyut
kavramları hikâyeleştirme süreci ile anlatan çocuk kitaplarını incelemektir.
“Çocuklarda soyut kavram algısı” konusunda incelemeyi sağlayacak kaynaklardan bilgiler, çalışmanın
bilimsel dayanağını oluşturacaktır. Kitapların incelemesinde görsel iletişim tasarım unsurları
bağlamında değerlendirme yapılacaktır. Literatüre kazandırma adına gerçekleştirilen bu araştırma
sonunda, örneklemde incelenen soyut kavramlardan bir tanesi temel alınarak kısa bir çocuk hikayesi
çalışması gerçekleştirilecektir.
Abstract concepts are one of the topics that are frequently covered in children’s books. The illustrations
of the story are as important as the story in conveying these concepts. The aim of this
study; is to examine children’s books that tell children about abstract concepts through the process
of storytelling.
The information from the sources that will provide the examination on the subject of “abstract
concept perception in children” will form the scientific basis of the study. In the review of the
books, an evaluation will be made in the context of visual communication design elements. At
the end of this research, which was carried out in the name of bringing to the literature, a short
children’s story study will be carried out based on one of the abstract concepts examined in the
sample.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Arts (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2023 |
Submission Date | January 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 42 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License