Son yıllarda -özellikle de tecimsel alanda- müşterilerin mağazaya çekilmesi ereğiyle kullanılan çoklu
tasarım ve uygulama yöntemleri ile gerçekleştirilen vitrinlere -hem işveren hem de tasarımcılar
tarafından- çokça önemli roller yüklenmektedir. Öyle ki, bu görsel iletişim tasarımı ögeleri; bir taraftan
müşteri çekme işlevini yerine getirecek uygulamalar olarak planlanırken diğer yandan toplumsal
birer iletişim aracı ve güzel duyusal (estetik) birer izlencelikler olarak gerçe kleşt irilm ekted ir. Bu
nedenle de bazı vitrinler adeta birer sanat galerisi görünümünde tasarlanabilmekte, dolayısıyla
diğer vitrin örnekleri arasında daha çok dikkat çekebilmekte ve akılda kalıcı etkiler yaratabilmektedir.
Özellikli yaklaşımlarla adeta birer sanatsal sergileme alanı haline getirilen bazı vitrinler; gelişen
teknoloji ve bu bağlamda değişen tasarım yaklaşımlarına koşut olarak, her geçen gün daha da artan
özgün ve ilginç göstergeler kullanımına dayalı özellikleri sayesinde; olağan hayat akışını yürümekteki
hedef kitlenin davranışlarını-beklenmedik bir anda-değiştirmesine yol açabilecek nitelikte birer
etki ve tepki alanı olmaya da başlamıştır. Gerek işlev gerekse de estetik açıdan -hem toplumsal
hem de bireysel- yaşamı her geçen gün daha da çok etkileyen vitrin uygulamalarının daha nitelikli
düzeylere yükseltilmesi amacıyla konunun araştırılarak sorunlarının belirlenmesi, belirlenen sorunlar
için çözüm önerileri geliştirilmesi ve bu bağlamda nitelikli vitrin tasarımlarının gerçekleştirilmesi
çokça önemli olmaya başlamıştır. Her tecimsel sektörde çeşitli vitrin örnekleriyle karşılaşmak
olasıdır; ancak bilimsel ilkeler bağlamında yalınlaştırılmaya çalışılan bu araştırma, mevsim izlekli
vitrin resimlemelerinin (illüstrasyonlarının) görsel göstergebilim açısından irdelenmesi ile sınırlandırılmıştır.
Önemi yukarıda özetlenerek açıklanan çalışma nitel araştırma yöntemleri ile gerçekleştirilmiş;
belirlenen sorunlar ve bu sorunların çözümü için öneriler sonuç bölümünde sunulmuştur.
Recently, significant roles have been assigned to window displays actualized with multiple design
and application methods used to attract customers to the store by both employers and designers.
These visual communication design items are planned as applications to perform customer
attraction, while they are realized as social communication tools and aesthetic utilities. Therefore,
window displays can be designed in the appearance of an art gallery, thus attracting attention and
creating catchy influences among window display samples. Thanks to their characteristics based
on indicator usage, which are ever-growing in parallel with developing technology and changing
design approaches in this context; window displays, transformed into an artistic display space
with featured approaches, have also become an area of influence and reaction, which could lead
to it changing the behavior of the target audience while walking the course of life. It has become
significant to identify the problems by researching the subject to raise the window display applications,
affecting life both in terms of function and – both social and individual – aesthetics to
higher quality levels, develop solution suggestions for the identified problems, and realize qualified
window display designs in this context. This research sought to be lean in the context of
scientific principles and has been limited to the scrutiny of season-themed window display illustrations
in terms of visual semiotics. The study, the significance of which has been outlined above,
is carried out with qualitative research methods; the identified problems and suggestions for the
related solutions are presented in the conclusion section.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2023 |
Submission Date | March 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 42 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License